Welke Blumeria?

Gestart door Matthijs Molenaar, april 11, 2024, 21:55:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/304434727/.
1 Meeldauw p.p. (Blumeria) (G) - Blumeria spec
datum: 2024-04-10
locatie: Alblasserdam - dorp (ZH)

foto's:















Witte infecties veroorzakend op Poa, mycelium niet verkleurend. Mycelium en conidioforen ontwikkeld op de onderzijde van het blad, op de bovenzijde alleen een witte verkleuring zichtbaar maar geen duidelijke draden. Conidioforen met gezwollen voet (tot 11 μm), 210-220x5-7 μm. Conidia 29,5-33x11,5-15,5 μm (n=10), l/b 2,1-2,6. Door de gastheer en de tijd van het jaar (april) mogelijk Bl. graminicola.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

William de Jong

Hoi Matthijs,

Ik ben zelf niet goed op de hoogte van het genus Blumeria. Wat ik wel heb gelezen is dat de soort concepten binnen dit genus omstreden zijn (of waren). Zolang daar onduidelijkheid over is blijft het bij Blumeria graminis s.l.

Groeten, William de Jong

Matthijs Molenaar

Oké, dank je wel voor je input! Ik wacht nog even het commentaar van Anneke af, anders is er denk ik geen andere keuze dan opgeven  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Ik heb Raf Leysen er een mailtje over gestuurd, en heb deze uitgebreide reactie van hem gekregen:
"Ik heb je vondst grondig bekeken vanuit het zeer ruime referentie-artikel. Daaruit kan ik besluiten dat B. graminicola voor de hand ligt omwille van de exclusieve gastheren uit het genus Poa. Evenwel wordt in het artikel P. trivialis niet vermeld. Maar ik zou toch durven om hier de naam B. graminicola op te plakken. Vermeld dan wel alle kenmerken en eigenschappen die je microscopisch gevonden hebt.

Mocht uit nader onderzoek blijken dat op Poa trivialis toch een andere Blumeria-soort voorkomt, dan kan je de naam die op je exsiccaat zal vermeld worden naderhand aanpassen als een "herziening". Iets wat ik zelf ook nogal eens moet doen.
"

Ik zal hem tzt proberen aan te melden bij de NMV.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)