3 checks: witstreep, argus, vals(?) heideblauwtje

Gestart door Bob Hogeveen, juli 20, 2008, 21:55:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Hallo, een paar vraagtekentjes nav de zojuist beeindigde vakantie:

Dit "witstreepje" is gezien in de Hohe Tauern, rond 2000m. Dit is de enige foto die ik ervan heb en ik kan hem niet thuisbrengen. Kan iemand dat wel van deze foto?




Deze Argus lijkt qua tekening (althans volgens de Vlindergids) erg sterk op Vale argus. Qua lokatie zou het niet kunnen, de vlinder is gezien in Paklenica N.P., Kroatie. Valt deze tekening binnen de "normale" variatie van de gewone Argus?




Bij dit paartje vermoed ik voorzichtig Vals heideblauwtje, ik kan nml. op de tibia voorpoot van het mannetje geen doorntje ontwaren, zie uitsnede. Is daar iets concreets over te zeggen?
Lokatie: Paklenica N.P., Kroatie





Alvast bedankt!

Martin Scheper

1: er missen wat stipjes, foutje der natuur / aberratie. Langs de rand van de achtervleugel zijn oranje vlekjes te zien: volgens mij dan geen damon, de enige andere optie in de Hohe Tauern is dan P. eumedon.
2: Rotsvlinder (L. maera), die zijn meer naar het zuiden (Griekenland zeker) meer oranje dan bruin, vooral de vrouwtjes meen ik.
3: ik zie ook geen spoor, waarschijnlijk P. idas.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bert van Rijsewijk


Martin Scheper

Ha Bert, wat betreft foto ben ik het met je eens. Maar in Stettmer et al. (2007): Die Tagfalter Bayerns und Osterreichs staat nicias niet (en de Hohe Tauern is Oostenrijk), vandaar dat ik nicias heb weggestreept.
Maar ik ben het qua vlinder met je eens, dus: heel leuk voor Oostenrijk!
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

#4
Ik weet toch niet zo goed wat ik van nr. 1 moet denken. Ook in De Nieuwe Vlindergids (Tirion, 1999) en Lafranchis (2004) behoort Oostenrijk niet tot het verspreidingsgebied van Aricia nicias (is Aricia tegenwoordig niet Plebeius?) Dat zou dan betekenen dat Bob een nieuwe soort voor Oostenrijk heeft ontdekt ! Heel erg bijzonder, maar we moeten niet te vroeg juichen en echt zekerheid hebben. Ook voor nicias ontbreken er een aantal stipjes, ook voor deze soort zou het een aberratie zijn.

Volgens Lafranchis (2004) moet de witte streep naar binnen toe verder doorlopen dan de zwarte stip in de discale band bij nicias; en bij eumedon tot aan de discale zwarte stip. Deze discale zwarte stip is niet duidelijk aanwezig op de foto (er is wel een heel klein zwart stipje / vlekje te zien langs die witte streep aan de onderzijde, maar de discale zwarte stip zou juist boven de witte streep moeten liggen), en zou ongeveer recht onder de wel zichtbare zwarte stip bovenaan de achtervleugel (cel 7, postdiscale band) moeten liggen. Als ik de lengte van de witte streep van Bob's vlinder vergelijk met de lengtes in deze link: http://www.leps.it/SpeciesPages/AriciNicia.htm
vind ik het toch erg lastig / twijfelachtig of de lengte klopt. Naar mijn idee is de lengte van de witte streep van Bob's vlinder wat aan de korte kant en klopt die beter met eumedon:
http://www.leps.it/SpeciesPages/EumedEumed.htm

Bert, wat vind jij er in tweede instantie van? Of wat vinden anderen ervan? Durven we er met zekerheid een nicias van te maken? Of eerder een eumedon?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bob Hogeveen

Nou, jullie maken het spannend...

Bedankt in ieder geval tot zover en benieuwd naar een evt. eindconclusie!

