De grote Syrphidae-quiz

Gestart door Iolaire, juli 08, 2008, 11:22:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

De vlinderstruiken staan weer volop in bloei en dat is de lokale zweefvliegpopulatie ook niet ontgaan. Bij mij in de tuin kan ik 'm zo langzamerhand beter ""zweefvliegstruik" noemen, of iets specifieker: "Eristalisstruik". Maar voordat ik al te veel weggeef: hier een 10tal zweefvliegen, voornamelijk gespot op de vlinderstruik. Wie weet ze alle tien? (en hoewel er een aantal makkelijke tussen zitten, zou ik alle 10 een hele prestatie vinden). Als ze al alle tien op soortnaam gebracht kunnen worden... :rolleyes:

Eeuwige roem ligt voor 't oprapen!

1.


2.


3.


4.


5.


Volgende 5 volgen weldra...
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Iolaire

6. (de bovenste!)


7.


8.


9.


10.


Succes!!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

Ben benieuwd. Ze zijn alle tien op naam te brengen.

Gert Veurink

Ik ga vanavond een poging wagen... alle 10 gaat me niet lukken, maar wel leuk om te kijken hoever ik kan komen
groet!
Gert Veurink



LakeSide

#4
Ik zal eens een poging wagen.

1: Eristalis interrupta

2: Niet erg duidelijke foto, maar er lijken wel strepen over de rug te lopen, wat waarschijnlijk Fernandea cuprea zou zijn.

3: Baccha elongata?

4: Eristalis tenax

5: Eristalis interrupta

6: Eristalis pertinax

7: Helophilus trivittatus

8: Xylota segnis

9: Eristalis pertinax

10: Eupeodes luniger

Ik hoop dat ik er in ieder geval 2 goed heb!

Gert Veurink

Ik twijfel ernstig aan de verschillende Eristalis-soorten. Maar goed zo ga ik misschien op m'n gezicht maar leer ik er ook nog wat van. ik ben tevreden als ik er 5 goed heb, maar ben bang dat zelfs dat niet lukt...

1. Eristalis tenax
2. ?
3. Syritta pipiens
4. Eristalis pertinax
5. Eristalis arbustorum
6. Eristalis pertinax
7. Helophilus trivittatus
8. Xylota segnis
9. Eristalis pertinax
10. Eupeodes corrolae
groet!
Gert Veurink



han.endt

#6
Jullie scoren allebei boven jullie eigen verwachtingen. Jaco heeft er drie goed en Gert een voldoende zes.

Gert Veurink

M'n eerste zweefvliegenseizoen, dus er is nog hoop!  :D Ik ben er tevreden mee.

Ik weet nog dat ik niets snapte van veel libellen en nu vaak niet meer begrijp wat er zo moeilijk aan was. Ooit hoop ik zover te komen met zweefvliegen, ook al is dat een veel grotere groep.

groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

er gaan toch wel meer mensen een poging wagen?!
groet!
Gert Veurink



Arno van Stipdonk

Citeerer gaan toch wel meer mensen een poging wagen?!
Yep, straks als ik wat meer tijd heb... ;)  

Arno van Stipdonk

Ok, komt ie dan;

1. Eristalis tenax
2. Eristalinus sepulchralis
3. Syritta pipiens
4. Eristalis tenax
5. Eristalis interrupta?
6. Eristalis pertinax
7. Helophilus trivittatus
8. Xylota segnis
9. Eristalis arbustorum
10.  Eupeodes corollae

Vooral de Bijvliegen zijn soms erg lastig, tenminste voor mij....
Ik ga maar geen gokje doen hoeveel ik er goed heb. :P  

han.endt

#11
Da's helemaal niet gek Arno. Zeven.

Arno van Stipdonk

Nee, ben ik niet ontevreden mee en ik weet wel ongeveer waar ik fout zit. B)  

han.endt

En wat maak jij er zelf van Willem?

Iolaire

CiteerEn wat maak jij er zelf van Willem?
:D

Tja, ik wilde al eerder maar ik heb 'm er natuurlijk zelf opgezet, dus ik twijfelde of ik zelf wel aan de quiz kon meedoen.

Daarbij moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik het er vast niet zo heel goed van af zou brengen. De meeste foto's heb ik zelf heel recent ingevoerd en bij het meerendeel staat op z'n minst een vraagteken :rolleyes: .

Maar goed, bij deze dan (ik zal onderscheid maken tussen wat ik nu na enig zoekwerk denk dat ze zijn en hoe ik ze oorspronkelijk heb ingevoerd):

1. Eristalis tenax (ook zo ingevoerd)
2. Eristalinus sepulchralis (Eumerus sp ingevoerd)
3. Sytitta pipiens (idem)
4. Eristalis tenax (ik dacht als onzekere E. pertinax ingevoerd)
5. Eristalis abusiva (?)
6. Eristalis interrupta (idem)
7. Helophilus trivittatus (idem)
8. Xylota segnis (idem)
9. Eristalis arbustorum (als E. abusiva/E. abustorum ingevoerd)
10. Eupeodes corrolae (ingevoerd als E. luniger, dacht ik)
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

xenion

Dan waag ik ook nog een poging, er zitten wel een paar erg lastige tussen...

