Hoofdmenu

Rups binnenshuis

Gestart door Primula, mei 20, 2024, 00:17:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/310473522/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet.
datum: 2024-05-19
locatie: Roosendaal - Kortendijk (NB)

foto's:




Rups, zat binnenshuis op de trap. Nu buiten in een bak.

Ik heb de rups wat bladeren uit de tuin aangeboden, maar tot op heden heeft deze er nog niet aan geknabbeld. Hopelijk kan ik de rups gauw de bladeren van de juiste waardplant(en) aanbieden.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Groeten,
Bo S.

Primula

Zou ik kunnen denken aan bijvoorbeeld het Vaal Kokerbeertje?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Die gedachte mag je zeker hebben :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt voor je reactie, Rayan! Wat leuk om een rups van deze soort te hebben mogen treffen.  :blink:

Dat wordt mos van tegels zoeken dan, ik snap nu heel goed dat hij alle blaadjes in zijn bak links heeft laten liggen.  :rolleye:

Of zou mos uit aarde/potgrond evt ook kunnen?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik zou vooral gewoon wat dingen proberen - en kijken wat er in de directe omgeving van de vindplaats te vinden is.

Zelf heb ik ze eens vanaf eitje opgekweekt door steeds stukjes schors met korstmossen te verzamelen. Deze hebben alleen de neiging te gaan schimmelen, en moeten dus regelmatig vervangen worden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt voor de tip, ik heb inmiddels ook een aantal stukjes schors met korstmossen in de bak gelegd, alleen heb ik de rups sinds de dag van aantreffen niet meer gezien. Het laatste wat ik hem zag doen was in de aarde kruipen onder een stukje mos, voor verpoppen is hij nog niet in het juiste stadium, toch?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ziet er inderdaad nog niet echt dik genoeg uit voor een volledig volgroeide rups, maar soms zal dat nog wel verbazen.

In ieder geval maken ze een (dunne) cocon voor de verpopping. Je kan dus proberen om voorzichtig de aarde te doorzoeken, want zolang de cocon heel is, zal dat de rups niet te veel stress geven als ie toch nu al wilde gaan verpoppen. Wellicht heeft de rups echter ook gewoon een plekje gezocht om de dag verstopt door te brengen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

#7
Ik denk dat dat laatste inderdaad het geval was, zojuist heb ik de rups aangetroffen op de stukjes schors met korstmos en hij leek het niet zo leuk te vinden dat ik hem tijdens zijn maaltijd kwam bespieden. :angel:

Maar voor zover ik kon zien kan de rups de korstmossen inderdaad erg waarderen, dat was de wandeling naar een paar bomen verderop meer dan waard.

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl