onbekende rups bladroller (2)

Gestart door wassenaarmark, mei 02, 2024, 22:55:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

wassenaarmark

wie het kleine niet....


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/285281025/.
1 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet.
datum: 2023-08-19
locatie: Best - Aarlesche Heide (NB)

foto's:

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

wassenaarmark

Oeff. Dit voelt alsof ik huiswerk als straf krijg :-). Die steltmotten zijn niet te doen.. Als ik leiforum erbij pak, dan zou ik met een hele dikke duim aan Caloptilia hemidactylella kunnen denken. Dit is echt "rupsen voor gevorderden", denk ik

Rayan Majoor

Hoi Mark,

dat ik geen directe soortnaam geef, heeft in dit geval twee redenen:
1. ik heb op het moment zelf niet de tijd om dingen uit te zoeken, dus geef je de kennis die ik uit mijn hoofd kan geven. Dan kan je wellicht zelf al wat zoeken totdat ik weer de tijd heb om wel zelf dingen uit te zoeken.
2. het betreft een soortgroep waarvan de rupsen lastig uit elkaar te houden zijn - en daar kom je dan snel genoeg zelf achter als je met deze suggestie gaat proberen een soortnaam te vinden.

Probeer echter bij bladrollers en mineerders (die praktisch altijd op hun waardplant zitten, als ze er "hun plekje" hebben gemaakt) op de waardplant te letten. Dit geeft zeker bij micro's heel veel informatie. Zo kan je op basis van de waardplant P. hemidactylella al uitsluiten: deze leeft namelijk op esdoorn, terwijl jouw rups op berk zit.

In Nederland komen drie soorten voor die op berk leven: C. betulicola, C. populetorum en C. suberinella.  Het betreft dus één van deze soorten, maar zonder opkweken is de kans erg klein dat je er nog een soortnaam uit krijgt :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Citaat van: Rayan Majoor op mei 11, 2024, 15:11:11 PMZo kan je op basis van de waardplant P. hemidactylella al uitsluiten

Heel belangrijk dus om in je waarneming altijd de waardplant aan te geven.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

wassenaarmark

Bedankt Rayan, het is gewoon leuk om lekker verder te puzzelen nav je aanwijzingen.