Zomerkorst of iets anders?

Gestart door Bart Hessen, mei 01, 2024, 19:28:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/307279880/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2024-05-01
locatie: Twijzel (dorpsgebied) (FR)

foto's:









Thallus uit lichtgroene schubjes, apothecia grijsbruinig, met behaard uiterlijk. Ik dacht aan een Zomerkorst, maar ik kan met de microscopie niets aanvangen.

In water en in K zie ik rechte parafysen (of jonge/lege asci), plm 2-4 um breed. Sommige lijken inhoud te hebben, maar ik herken daar niets aan. Ik heb hier duidelijk hulp nodig...

Op wat dichtgeslagen bodem tussen twee graven (met o.a. Marchantia en een leermos).

lukasverboom

#1
Zeker een zomerkorst ja, en hij lijkt ongesteeld, dan waarschijnlijk moszomerkorst. Heb je nog veel over? Zomerkorsten bestaan uit niet veel meer dan parafysen en asci, geen excipulum/hypothecium/interascal gel of zo, dus lenen zich perfect voor een pletpreparaat. Vaak pak ik meerdere apotheciën en plet ik die samen plat onder het dekglas, met een duim en een stukje keukenpapier tussen vinger en dekglas. In zo'n heel plat preparaat kun je alle asci zien. Zoiets:

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Bart Hessen

Beste Lukas,
Dank, maar helaas: zes apo's geprobeerd, allemaal dezelfde slierten en niet één ascus, niet één spore...

Bart Hessen

Stug doorgegaan, de tiende apo had asci en sporen...
De sporen zijn tweecellig en de grootste zijn 14.5 x 3.3 um.
Met een thallus uit goniocysten wijst dat m.i. toch op V. leprosa, ook al lijken de apo's ongesteeld. Het deel waar ik een snede van gemaakt heb bestaat wsch. uit vergroeide apo's.
Mee eens?

Matthijs Molenaar

Ja, lijkt mij ook! Retigera heeft eencellige sporen.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Bart Hessen

Dank, ik zal de waarneming aanpassen.