Hoofdmenu

fotografievraag

Gestart door Guido Berger, mei 04, 2024, 22:34:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Berger

Hallo, ik wil dit jaar naar planten gaan kijken.

En ik wil het veld in met een kleine systeemcamera, liefst met één lens zodat ik niet te verwisselen hoef.
Ik heb een 50mm en een 120mm macrolens.
Een goede zoomlens is me vooralsnog te duur.

Wat is de brandpuntafstand waarmee de meeste plantenfoto's gemaakt worden zodat ze geschikt zijn voor determinatie?

Groet Guido

Plantoon

Voor planten is een zakcamera een prima oplossing. Die hebben meestal een macrostand. Ik gebruik al enkele jaren alles een Olympus Stylus. Voordien had ik andere merken zakcamera's die eveneens uitstekend waren. Alleen even uitkijken dat je voor details tot op 1 cm kunt naderen. Om vogels te fotograferen zijn ze niet geschikt, maar voor planten en insecten zijn ze prima.
Zie Observado voor de resultaten die overigens niet alleen afhangen van het toestel maar ook van de weersgesteldheid en je ervaring om een goede hoek en compositie aan te voelen.

In theorie zijn hele dure camera's met grote lenzen beter, maar die dingen zijn zwaar en groot en hinderen je in je beweging. Nog een weetje: de camera's in smartphones zijn ook vaak goed genoeg, maar hier is het nadeel dat je 2 handen nodig hebt om ze te bedienen. Ik gebruik mijn phone dus enkel als noodoplossing.

Plantoon

Lees dit topic ook nog even voor je van start gaat.

Nathalie De Somer

#3
Beste Guido,
Ik maak alle planten foto's, zeewier foto's, insecten foto's voor de waarnemingen met mijn mobiele telefoon en ik kan ze allemaal met een hand bedienen terwijl ik de plant in de andere hand houd, of andere planten wegdruk. Zowel belichting, zoom als de foto nemen, kan voor mij met dezelfde hand.
Soms neem ik foto's door mijn triplet veldloep, deze houd ik dan strak tegen de lens van de mobiele telefoon, de foto snij ik bij tot het relevante stuk, dus ik gebruik geen andere opzetloepen.
Soms neem ik vogelfoto's door de telescoop. Ook met mobiel, dat doe ik wel met een opzetstukje.

Als ik planten extra wil bestuderen neem ik een klein stukje mee, die kan ik thuis met de binoculair Novex zoom verder bestuderen, de foto's neem ik ook met mobiel op oculair.
Foto's kunnen meteen aan de waarneming in de app worden toegevoegd.

De foto software op de mobiele telefoons is bijzonder uitgebreid, tekst en pijlen toevoegen, verscherpen, bijsnijden, alles kan. Echter: het wordt niet toegelicht bij verkoop, dus veel gebruikers zijn zich er niet van bewust, dus zelf verkennen (of van elkaar leren). Voor mij is het een ideale lichtgewicht oplossing, een alles-in-één pakket.

Totnogtoe had ik iphone modellen, en elk model voldeed, recent ge-upgrade naar de nieuw model, dat is weer prima.

Bij planten komt het er vooral op neer om de 'fotoshoot' voor te bereiden, de juiste hoek, het juiste onderdeel/beeld kiezen en onnodige elementen uit beeld te houden.

Veel plezier met planten waarnemen!

Vriendelijke groet,
Nathalie

Rien Ondersteijn

Aan deze degelijke uitleg kan ik alleen maar toevoegen ,dat aan het maken van een foto met mobiel het nadeel kleeft dat je heel vaak overbodige extra 'onderdelen' ziet zoals vingers/duimen/nagels..
Knap Nathalie dat je mobiele foto's met éen hand kunt maken.En dan nog belichting , 'inzoemen' etc .. !
Groene groe[n]tjes.Rien.

Guido Berger

#Plantoon -- Ik kijk korstmossen en gebruik daar ook wel eens een zakcamera met goede macro (Olympus tg6).
Maar ik wil juist planten fotograferen met een heel kleine systeemcamera < 500 gram en lens van 100 gram oid. Gewoon omdat ik daar lol in heb. Mijn gevoel is dat 50 mm net te weinig breedhoek pakt in een heel aantal situaties. Mijn vraag is hoe anderen dat beleven.
De link zal ik er regelmatig bijpakken ...

#Nathalie -- Nu ben ik wel heel erg jaloers. Daar tril ik veel te erg voor.
Met de bino en de microscoop ben ik vertrouwd. Maar ik moet nog leren wanneer dat bij welke planten nodig is.

pol meert

Bij Galaxy Samsung telefoon kun je een bevel geven voor 'foto maken' door middel van spraakopdracht.
Zo werkt het:
Ga naar de foto-app.
Tik links boven op het tandwieltje en scroll naar 'opnamen methoden'.
Tik aan 'Spraakopdrachten'.
Maak vervolgens foto's door een woord te zeggen zoals 'shoot' of 'smile'.
Er wordt dan een foto gemaakt zonder op de gsm te tikken. De gsm reageert immers op het bevel.
Handig in sommige gevallen.

Hier ook een tip: https://www.tiktok.com/@id.nl_tech/video/7207798142555704581
Groet, Pol


Rien Ondersteijn

 :huh: ' Shoot/smile'...
Reageert ie niet op 'start/lach' ?  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

Citaat van: Guido Berger op mei 05, 2024, 19:13:24 PM#Plantoon -- Ik kijk korstmossen en gebruik daar ook wel eens een zakcamera met goede macro (Olympus tg6).
Maar ik wil juist planten fotograferen met een heel kleine systeemcamera < 500 gram en lens van 100 gram oid. Gewoon omdat ik daar lol in heb. Mijn gevoel is dat 50 mm net te weinig breedhoek pakt in een heel aantal situaties. Mijn vraag is hoe anderen dat beleven.
De link zal ik er regelmatig bijpakken ...

#Nathalie -- Nu ben ik wel heel erg jaloers. Daar tril ik veel te erg voor.
Met de bino en de microscoop ben ik vertrouwd. Maar ik moet nog leren wanneer dat bij welke planten nodig is.
Hallo Guido, we trillen allemaal, zelfs de hartslag puls doet trillen, en dat had ik nog niet toegelicht: ik steun vaak met de ene hand tegen de andere of tegen iets anders.