Carex pseudobrizoides

Gestart door SamvanRootselaar, mei 09, 2024, 09:11:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

SamvanRootselaar

Beste floristen, graag jullie mening over deze zegge. Ik vermoed pseudobrizoides omdat deze veel in de omgeving wordt waargenomen. (Venlo omgeving). Hij staat op redelijk vochtig zandige klei, in bosrand. Beschaduwd. De bladen zijn slap, 40 a 50 cm lang of langer, 2-3 mm breed. De aren hangen over tot bijna op de grond. Aren >3 cm lang. Urntjes 2 keer zo lang als breed met vleugelrandje. Schede is bruin en rafelend. Opvallend vind ik ook de kromme aartjes in de bloeiwijze.

SamvanRootselaar

Habitus

Rien Ondersteijn

Ik raad je aan de volgend bevraging hier eerst bij je eigen waarneming via opties naar 'hulp via forum' te gaan ; dan zijn de foto's direct zichtbaar zonder ze alle apart aan te moeten klikken.
De grootte van de gehele plant is aardig in de buurt, maar er komt meer voor kijken.Is enkele keren hier gemeld , maar niet goedgekeurd. Ik vermoed omdat o.a. een duidelijk aanzicht v/h urntje ontbreekt. Die mogen nauwelijks gevleugeld zijn i.t.t. tot Zandzegge.Bij jou is dat lastig te zien, maar ze lijken gevleugeld.Dat jouw blad 4 mm breed is , is ook geen pré; bij Valse is ie meestal 2-3 mm breed.
Groene groe[n]tjes.Rien.

SamvanRootselaar

Bedankt voor de tips Rien.
De urntjes zijn inderdaad wat gevleugeld maar in mijn optiek minder dan zoals ik het ken van zandzegge. Ik kom regelmatig op die locatie en zal er eens van meerdere de bladen, wortelstok en dergelijke precies opmeten, wat goede foto's van de urntjes moet ook wel lukken.