Kleine voorjaarsuil?

Gestart door vosje50, maart 19, 2024, 12:50:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/301499422/.
1 Kleine voorjaarsuil - Orthosia cruda
datum: 2024-03-16
locatie: Oud-Alblas - dorp e.o. (ZH)

foto's:



De juiste naam is onzeker. Bij apart invoeren van de 2e foto NIA: Kleine groenuil.

Rayan Majoor

Beste Vosje,

even uit nieuwsgierigheid: heb je zelf nagekeken hoe de rupsen van de kleine voorjaarsuil en de kleine groenuil eruit zien?
De meeste mensen vinden rupsen herkennen vrij lastig, dus niks mis mee als je het moeilijk vindt... maar zeker onzekere namen bij beeldherkenning zijn het waard om even te controleren of het überhaupt wel waarschijnlijk is. Als je zelf al uitgevonden hebt dat een suggestie waarschijnlijk niet klopt, dan hoef je hier ook niet te vragen of het die soort is (persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld fijner om een vraag te krijgen van iemand die geen idee heeft, dan de vraag of het een soort is waarvan al wel duidelijk is dat die het waarschijnlijk niet is, maar die de beeldherkenning toevallig geeft  :angel: )

In dit geval raad ik je aan om even bij de stofuilen (genus Hoplodrina, zie bijvoorbeeld https://lepiforum.org/wiki/taxonomy/Noctuoidea/Noctuidae/Xyleninae/Caradrinini/Caradrinina/Hoplodrina?view=15&regions=nl). Als je zelf even hebt gekeken en er niet uitkomt, dan help ik je graag aan de exacte soortnaam  ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

vosje50

Beste Rayan,

Voordat ik hier mn vraag stel, heb ik al de rupsen, die ik hier vanaf 2011 gevonden heb, al bekeken of deze er soms op lijkt.
Ook de suggesties die Nia gaf, heb ik vergeleken met foto's die op Waarneming staan. Maar dat klopte niet
Van deze rups had ik werkelijk geen idee. Dus ik kijk echt wel eerst of ik de oplossing kan vinden.
Rupsen zijn idd moeilijk en de meeste rupsen die ik in mijn tuin voorkomen, heb ik dan in een eerder jaar al eens gezien.

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Groeten, Janny