het witte spinnetje van jfparie (zie elders)

Gestart door MarjoSmeets, juli 17, 2008, 18:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Op het topic van jfparie gaat het om een wit spinnetje, een Enoplognatha spec., die het volgens een determinatiesite in 3 kleurvarianten geeft, wit, geel en rood. En volgens de "spinnenvrouw", in "zonder rood, met rode strepen, of met een opgevulde rode vlek op het achterlijf". Toen ik de foto van de witte zag, dacht ik ook een naam te kunnen plakken op het spinnetje van mijn foto, ik vind ze erg op elkaar lijken, maar helaas, die van mij past er volgens de omschrijvingen niet bij, want hij is licht groen! Kan iemand mij vertellen welk spinnetje ik dan wél op de foto gezet heb?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

spinnenvrouw

Dit is een Komkommerspin, Araniella spec.
Het verschil zit onder andere in de vorm van het achterlijf, in de veel zwaardere poten, en in het web: Araniella maakt een wielweb, Enoplognatha een zogenaamd ruimteweb van kriskras draden.

Maar ik kan me voorstellen dat je door die rij zwarte stipjes op het achterlijf op het verkeerde been bent gezet.
Jacomijn Prinsen

MarjoSmeets

#2
Hé bedankt! Ja dat van die stipjes, dat klopt inderdaad en ik weet helemaal niks van spinnen, dus voor mij zag hij net zo uit als die witte, alleen dan in het groen! Maar voor een kenner zijn er wel heel veel verschillen op te noemen, zie ik. Ik heb nog heeeeel veel te leren!  :D
Ik ben eens gaan zoeken naar de komkommerspinnen en heb ook de andere foto's nog eens bekeken die ik van deze spin heb en nu denk ik dat ik een Araniella cucurbitina op mijn foto heb staan, vanwege de rode vlek aan de spintepel. Zie ik dit goed? En is dit dan een vrouwtje?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

spinnenvrouw

Hallo Marjo,
er komt altijd spam mee als ik op je foto's klik om ze wat beter te bekijken.

De spin is inderdaad een wijfje, maar het rode achterlichtje is niet diagnostisch, ook Araniella opistographa heeft op die plek een rode vlek.  Voor het onderscheid tussen die soorten heb je een binoc nodig.
Maar zonder binoc kun je ook al heel veel spinnen onderscheiden!
Jacomijn Prinsen