spin uit cocon op kruiskruid

Gestart door Esther, juni 15, 2008, 16:33:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Ik ben allerlei beesjes aan het fotograferen die gebruik maken van kruiskruid, ik hoop dat deze spin op naam is te krijgen, ik vind het bijzonder mooi om dit te zien, noot geweten dat het zo gaat.

Foto 1 is nog in een vastgeplakt blad, cocon?



Foto 2 peuter ik het blad open om te kijken wat er in zit.



Foto 3, mmmm best veel poten



foto 4, hier is ie dan



Mag ik stellen dat omdat hij in kruiskruid verpopt het kruiskruid een hostplant is voor deze spin? En denk ik de volgorde goed, is dit een net uitgekomen spin of heb ik haar gestoord bij eitjes afzetten?

Groeten Esther

spinnenvrouw

De spin is een Zakspin, Clubiona spec.  De soort is niet op deze manier te bepalen, daarvoor moet het genitaal onder de binoc.
Deze spinnen sluipen s'nachts rond op zoek naar prooi, en zitten overdag in een schuilplaats, een spinsel op een min of meer verborgen plek. Vaak is dat spinsel aan twee kanten open, maar als er eieren worden gelegd gaat het spinsel dicht. Het wijfje blijft binnen. Op je foto's zijn de eieren te zien als een gele massa.

Jacomijn Prinsen

Esther

Bedankt Jacomijn.

Nog even een vraagje van mijn kant of ik het goed begrijp. Deze spin heeft eieren gelegd, blijft dan het vrouwtje ook achter omdat dan het spinsel dichtgaat als een soort vrijwillige dood? Of heb ik haar nu gestoord door te kijken wat er in dat vastgekitte blad zat en het hele spinnenest nu om zeep geholpen of valt dat nog mee en gaat zo'n vrouwtje dan zowiezo s nacht nog jagen? En waar ik ook erg benieuwd naar ben; hebben spinnen ook hostplanten nodig of maakt ze dat niet zo veel uit, en is het gewoon toeval dat deze spin in kruiskruid de eitjes inspon?
Ik vind het echt interessant en heb het nog nooit gezien.

Groet Esther

spinnenvrouw

Beste Esther,
Je hoeft je geen zorgen te maken over het welzijn van deze spin, na je vertrek heeft ze waarschijnlijk haar spinsel gerepareerd. Soms beginnen ze daar al mee als je het blad nog in je handen hebt. Bij sommige soorten wordt het wijfje tenslotte door haar kroost opgegeten, of dat bij Clubiona ook gebeurt weet ik niet. Of ze de eieren verlaat om te gaan jagen, of dat ze bij haar broed blijft tot de jongen zijn uitgekomen en dan weer haar gang gaat, weet ik ook niet.
Spinnen zijn maar zelden gebonden aan een bepaalde plant, wel is de struktuur van de vegetatie van belang. Onder zuringblad heb ik ook vaak dergelijke nesten gevonden.  
Jacomijn Prinsen

Esther

Bedankt Jacomijn

Een hoop geleerd weer over beessies waar ik nog nooit bij nagedacht had. Heel leuk om te weten hoe het gaat.

Groet Esther