Wat is er aan de hand met m'n kamperfoelie?

Gestart door Channa, mei 24, 2024, 09:22:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Channa

Goedemorgen,

Ik heb in mijn tuin een paar Wilde kamperfoelies staan. Ze zagen er vroeg in het voorjaar prachtig uit, maar eerst werd er één ziek en nu langzaam ook de rest. De bladeren krijgen eerst vlekjes, worden dan geel en vallen af, en ook de takken worden vlekkerig en sterven af.

Ze groeien tegen een schutting aan met gaas, waarbij de onderkant van de kamperfoelie aan de schaduwkant van de schutting staat. De rest van de kamperfoelie vangt wel voldoende licht.

De camera van mijn telefoon maakt de bladeren een stuk groener dan ze zijn; ze zijn een stuk geler dan op de foto lijkt. Het andere groen dat in het gaas groeit laat de kamperfoelie ook groener lijken, maar dat is de schijnaugurk.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Groeten,
Channa

Rien Ondersteijn

Channa : dit is eigenlijk geen Forum bedoeld voor plantenziektes etc.Daarvoor zou je eerder bijv bij  'Groei & Bloei'moeten zijn.
Staat de plant erg nat ? [het is natuurlijk ook heel erg natte periode nu]
Gele verkleuring kan een Magnesium-tekort aangeven.
Ook kan de plant behoefte hebben aan extra bemesting.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Channa

Bedankt voor de reactie, Rien. Sorry, ik ben nog niet zo bekend met het forumplatform van Waarneming. Dit leek me het juiste forum. Kan ik de post verplaatsen?

Ik heb ook overwogen of de plant te nat staat. Het is natuurlijk heel nat geweest dit voorjaar, maar ik kan me niet voorstellen dat het hier zó nat is. Zorgt het magnesiumtekort ook voor bladafval? Twee exemplaren zijn inmiddels vrijwel kaal. De kamperfoelie stond flink in de knop. Een paar zijn open gegaan, maar de meeste knoppen hangen er treurig bij. Voor extra bemesting lijkt het me wat te acuut - hij is echt van heel uitbundig groen en groeiend naar geel en kaal gegaan in enkele weken tijd.

Bedankt voor meedenken!

tekenaar

Heel het forum van waarneming.nl is bedoeld om te discussieren over wilde planten en dieren, en eigenlijk niet voor tuinplanten. Verplaatsen is niet aan de orde.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rien Ondersteijn

Ik kan me voorstellen , dat Channa bij deze vraag gedacht heeft aan een Wilde plant , omdat kamperfoelie dat oorspronkelijk ook is/was.
[tot slot: staat je plant op klei?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Channa

Ik dacht inderdaad dat een inheemse plant wel behandeld mocht worden hier. Excuus! En Rien, hij staat hier in Edam inderdaad op klei. Dat zou geen probleem moeten zijn, toch?

William de Jong

Prima hoor, Channa. Een wilde kamperfoelie gaat het niet leuk vinden om lange tijd met zijn wortels op een al te natte plek te staan. Dus dat die op klei staat, in combinatie met het maandenlange kletsnatte weer, zou wel eens funest kunnen zijn voor je kamperfoelie.

Groeten, William de Jong

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.