Nog een Hooiwagen

Gestart door blaauw7, juli 15, 2008, 17:27:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Ze blijven moeilijk!! Geen idee bij deze, geen duidelijke rugtekening. Wat zou dit kunnen zijn? Ook relatief korte poten.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

en 2:
Groeten,
Dick Belgers

Arp

#2
Hoi Dick,

'kvinzeookmoeilijk - net gisteren nog een uur naar een beest van mezelf zitten turen waar ik zat foto's van had (nou ja, kiekjes) en nog geen gehakt van kon maken, om na lang wikken en wegen tot de conclussie te komen dat het toch een doodgewone volwassen Rilaena moet zijn :rolleyes:

Ik vind dat ik bij de jouwe weer voluit moet mogen 'mutsen' - volgens mij heb ik die nog nooit zelf gehad (en nou maar hopen dat Hay niet gaat slaan omdat het toch gewoon Oligolophus tridens is - die ik wel moet kennen :gap: )

Maar goed, na wat heen en weer wiebelen, bladeren en foto's vergelijken houd ik het op Lacinius ephippiatus - maar vraag me niet waarom precies  :grin:

Ben benieuwd ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

#3
Arp, je verbaast me nog iedere keer. Je hebt een boog, schiet met je ogen dicht, en raakt de roos...!
Lacinius ephippiatus, vermoedelijk een vrouwtje. Een leuke toevoeging aan de set soorten van de Blaauwe Kamer, Dick!
De poten moeten naast haren ook stekels hebben, vooral boven op de femur. De drietand voor de oogheuvel, aan de voorkant, bestaat uit drie lange, stekels, die vrijwel recht naar boven steken.
De mannetjes hebben een pikzwarte rugtekening, erg fraai.
Leuk!!!
Groet,
hay
P.S. @ Arp: die parasitaire mijten op hooiwagens horen meestal tot de Erythraeidae, toch? Een genus is bijvoorbeeld Leptus. Zoetwatermijten zou ik ze niet noemen. De adulten leven als rovers op het land.

blaauw7

Hoi Arp en hay,
Ik was vergeten te vertellen dat niet ik, maar Jesse mijn zoon deze Lacinius ephippiatus gevonden heeft in onze tuin. Hij heeft er ook al oog voor.
Lacinius ephippiatus staat nog niet in de database. Ik kan hem dus nog niet invoeren. De poten hebben inderdaad stekels hay!
Gisteren heb ik ook nog 5  Astrobunus laevipes exemplaren gevonden onder het drijfhout waar in het voorjaar  ook de Trogulussen  zaten.  Ik heb ze inmiddels ingevoerd. Kan jij als admin Lacinius ephippiatus aanmaken of moet ik dat bij waarnemingen melden hay?

Groet Dick
Groeten,
Dick Belgers

hay

Hoi Dick,
Staat die er nog niet in? Oeps. Ik zal 'm een dezer dagen toevoegen. Jouw foto kan er dan bij en ik heb zelf afgelopen week nog een mannetje kunnen fotograferen. Die kan er ook bij.
Astrobunus had ik bij de waarnemingen al zien staan: heel mooi!
Je hebt nu nog maar ongeveer 12 soorten te gaan (een erg wilde, niet serieus te nemen gok; ik schiet iets minder goed raak dan Arp...)
groet,
hay

Arp

CiteerArp, je verbaast me nog iedere keer.
Ach, ik mezelf ook hoor  :lol: Al heb ik er wel een goed half uur op zitten puzzelen :rolleyes:

Citeerdie parasitaire mijten op hooiwagens horen meestal tot de Erythraeidae, toch? Een genus is bijvoorbeeld Leptus. Zoetwatermijten zou ik ze niet noemen. De adulten leven als rovers op het land.
Kijk, dat zijn nou leuke dingen om te lezen  ^_^  Ik brabbel natuurlijk ook maar na wat ik in het verleden van slimmere mensen dan ik heb opgepikt - hadden ze bovendien vrij aannemelijk gemaakt met links erbij enzo, maar ik wil graag geloven dat het toch fout was. Toch een beetje gezocht om watermijtennimfen op duidelijke landdieren tegen te komen - al had iemand daar laatst ook een leuke these over: Waterlievende soort pikt mijtjes op, hooiwagen vangt beest en bij het oppeuzelen stappen de mijtjes over.

Ik ga eens kijken wat ik over die Erythraeidae/Leptus kan vinden  <_<

Dank Hay!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)