Bob Hogeveen

Persoonlijk denk ik trouwens dat eumedon de betere kans maakt, m.n. omdat de twee zwarte vlekjes bij de witte streep er netjes langs liggen, en niet eentje er boven en eentje erin.
Wel erg bleek en zwak getekend dan, maar dat kan vast wel...  

cvsw123

Bob, kun je je misschien nog aan de bovenkant herinneren? Bij eumedon is die helemaal donkerbruin/zwart, bij nicias zijn iig de mannetjes aan de bovenkant grijsblauw. Met de zon erop in het veld is dat erg mooi. Ze zitten vaak in groepjes op natte grond, een prachtige ervaring die je je vast nog herinnert. Ook komt nicias in het veld klein over, echt zo'n klein dingetje. Zit ook meestal vrij hoog, ik ken ze alleen subalpien of alpien (al komen ze ook lager voor volgens de boekjes). Eumedon heb ik echt ALTIJD bij Geraniums gezien, meestal ook nog van die grote met flinke bloemen als G sylvaticum of zo). Daar lijken ze echt alles op te doen. Eumedon komt over bijna het hele hoogtespectrum voor, van het dal tot alpien (ik heb ze zelf bv. ook wel eens op 2200m gehad).
Overigens zijn er nog steeds Oostenrijkers die vinden dat nicias in Oostenrijk voorkomt (want in Süd Tirol), maar dat is een ander verhaal.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Bob Hogeveen

Chris, helaas kan ik niet meer van het uiterlijk vertellen dan wat op de foto te zien is. Daarop kun je wel zien dat de bk bonkerbruin is, althans langs de rand.
De vlinder maakte in ieder geval geen onderdeel uit van een groep. Ik kon net deze foto maken en toen was hij/zij weg, er waren geen andere om nog foto's van te maken en in de hele vallei heb ik geen andere meer gezien van dit type.
Deze zat, zoals je kunt zien wel op de natte grond. De flora in die omgeving was van het hogere alpiene soort, allemaal van dat kleine spul. Grotere geraniums stonden er op die hoogte (meen ik) niet.

Martin Scheper

#9
Zoals ik het nu zie op basis van mijn gevoel waar die zwarte discale stip zo'n beetje zou moeten liggen: de witte streep loopt naar binnen toe niet onder de zwarte discale stip door tot aan / in het basale veld; dus niet overtuigend nicias. Het is eerder zo dat de witte streep tot aan de zwarte discale stip loopt en daarmee versmelt, zoals bij eumedon. Probleem is dat we te maken hebben met een aberratie, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen. En wat Bob zegt (heel goed gezien !): dichterbij de vleugelrand loopt de witte streep tussen stipjes door (pleit voor eumedon), ipv dat de witte streep een stipje omvat zoals bij nicias.
Ik vrees dat de Oostenrijkers toch hun officiële landsgrens over moeten steken om nicias te gaan zien.

Misschien kun je nog iets zeggen over de grootte Bob? Was de vlinder ongeveer zo groot als een icarus (pleit dan ook voor eumedon), of een slagje kleiner? Als je antwoord het laatste is, is het echter de vraag of we daar wat mee kunnen: je hebt ook verschil in grootte tussen mannetje en vrouwtje, en op grotere hoogte gebeurt het ook wel eens dat een soort kleiner uitvalt dan hij gemiddeld is.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bob Hogeveen

Voor wat het waard is als grootte-indruk achteraf: Dat was inderdaad icarus-achtig.
Persoonlijk zou ik ervoor pleiten dit op een eumedon-abberatie te houden. Misschien heeft deze ook nog een psychische abberatie: hij houdt niet zo van Geraniums...


roel.deb

dit vlindertje dat is gefotografeerd ond Briancon heeft ook wel wat weg van de besproken vlinder, ik dacht bij deze aan Polyommatus ripartii maar het lijkt allemaal erg op elkaar.

Roelof

Martin Scheper

Op jouw foto Roelof zijn oranje vlekjes te onderscheiden (heeft ripartii niet) en de witte streep gaat onderlangs de discale stip langs tot in het basale veld, dus: jij hebt hier wel zilverbruin blauwtje - Plebeius nicias.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

roel.deb

Bedankt voor de informatie, zeer leerzaam, ik vind het moeilijk te ondercheiden wat in het vlinderboek 'harde' kenmerken zijn en wat kan varieren van vlinder tot vlinder.

Roelof