Op ontwortelde boomstomp => Psilolechia clavulifera

Gestart door Bart Hessen, mei 14, 2024, 00:13:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/309458898/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2024-05-11
locatie: Bovigny (LX)

foto's:









Thallus C-, K-, P-. Donkere apothecia zonder duidelijke rand (geen goede snede, de apo's laten makkelijk los van het substraat). Epitheciumpigment blauwgroen, K-. Asci met 8 sporen, ascosporen nogal klein, langwerpig (soms wat gekromd), 0-septaat (met twee druppels), 5-6 x 1.5 um. Fotobiont langwerpig. Op zijkant van deels ontwortelde boomstomp.

Wie weet waar ik dit zoeken moet?

Guido Berger

Druppelvormige sporen?

Psilolechia clavulifera misschien

Bart Hessen

Beste Guido,
Dat zou best eens kunnen kloppen! Heeft Stichococcus, geen reacties van het thallus en de sporenmaat is OK. Het epitheciumpigment van P. c. is N+paarsrood. Dat moet ik kunnen nagaan (en je N eens gebruiken...). Dank!

Bart Hessen

In één keer goed gezien, Guido! Het pigment is N+(paars)rood.
Dat lijkt me wel doorslaggevend. Ik zet de wn op naam en op zeker.
Met véél dank nogmaals!

Guido Berger

#4
Heel mooi Bart.
In NL wordt de soort heel erg weinig gevonden en in België vast ook niet veel - prachtige vondst.

Bart Hessen

Ik was op het terrein dat we al jaren huren voor twee van onze zomerkampen, een flink glooiend weiland te midden van productiebossen. Op zich niets bijzonders, maar langs de rand van het perceel staan een aantal oude boomstompen die vol zitten met leuke dingen (Ch. xyloxena en furfuracea, Myc. subtile, Mic. misella); de Psilolechia is een mooie kers op de taart...