Wie weet wat voor rupsen dit zijn, zitten in groepen op de stam van een beuk

Gestart door mstromeier, mei 13, 2024, 16:12:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

mstromeier

Zwarte rupsjes, met gele en oranje stippen. Harig. Zitten in groepjes op de stam van mijn beuk.

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mstromeier

Dankjewel, Henri. Ik kreeg ook de tip dat het misschien de eriogaster arbusculae kan zijn. Ze eten inmiddels lekker van de beukenblaadjes, dus ik ga op zoek naar een milieuvriendelijke oplossing van al te veel knagers.

Hartelijke groet, Marjolein

Rayan Majoor

Beste Marjolein,

heb je die tip van een Nederlander of van een buitenlander gekregen? Of woon je toevallig zelf niet in Nederland? Eriogaster arbusculae is namelijk een soort van grotere hoogtes, zoals de alpen en Noorwegen. In Nederland ga je deze soort nooit van nature aantreffen, zolang we nog niet in de volgende ijstijd zitten ;)

Henri's suggestie klopt, dit zijn plakkerrupsen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mstromeier

Beste Rayan,

Dank voor jouw bericht. Ik heb de tip gekregen van twee Nederlanders, die in Nederland in de natuur werken. Ik had al mijn twijfels, aangezien er nog geen spinsel te zien is. Wel veel hapjes uit de bladeren. Ik twijfel nog of ik ga bestrijden (natuurlijke wijze) of ze nog even laat zitten voor jonge vogeltjes.

Groeten, Marjolein