Bijengedrag

Gestart door Dragonfly, juni 28, 2008, 11:27:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Hallo,
Ik ben niet op zoek naar naamgeving, maar wil graag een vreemde ervaring "ophelderen".

Eergisteren (donderdag 26 juni) liep ik met een collega een lunchrondje, in Nijmegen, vlakbij station Nijmegen Dukenburg.
Dit is middenin bebouwd gebied, onderstaande was bij een breed betegeld voetpad omringd met Platanen, verder flats en kantoorgebouwen.

Tijdens het wandelen stonden wij ineens middenin een grote groep bijen. Van de schrik een paar meter gerend, en toen omgekeken.
Wat wij zagen was moeilijk te beschrijven (waar is de fotocamera als je 'm nodig hebt  :angry: ) maar ik ga het proberen.
Het leek op een soort van "bol" met een diameter van minstens 3 meter, gevuld met duizenden misschien wel tienduizenden bijen of meer. Ze vlogen onrustig heen en weer maar leken echt in de bolvorm te blijven. Wij stonden aan de rand ervan op 2 meter afstand, het gaf een enorm zoemend geluid. Ze waren geheel niet agressief (gelukkig!!!), wij waren er immers doorheen gerend, voelden daarbij tientallen bijen op ons botsen en moesten echt een hand voor mond en neus houden om te voorkomen dat ze naar binnen vlogen, maar ze achtervolgden ons niet en wij zijn geen van beiden gestoken.

Zijn dit bijen die op zoek zijn naar een nieuwe nestplaats?

Ik heb in het kader van mijn gevolgde opleiding Milieutechnologie (afstudeerprofiel Natuur, Milieu en Landschap) heel wat gezien, gelezen en gehoord maar dit nog nooit meegemaakt...
Baalde echt enorm dat ik geen fototoestel meehad... aangezien het midden op de werkdag was kon ik 'm ook niet snel even halen. Na het werk er gelijk langsgefietst maar ze waren nergens meer te vinden.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jelle

Dit fenomeen is gekend bij honingbijen als de koningin uitzwermt. De koningin wordt dan omringd door duizenden werksters. Dikwijls zit of beter hangt de zwerm bijen dan aan een tak.
Is wel even schrikken als je er middenin zit.