1. Eristalis tenax
2. Eristalinus sepulchralis
3. Syritta pipiens
4. Eristalis pertinax
5. Eristalis interrupta
6. Eristalis interrupta (grotendeels door gedrag)
7. Helophilus trivittatus
8. Xylota segnis
9. Eristalis interrupta (door zwarte middenstreep op gezicht)
10. Eupeodes corollae
Groeten,
Martin

han.endt

#16
Nou dat zijn er negen Martin!

Dit zijn ze:
1. Blinde Bij - Eristalis tenax
2. Weidevlekoog - Eristalinus sepulchralis
3. Menuetzweefvlieg - Syritta pipiens
4. Kegelbijvlieg - Eristalis pertinax
5. Puntbijvlieg - Eristalis interrupta
6. Puntbijvlieg (boven) met Blinde bij
7. Citroenpendelvlieg - Helophilus trivittatus
8. Gewone Rode Bladloper - Xylota segnis
9. Bosbijvlieg - Eristalis lineata
10. Terrasjeskommazwever - Eupeodes corollae

Gert Veurink

erg leuk dit, voor herhaling vatbaar wat mij betreft.
Han zou je aan de hand van deze foto's nog iets over de verschillende eristalissoorten kunnen zeggen? Ondanks de literatuur blijken verschillende van ons daar de nodige moeite mee te hebben...
groet!
Gert Veurink



Mark van Veen

groet,

Mark van Veen

han.endt

#19
Het is mij nu even te veel werk om daar uitvoerig op in te gaan.
Maar in het kort:
4. de gele voortarsen maken dit direct een E. pertinax.
5. weinig kenmerken, maar het fijne pterostigma op de rechter vleugel zegt genoeg.
6. een dergelijke vlek op segment twee en de rest van de segmenten donker in combinatie met de grootte t.o.v. de Blinde Bij maken dit een mannetje E. interrupta. Gedrag en 'jizz' maken dit ook voor mij een typische E. interrupta.
9. deze is gewoon lastig, vooral omdat de voor E. lineata typische donkere zigzagband op de vleugel lijkt te ontbreken. Toch een combinatie van andere kenmerken, kleur van de vlekken achterlijf (botergeel), zwarte middenstreep over het gezicht , geen puntvormig pterostigma en let eens op de lichte voorste helft van de achterdijen!

Arno van Stipdonk

Toch bedankt voor deze toelichting Han. En leuk gedaan Willem, zeker leerzaam.

Gert Veurink

Citeer4. de gele voortarsen maken dit direct een E. pertinax.
5. weinig kenmerken, maar het fijne pterostigma op de rechter vleugel zegt genoeg.
6. een dergelijke vlek op segment twee en de rest van de segmenten donker in combinatie met de grootte t.o.v. de Blinde Bij maken dit een mannetje E. interrupta. Gedrag en 'jizz' maken dit ook voor mij een typische E. interrupta.
9. deze is gewoon lastig, vooral omdat de voor E. lineata typische donkere zigzagband op de vleugel lijkt te ontbreken. Toch een combinatie van andere kenmerken, kleur van de vlekken achterlijf (botergeel), zwarte middenstreep over het gezicht , geen puntvormig pterostigma en let eens op de lichte voorste helft van de achterdijen!
Thnx Han, toch weer een paar duidelijke aandachtspunten aan de hand gedaan. Eén vraag nog? (sorry)
Wat is er zo typisch aan het gedrag en 'jizz' van nr. 6 dat dit een interrupta maakt? Martin had het daar ook over. Ik zie alleen een zwevende Eristalis, iets dat ik bijv. pertinax en tenax ook dagelijks zie doen ;) Wat zie ik over het hoofd?
groet!
Gert Veurink



han.endt

#22
Mannetjes van de Puntbijvlieg zweven vaak vlak boven de vrouwtjes die op bloemen voedsel zoeken, waarbij ze dan weer boven het ene dan weer boven een ander vrouwtje hangen. Ook heel vaak boven het vrouwtje van een andere bijvliegsoort. Soms duiken ze ook op het 'verkeerde' vrouwtje. Die ze dan wel heel snel weer loslaten. Ik heb dit gedrag nog nooit bij andere bijvliegen gezien. Andere mannetjes zweven vaak in hun territorium. Vaak boven de plaatsen waar de vrouwtjes de eieren afzetten.

Iolaire

CiteerOok heel vaak boven het vrouwtje van een andere bijvliegsoort. Soms duiken ze ook op het 'verkeerde' vrouwtje.

Zoals ook die op de foto: hij dook meerdere malen op het bijna 2x zo grote vrouwtje onder hem. Ik heb het E. interrupta bij verschillende andere Eristalissoorten zien doen! Erg grappig.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens