Braakballetje, mogelijk grauwe klauwier

Gestart door Tom lourens, april 29, 2024, 20:05:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tom lourens

Kan dit braakballetje van een grauwe klauwier zijn? Of zijn er nog andere kandidaten? Ik zal 'm nog even uitpluizen om te kijken of er iets herkenbaars in terug te vinden is.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/306911146/.
1 Grauwe Klauwier - Lanius collurio
datum: 2024-04-29
locatie: Nederland

foto's:




Nb Braakbal is geen optie in het menu bij grauwe klauwier...

Verse braakbal onder een dichtbegroeide meidoorn. Grauwe klauwiergebied maar geen exemplaren gezien (verrekijker niet mee, dat hielp ook niet), er zijn wel al meldingen van een grauwe klauwier enkele kilometers verderop van 2 dagen eerder.

Alvast dank!

Grt,

Tom

Tom lourens

Na uitpluizen heb ik wat foto's gemaakt en toegevoegd aan de waarneming. Veel haar en wittige langwerpige zachte stukjes die ik niet kan plaatsen (plantaardig?), een aantal botfragmentjes (o.a. wervels?) en nog een chitineachtig fragment (roodbruin op de foto's. Dat sluit een grauwe klauwier als producent in ieder geval niet uit.

Grt,

Tom

tekenaar

#2
Citaat van: Tom lourens op april 29, 2024, 20:05:15 PMVerse braakbal onder een dichtbegroeide meidoorn. Grauwe klauwiergebied maar geen exemplaren gezien (verrekijker niet mee, dat hielp ook niet), er zijn wel al meldingen van een grauwe klauwier enkele kilometers verderop van 2 dagen eerder.

Alvast dank!

Grt,

Tom

Hier in Slovenie zijn de grauwe klauwieren nog niet terug. Als er bij jullie eentje zit, is dat een hele vroege. Zijn die meldingen wel onderbouwd met een foto? Anders heb ik (erge) twijfels ...

Edit: ik zie dat er een paar waarnemingen zijn met foto, van de afgelopen dagen. Vrijdag ben ik op een top-plek voor deze soort, ik ga mijn ogen open houden ;)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tom lourens

Ik ging uit van een muis als producent van al het grijze 'haar' in de braakbal maar zouden dit ook veerrestanten kunnen zijn, met de vele witte langwerpige stukjes overblijfselen van vele veerspoelen?

Grt,

Tom

keesschreven

Beste Tom,

Het formaat lijtk mij te groot voor Grauwe Klauwier, het zou eerder in het formaat van Steenuil/Torenvalk zitten. De witte sprietjes lijken mij inderdaad schachten van veren van een zangvogel. En ook de botstukjes lijken mij van een zangvogel. Ze zijn echter wel ver verteerd, dus lijkt de braakbal mij eerder van een roofvogel dan van een uil. Torenvalk?

Overigens: je waarneming is afgeschermd (door jouzelf?), dus niet iedereen kan hem zien.
Je hebt ook de Grauwe klauwier ingevoerd als "prooi (dood)" maar dat zou betekenen dat je een dode Grauwe klauwier hebt gevonden. Beter is dus gewoon "ter plaatse" en methode = "sporen". En de soort dus Torenvalk onzeker.


Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Tom lourens

Citaat van: keesschreven op mei 01, 2024, 14:57:43 PMBeste Tom,

Het formaat lijtk mij te groot voor Grauwe Klauwier, het zou eerder in het formaat van Steenuil/Torenvalk zitten. De witte sprietjes lijken mij inderdaad schachten van veren van een zangvogel. En ook de botstukjes lijken mij van een zangvogel. Ze zijn echter wel ver verteerd, dus lijkt de braakbal mij eerder van een roofvogel dan van een uil. Torenvalk?

Overigens: je waarneming is afgeschermd (door jouzelf?), dus niet iedereen kan hem zien.
Je hebt ook de Grauwe klauwier ingevoerd als "prooi (dood)" maar dat zou betekenen dat je een dode Grauwe klauwier hebt gevonden. Beter is dus gewoon "ter plaatse" en methode = "sporen". En de soort dus Torenvalk onzeker.




Dank voor de input Kees, ik ben weer een stuk wijzer :)
Ik heb de waarneming gewijzigd.

Mvg,

Tom