Ophelimus maskelli op Eucalyptus -> Ja

Gestart door M.Vullings, maart 31, 2024, 19:00:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Op Eucalyptus (gunnii?) zaten de blaadjes vol met deze gallen, zichtbaar aan de boven en onderkant.
Op bladmineerders vond ik deze : Ophelimus maskelli.
Welke gallen zouden dit kunnen zijn, de gallen zien er anders uit?
De laatste twee foto's zijn van opengemaakte gallen, ik kon (nog) geen larfjes vinden, alleen galweefsel.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

M.Vullings

Niemand die me kan helpen met deze gallen of wie ik kan raadplegen?
We zijn erg benieuwd wat dit zou kunnen zijn.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

William de Jong

Mijn bescheiden mening: Jouw foto's gelijken wel erg veel op wat ik op internet vind over Ophelimus maskelli.

Groeten, William de Jong

M.Vullings

Citaat van: William de Jong op april 22, 2024, 19:37:54 PMMijn bescheiden mening: Jouw foto's gelijken wel erg veel op wat ik op internet vind over Ophelimus maskelli.
Dat idee hebben wij ook, de soort staat nog niet op Waarneming.nl en we hebben nog gezocht naar synoniemen, maar hebben ze nog niet gevonden.
Punt is ook of we niet weten of de plant in Nederland aangetast geraakt is of bij (eventuele?) import.
In Nederland kunnen we verder niets vinden over deze soort.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

bas.drost96

Deze soort valt onder de familie Eulophidae, die onder de superfamilie Chalcidoidea, de contactpersoon daarvoor is Sandrine Ulenberg (zie hier). Wellicht kan zij je verder helpen?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

M.Vullings

#5
Citaat van: bas.drost96 op april 23, 2024, 16:29:46 PMDeze soort valt onder de familie Eulophidae, die onder de superfamilie Chalcidoidea, de contactpersoon daarvoor is Sandrine Ulenberg (zie hier). Wellicht kan zij je verder helpen?
Bedankt voor de hulp Bas, we hebben geprobeerd te mailen, maar kregen de melding: via geen enkele e-mailaccount kunt u e-mail naar deze ontvanger versturen, we gaan verder zoeken bij Eis.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

M.Vullings

Citaat van: Henk Soepenberg op april 23, 2024, 21:04:43 PMMailtje naar Willem Ellis?  https://bladmineerders.nl/contact/?lang=nl
Bedankt Henk, inmiddels van Willem Ellis bericht dat het zeker om Ophelimus maskelli gaat en dat het
onwaarschijnlijk is dat de struik in Nederland geïnfecteerd is geraakt.
Kan me alleen niet voorstellen dat iemand een plant koopt die zo aangetast is.
Jammer dat dit een raadsel blijft, we zullen een briefje ophangen bij de bladkorf en kijken of de eigenaar zich meldt.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

M.Vullings

Inmiddels is duidelijk dat de Eucalyptus in 2020 gekocht is bij een tuincentrum toen 1.50 meter hoog.
Nu is de struik 6-8 meter hoog en al het blad is aangetast, behalve her jonge nieuwe blad van dit jaar.
De aantasting heeft zich dus hier uitgebreid.
We hzijn benieuwd of er nog wespjes uit gaan sluipen ter bevestiging.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.