Agaricus Silvicola?

Gestart door Gulistan, juli 18, 2008, 19:27:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Deze stond in een kleine heksenkring van ca 20 exemplaren in de berm. Het is duidelijk een champignon is, maar ik ken hem niet. Hij heeft als hij nog niet ouder is cremegrijs kleurige lamellen met heel weinig rose erin. Pas laat wordt de kleur chocolade. Ik zie ook geen gele of rode verkleuring van het vlees na doorsnijden. Enkel de hoedkleur is ietsje gelig. De steel is vezelig en onderaan een tikkeltje scheef. Ik denk aan Agaricus Silvicola. Wie gaat mee?
Groeten van Christiane

Gulistan

onderkant en ring
Groeten van Christiane

Ismael

#2
wat was de geur dan? De silvicola moet geel verkleuren bij aansnijden. Is het een stevige ring, daar lijkt het wel op.
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

De ring is wel vergankelijk. Het vlees is tot nu toe niet verkleurd. De geur vind ik eigenlijk ook niet naar Anijs, maar ja, ik had hem in de koelkast gedaan, dat kan dan. Ik vind de geur gewoon champignonachtig. En ik vind de steel dun. De vezels op de hoedhuid zijn ook vergankelijk
Groeten van Christiane

Gulistan

Ik meet sporen die komen in de Gerhardt enkel overeen met Agaricus macrosporus. De kleur van de lamellen komt ermee wel overeen, ook het niet verkleuren.
Groeten van Christiane

Ismael

dat zou hem wel eens kunnen zijn dan de macrosporus. Ik neem aan dat de sporen geen kiempore hebben?
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Nee, geen kiempore. Wat mij laat twijfelen is dat macrosporus normaal ook qua uiterlijk heel groot en stevig schijnt te zijn, dat kan je bij deze niet echt zeggen. Maar ja, fungi vary...
Groeten van Christiane