Andrena scotica, waarom?

Gestart door Jos hiemstra, mei 07, 2024, 08:09:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jos hiemstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/308178239/.
1 Meidoornzandbij - Andrena scotica
datum: 2024-04-30
locatie: Surhuisterveen (FR)

Beeldherkenning geeft een bijna zekere meidoornzandbij, bij inzoomen zelfs 100%.
Kan iemand uitleggen op welke kenmerken dit is gebaseerd? Helaas geen andere en betere foto's (het waaide te hard voor een scherpe foto en beestje vloog snel weg). Formaat ong. honingbij.

foto's:


Rudy_Offereins

Breed voorkomen, donkere kop, bruine borststuk, ijl behaard achterlijf, lagere banden tussen de tergieten. Kortom, het hele plaatje. Tweekleurig scopa zie je niet op je foto, maar dat zou ook niet nodig hoeven zijn.
Je zou ook zelf voor AI kunen spelen en jouw foto vergelijken met goedgekeurde foto's van meidoornzandbij op waarneming. Dat doe ik zelf ook regelmatig als check na een tip van de beeldherkenning.

Ik zou het ook een meidoornzandbij noemen.
Vriendelijk groet, Rudy

Jos hiemstra

Citaat van: Rudy_Offereins op mei 07, 2024, 10:02:50 AMBreed voorkomen, donkere kop, bruine borststuk, ijl behaard achterlijf, lagere banden tussen de tergieten. Kortom, het hele plaatje. Tweekleurig scopa zie je niet op je foto, maar dat zou ook niet nodig hoeven zijn.
Je zou ook zelf voor AI kunen spelen en jouw foto vergelijken met goedgekeurde foto's van meidoornzandbij op waarneming. Dat doe ik zelf ook regelmatig als check na een tip van de beeldherkenning.

Ik zou het ook een meidoornzandbij noemen.

Dankjewel! Ik had 'm al vergeleken met andere waarnemingen, maar vroeg me af hoe zo'n, toch vage, foto zo'n zekere determinatie kreeg. Veel kenmerken samen dus.
groet Jos

JohanvantBosch

#3
Rudy geeft aan waarop wij de determinatie zouden baseren, maar jouw vraag is eigenlijk waar de beeldherkenning de determinatie op baseert. Dat weten we niet precies. Er zijn in de beeldherkenning geen kenmerkensets ingesteld. Alleen per soort een verzameling foto's van door validatoren goedgekeurde foto's van elke soort. Daarmee is de AI getraind,maar feitelijk weten we niet precies welke kenmerkensets de AI gebruikt.

Met deze foto's lijkt meidoornzandbij mij ook waarschijnlijk, maar zonder zicht op de scopa zou ik m denk ik niet goedkeuren met deze foto's.

Jos hiemstra

Citaat van: JohanvantBosch op mei 18, 2024, 11:29:48 AMRudy geeft aan waarop wij de determinatie zouden baseren, maar jouw vraag is eigenlijk waar de beeldherkenning de determinatie op baseert. Dat weten we niet precies. Er zijn in de beeldherkenning geen kenmerkensets ingesteld. Alleen per soort een verzameling foto's van door validatoren goedgekeurde foto's van elke soort. Daarmee is de AI getraind,maar feitelijk weten we niet precies welke kenmerkensets de AI gebruikt.

Met deze foto's lijkt meidoornzandbij mij ook waarschijnlijk, maar zonder zicht op de scopa zou ik m denk ik niet goedkeuren met deze foto's.

Hallo Johan, dank voor de toelichting. Ik bedoelde inderdaad 'waar slaat de AI op aan?' en dat zijn de kenmerken die Rudy reeds noemde. Ik vond het gewoon opvallend dat ik zo'n hoge waarschijnlijkheid kreeg en dat ook de viltvlekzandbij met 100% wordt gedetermineerd, ik vind ze nogal op elkaar lijken namelijk. (maar ik ben natuurlijk ook niet artificial  ;D  )