Klein springspinnetje

Gestart door Iolaire, juli 17, 2008, 20:40:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Dit kleine springspinnetje heb ik gisteren een klein uur zitten aanschouwen. Wat een geweldig beestje! Hij reageerde op allerlei bewegingen: van mijn vinger boven zijn koppie tot een voorbij vliegende vogel buiten (hij zat op de vensterbank :D ).

En nu maar hopen dat dit soort spinnetjes wél eenvoudig van foto zijn te determineren. Zo ja, dan heb ik er een nieuwe favoriete groep bij!

Dus: is ie te determineren? Middels een (Duits) spinnenboek in mijn kast kwam ik niet verder dan een Evarcha sp. of een Salticus sp....

Wie helpt?



Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

spinnenvrouw

Favoriete groep? Helemaal mee eens!

Sitticus pubescens subadult mannetje.
Op foto 3 kun je zien dat de verdikte palp nog transparant is, hij is dus nog niet af.
Jacomijn Prinsen

Iolaire

CiteerFavoriete groep? Helemaal mee eens!

Sitticus pubescens subadult mannetje.
Op foto 3 kun je zien dat de verdikte palp nog transparant is, hij is dus nog niet af.
Geweldig! Een fotodeterminatie van een spin! (en dit bedoel ik met een soort van nederige ironie).  :rolleyes: Bij deze zijn deze spinnetjes mijn favorieten (samen met de Sepsidae bij de vliegen).

Nog een belangrijke vraag (voor mij althans): er zijn aardig wat soorten zag ik, zijn ze allemaal / de meeste van foto te determineren? En hoeveel soorten kun je min of meer in en om het huis en in de tuin aantreffen?

En nog heel erg bedankt voor je reactie Jacomijn! :duim:  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

spinnenvrouw

Spelen met spinnen is veel leuker dan soorten jagen!
In de meeste badkamers, en ook elders in huis zit de Trilspin tegen het plafond. Daar kun je ook mee spelen. Als je hem voorzichtig plaagt laat hij zien waarom hij zo heet.

In en om huis kun je enkele tientallen soorten verwachten. De geparasiteerde kruisspin die ik zonet plaatste zat op mijn balkon. Dat kun je dus ook in tuinen vinden.

We wachten de foto's af.
Jacomijn Prinsen

Iolaire

#4
"Spelen met Spinnen": Ik voel een TV-programma opkomen! Dit wordt een hit!

Ik bedoelde overigens welke springspinsoorten er evt nog in en om het huis te vinden zijn. :D
De kruisspin, Trilspin, muursluipers, Venstersectorspinnen en Tegenaria's zijn mij (enigszins) bekend.

Die ecto's zijn idd indrukwekkend. Ik had vorig jaar een Strekspin met een ecto (al bezig met de grote slurp). Heb toen alleen een foto gemaakt! Maar jouw aanwijzingen en topics zoals (oa) die van Dick maken het allemaal wel erg boeiend! En ik blijf zoeken....
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

spinnenvrouw

Springspinnen in en op het huis zijn Marpissa muscosa, Salticus scenicus, Euophrys lanigera en je eigen Sitticus pubescens. En wat er naast het huis in je tuin woont ....   wacht maar af  :rolleyes:

En wat ecto's betreft, leuk dat je er naar uit blijft kijken. Er valt in die groep nog veel te ontdekken.  Een kennis vond dit jaar een soort die nog niet officieel uit Nederland bekend was.  Niet in een natuurrreservaat, maar bij de school waar ze op haar kinderen stond te wachten.  Dus amateurs, sla uw slag.
Jacomijn Prinsen