Korstmos of asco op dood hout?

Gestart door Matthijs Molenaar, mei 03, 2024, 17:31:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/307585817/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2024-05-01
locatie: Nunspeet - Leuvenhorst - Hulshorsterzand (GE)

foto's:







Op dood hout. Thallus groen. Apothecia klein, zwart, bol, zonder duidelijke rand. Asci 8-sporig. Ascosporen 12x4.5 micron.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Bart Hessen


Matthijs Molenaar

Dank je wel, erg scherp!
Bryostigma zou niet op hout voor mogen komen, maar Arthonia ligniariella zou er wel op moeten lijken..

Ik besef me nu dat ik de ascosporen in K gemeten heb, dus vermoedelijk zijn ze net wat kleiner in water; ik zal hier binnenkort weer naar kijken.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

lukasverboom

Arthonia/Bryostigma lijkt me een goede suggestie. En als Bryostigma muscigenum op sponzige schors van vliertakjes kan groeien kan ik me niet voorstellen dat die niet ook op hout kan voorkomen. Dan de hamvraag: wat is de alg?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Matthijs Molenaar

De fotobiont is Chlorococcoid, ze zijn al een beetje op de foto's te zien.
Het was trouwens echt rottend hout, best vochtig, waar verder alleen maar Cladonia groeide. Zou er niet direct Bryostigma verwachten!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

henkjanvdkolk

Leuke vondst! Ik ben het eens dat in dit milieu Arthonia ligniariella meer voor de hand ligt dan Bryostigma. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat Arthonia ligniariella niet (meer) in Nederland gevonden wordt, ondanks de toenemende aandacht voor dood hout.

LGBI3 geeft I en K/I reactie van het hymenium als verschil tussen Arthonia ligniariella en Bryostigma. Dat zou je nog kunnen controleren om de determinatie rond te maken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Matthijs Molenaar

Bedankt voor jullie input allemaal! Het materiaal gaat binnenkort naar Henk-Jan :)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)