Welke Pardosa? - Woldstrand,Zeewolde

Gestart door Micha annoff, april 02, 2024, 20:27:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Micha annoff

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/302906903/.
5 Wolfspin (Pardosa) onbekend - Pardosa spec.
datum: 2024-03-20
locatie: Zeewolde - Woldstrand (FL)

foto's:


Ik dacht zelf aan een verzamelsoort Duinwolfsspin/Moeraswolfspin.

Kan dit kloppen? Of kunnen het nog meer andere soorten zijn of is hij zelfs ook op soort te determineren?

Groeten,
Micha Annoff

jvogels

Dit is inderdaad een Pardosa uit de monticola groep, in dit geval duin/moeraswolfspin.

Micha annoff

Dank u wel! Zo ver was ik ook al gekomen. Weet u ook waar ik een foto van moet maken om zeker te zijn welke soort het is?

jvogels

Volwassen mannen van de onderkant, met alle poten er goed op. vrouwen vanaf de bovenkant met de voorpoten duidelijk en scherp.

Micha annoff

Dit is toch een vrouwtje? Staan de poten er goed genoeg op?

jvogels

Nee, helaas niet. De metatarsen staan er niet scherp op.
in de soortinfo pagina staa alles beschreven, inclusief link naar een duitstalige determinatiesleutel

Micha annoff

Heb wel proberen de poten er op te krijgen volgens mij van net zo'n spin. Ik ga ze toevoegen.

Micha annoff

Heb zelf gesleuteld en kom op basis van de poten op een zekere moeraswolfspin uit :duim:  :duim:

Frank van de Putte

Dat andere exemplaar is een onvolwassen mannetje, en de sleutel op de Duitse wiki geldt voor (volwassen) vrouwtjes. Ik ben zelf niet helemaal overtuigd van die sleutel, en dat zijn ze zelf geloof ik ook niet, want bij de soorten zelf staat vermeld "nur genital sicher unterscheidbar"
Groetjes,

Frank van de Putte