Vandaag 130.000 nieuwe foto's! Neem snel een kijkje!

Gestart door RutgerB, mei 10, 2024, 17:34:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Snel een kijkje nemen zit er niet in bij 130.000 foto's. ;D

Ik vraag me af of overdaad niet schaadt. Als was het maar vanwege de feitelijke energie die het vreet om foto's te maken, op te slaan, door te sturen, door AI te benoemen en raadpleegbaar te houden. Er staat een heel datacenter warm te draaien dankzij onze (incl. mijn eigen) verzamelzucht?

Jan Mudde

Hallo Rutger,

Een heel goede vraag!! In de kern heb je denk ik gewoon gelijk. Een norm groot percentage van de op waarneming.nl en waarneming.be verzamelde waarnemingen dient louter en alleen "het eigen lijstje". Ook ik maak me daar al sinds 1978 schuldig aan....eerst op papier en vanaf 2009 (eigenlijk eerder maar dat eerdere account is opgegeaan in mijn huidig account)  dus in de database...
Echter wanneer is een waarneming onnutte ballast en onnodige energievreter en wanneer is een waarneming nu of in de toekomst wel van al dan niet wetenschappelijk belang???? En wie gaat daar criteria voor opstellen en deze toepassen op de aangeleverde waarnemingen????
En wat dan met waarnemingen van nu nog enorm algemene soorten die over 50-100 jaar weggevaagd blijken te zijn, wanneer worden waarnemingen van die soorten relevant???
Ik geloof niet dat we hierin enige consensus zullen gaan bereiken, ook niet ooit...Dus is het aan de individuele waarnemer om dit zelf te bepalen. Eigenlijk is dat maar goed ook want ooit in dat verre verleden was waarneming.nl niets meer dan je eigen persoonlijke digitale opschrijfboekje en ook toen al was er onder de natuurliefhebbers of je wel elke Spreeuw en Torenvalk of Madeliefje of Kleine Brandnetel moest vastleggen. Ook toen kwamen we daar niet uit.

Goed om stil te staan dat ons "waarneem- vastleg gedrag" energie kost en dat we daar misschien met zijn allen met gezonder verstand mee om zouden moeten gaan. Het is voor mij als vogelaar één van de belangrijkste afwegingen geweest om niet of iig zeer zelden te gaan twitchen. Als de "nieuwe soort" al door 10-tallen of zelfs 100-derden anderen al minutieus wordt vastgelegd wil ik er geen 100 km voor rijden met een auto louter om dat beest op mijn eigen lijstje te hebben.
Echter in mijn nieuwe studieobject, lichenen oftewel korstmossen, is het ook voor mij zinvol om niet louter in mijn eigen omgeving te "korstmossen" maar ook verder weg gelegen plaatsen te bezoeken om vertrouwd te raken met andere soorten, mijn kennis te verbreden en verdiepen en door de contacten met andere lichelaars meer te weten te komen en meer te leren kennen zodat ik steeds meer soorten goed kan valideren. 
Ik probeer wel zo veel als mogelijk excursies te bezoeken die dat opleveren en zelf mijn excursies voor het overgrote deel te geven in Zuid-Oost Brabant enerzijds omdat daar de laatste 30 jaar niet meer op uitgebreide schaal aan lichenen gewerkt is, anderzijds om zo veel als mogelijk mijn uitstoot en dus footprint zo klein mogelijk te houden.

Ik ben me ten zeerste bewust va de schade die aan de natuur toebreng, direct en indirect, door mijn interesse en hobby. Ik hoop dat op termijn mijn persoonlijke verzamelwoede toch ook iets kan bijdrage aan het wekken van verwondering, kweken van belangstelling en de wil tot bescherming van al het moois Gaya te bieden heeft aan die stomme, domme, egocentrische soort die Homo sapiens heet!!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

RutgerB

#2
Als we het gaan uitsplitsen naar ieders persoonlijke overweging om waarnemingen en foto's te plaatsen, kom je natuurlijk altijd uit op iets nuttigs en te begrijpen overwegingen. Ik begrijp die van jou perfect en heel belangrijke 'waarden' die je noemt heb ik zelf ook. Bij mij ook wel uit gemakzucht; Ik heb gewoon geen zin om uren op een dag te reizen voor 1 of enkele bijzondere soorten en zit dan liever een uurtje in de tuin of stap even op de fiets.

Het is wel fijn dat de sites en apps zo populair zijn, maar ergens komt toch wel een keer een eind aan het nut in zijn totaliteit en dan denk ik vooral aan ruimtevretend (?) beeldmateriaal. 50.000 foto's van Bosanemoon op de sites, is niet heel nuttig? Misschien niet als ze heel dicht bij elkaar in de buurt zijn gefotografeerd, of zeg 500 keer door 1 persoon in een gebied? Ik wil het ook wel in perspectief zien. Zijn 1.000 foto's gelijk aan een kattenfilmpje van een minuut op Youtube? Daar zijn dan nog veel beter katten te geselen.

Ik vraag me wel af of je niet een overvloedig deel verder weg' moet stoppen. Dus niet direct opvraagbaar. Gecached in verspreidingskaarten en enkele lijstjes, verwerkt (goedgekeurd) of doorgestuurd naar belangrijke afnemers, en dat was het dan. Als je echt bij zo'n gegeven, inclusief foto, wil kun je een verzoekje sturen.