kan iemand deze houtwesp benoemen?

Gestart door spanjool, juni 04, 2008, 18:20:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

ze zaten op hakhout wat nog gekloofd moest worden op een kar in een boerenschuur. Dus lekker droog en onderdak Volgens mij was het beuken
Een aantal blokken waren behoorlijk doorboord dus het lijkt een complete kolonie.
Zodra er een wespje uit een gat was gevlogen werd het bezocht naar wat ik denk sluipwespen maar ik zag er geen legboor aan, het zouden dus misschien ook vrouwtjes of mannetjes wespen geweest kunenn zijn? ik doe ze maar even in het zelfde topic want ze leken welhaast bijelkaar tehoren. Heb al even op intyernet gezocht en bij de soorten op waarneming maar zie er niets passends bij. Heb er verder ook geen boeken over. De foto's zijn niet je dat want de beestjes waren nogal schrikkerig. ze waren ook behoorlijk klein, hooguit de helft van een duitse wesp.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto4 ook nog een duidelijk naaldje aan het knietje
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto5 het familielid
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto6 het familielid van opzij
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

H. Meijer

Henk,

De eerste is een plooivleugelwesp, lijkt me geen Ancistrocerus, dus waarschijnlijk  een Symmorphus soort.

Hilco

spanjool

#7
Dag Hilco, bedankt voor de aanwijzing.
Als ik naar het deukje in de band op het eerste tergiet af ga zou het idd de Symmorphus bifasciatus zoals o.a. op de site van Albert de Wilde afgebeeld en besproken.
En dan is het ook nog niet onmogelijk dat het andere schepseltje luistert naar de naam Trypoxylon figulus zoals eveneens te zien op de site van Albert.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer