Hallo, ik heb een aantal punten voor de database.
1) Ik heb gemerkt dat het taxon: Akkerzilverhaver (Aira caryophyllea subsp. plesiantha) foutief wordt behandeld als soort. Ik merk dat als ik mijn soortenlijst met anderen vergelijk.
Bij de beschrijving van het taxon op waarneming.nl staat: "In Nederland wordt Akkerzilverhaver als ondersoort ( subsp. plesiantha ) van Zilverhaver ( Aira caryophyllea ) gezien, maar in het buitenland ook wel als aparte soort ( Aira multiculmis )." Omdat wij in Nederland het taxon als ondersoort beschouwen, zal waarneming.nl dat ook moeten doen. Kennelijk is er in de database een foutieve doorlink als soort zijnde ipv ondersoort. Kan dat verholpen worden?
2) taxon: Canadese kornoelje Cornus sericea s.l. L.
Deze staat onterecht als soort aangemerkt. Omdat dit taxon sensu lato staat aangemerkt moet dit taxon als verzamelsoort beschouwd worden. Cornus sericea s.s. zou wel als soort beschouwd mogen/moeten worden.
Daarnaast is er iets geks met dit taxon in de database. Ik heb het taxon in mijn waarnemingenlijst, maar als ik mijn soortenlijst vergelijk met die van anderen wordt het toch als 'soort'genoemd die ik nog niet gezien heb....? Kennelijk zijn de waarnemingen van dit taxon in de database op 2 verschillende manieren ingevoerd en worden ze op 2 manieren behandeld.
3) Knikkend Parelgras Melica nutans staat aangemerkt als inheemse soort. Echter, dit is nog niet aangetoond en ook in de recentste flora staat de soort dan ook cursief gedrukt. Voorlopig moet de soort dus als adventief of exoot bestempeld worden.
4) Het taxon Genaald schapengras Festuca ovina L. staat (nog steeds) als soort te boek. Maar deze bestaat toch niet meer? M.i. is deze overgegaan in Festuca guestfalica Boenn. ex Rchb.. De voormalige ondersoorten van F. ovina, subsp. hirtula en subsp. guestfalica, staan nu dan ook te boek als ondersoorten van F. guestfalica. In de nieuwste flora staat daarnaast "het is onduidelijk of F. ovina subssp. ovina in Nederland voorkomt". Kennelijk bestaat F. ovina nog, maar is zij nog niet voor Nederland aangetoond. Oude waarnemingen van F.ovina zouden dus moeten worden aangepast naar F. guestfalica. Of F. ovina als verzamelsoort 'Schapengras indet.' beschouwen, maar dan is het geen soort meer dus.
5) Groene bermzegge Carex divulsa + Carex leersii staat vermeld als soort (
https://waarneming.nl/species/2400/observations/?), maar is natuurlijk een verzamelsoort.
6) Dichte bermzegge (muricata) Carex muricata L. staat als soort in de database, naast Dichte bermzegge (pairae) Carex pairae F.W.Schultz. Dat kan natuurlijk niet. In de nieuwste flora staat dat C. muricata ten onrechte voor Nederland als inheems is gemeld. Dit is dus C. pairae. Daarmee moeten alle oude waarnemingen van M. muricata dus overgezet worden naar C. pairae. C. muricata is wel als adventief in Nederland gevonden (o.a Alkmaar 2016).
7) Als ik mijn soortenlijst verder met anderen vergelijk rolt daar uit dat ik de volgende soorten niet gezien heb:
- Fijnstraal spec. - Erigeron spec. Een spec. kan natuurlijk niet als soort beschouwd worden.
- Alchemilla hybrida. Is dit niet een adventief? Dan zou die niet als inheemse soort te boek mogen staan.
Met vriendelijke groeten,
Jan-Jaap Spaargaren