Vraag over waargenomen klein geaderd witje

Gestart door J Broers, april 07, 2024, 23:57:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

J Broers


Twee vragen n.a.v. mijn onderstaande waarneming. Het werd op basis van mijn niet erg duidelijke foto voor 97% herkend als klein geaderd witje, maar zelf ben ik niet zo zeker. Verder vloog de vlinder nogal moeilijk door zijn omvangrijke "onderlichaam". Weten jullie welke vlinder dit is en wat dat "onderlichaam" is?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/303850926/.
1 Klein geaderd witje - Pieris napi
datum: 2024-04-06
locatie: Zwartebroek - Vossenweg e.o. (GE)

foto's:


None

Jan Mudde

Beste J. Broers,

De soort daar durf ik niets over te zeggen, het "onderlichaam" wel. Dat is namelijk een tweede vlinder! je hebt een copula oftewel paring op de foto gezet.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan-Freerk Kloen

Prima klein geaderd witje hoor. De aders zijn bij de voorjaarsgeneratie best vaag, bij de zomergeneratie zijn ze veel duidelijker.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

caliprobola

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op april 08, 2024, 15:30:32 PMPrima klein geaderd witje hoor. De aders zijn bij de voorjaarsgeneratie best vaag, bij de zomergeneratie zijn ze veel duidelijker.
Verkeerd, het is omgekeerd. Bestuiving op onderzijde is veel duidelijker bij de voorjaarsgeneratie dan bij de daaropvolgende generaties bij zowel de Pieris-witjes als bij boswitjes. De tekening op de bovenzijde daarentegen is zwarter en duidelijker in de zomergeneraties.

Jan-Freerk Kloen

Oh ja dat is ook zo. Hmm, dan durf ik hier geen zekere uitspraak over te doen. Ik vond het wel een mooi "vaag" klein geaderd witje, maar nu zouden de aders juist wel duidelijk moeten zijn. Dan neig ik toch naar klein koolwitje. Bij bepaalde lichtval kan er ook wat schaduw op zo'n ader vallen waardoor het donker lijkt maar niet echt is.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

caliprobola

Ik vrees dat je gelijk hebt mbt de ID maar door de onscherpte op de ene vleugel moeilijk heel zeker uit te maken. De linker vleugel (rechts op de foto) is wat scherper en lijkt ongetekend.

Bert van Rijsewijk

Citaat van: caliprobola op april 08, 2024, 23:13:38 PMIk vrees dat je gelijk hebt mbt de ID maar door de onscherpte op de ene vleugel moeilijk heel zeker uit te maken. De linker vleugel (rechts op de foto) is wat scherper en lijkt ongetekend.
Op de vrij scherpe linkervleugelonderkant (rechts op de foto) is geen enkele zwarte bestuiving zichtbaar en daarmee is het voor mij uitgesloten dat het een klein geaderd witje is.
Misschien alleen nog de vraag of het een scheefbloemwitje kan zijn?

Bert van Rijsewijk.

J Broers

Dat een determinatie moeilijk is op basis van mijn niet zo scherpe foto verbaasd mij niet echt. Maar de app gaf een hoge score voor de herkenning en ik vond het wel een interessante foto, dus toch maar geplaatst. Omdat het nogal waaide en de vlinder er bewoog heb ik ook geen aanvullende informatie.

Ik ben hier echter nog niet zo heel lang actief en wil de waarnemingen niet vervuilen. Dus daarom heb ik nu de vraag wat ik met deze waarneming moet doen. Verwijderen?

Jan-Freerk Kloen

Je kan de waarneming prima laten staan. Je kan hem op onzeker zetten en dan staat hij niemand in de weg.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

J Broers

Gedaan en daar ook een link naar dit topic toegevoegd.