Hoe bepaal ik de ruimtelijke begrenzing van een waarneming ?

Gestart door Michiel van Geelen, februari 18, 2024, 13:17:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel van Geelen

Ha allen, ik vind het vaak lastig om het aantal individuele planten van een waarneming te bepalen. Regelmatig staan planten in groepjes bij elkaar en bestaan vindplaatsen uit meerdere van deze groepjes op enkele meters afstand van elkaar. Wat is dan de maximale afstand waarbij ik exemplaren invoer als 1 waarneming?

Ik heb vrij grondig gezocht op het forum en vind hier en daar wel informatie over nauw verwante onderwerpen maar geen duidelijk antwoord op mijn vraag.

Ter verduidelijking een voorbeeld. Ik woon in de binnenstad van Amsterdam en verbaas me regelmatig over het massale voorkomen van Klein glaskruid (Parietaria judaica). Soms beslaan groeiplaatsen hele straatjes waarbij de maximale afstand tussen individuele groepjes planten minder is dan 2 a 3 meter. Is het dan toegestaan of zelfs wenselijk om zo'n groeiplaats in te voeren in 1 enkele waarneming? En wat zijn hiervoor de grenzen? Twee meter? Vier meter?

Alvast bedankt voor suggesties in deze!

Michiel van Geelen


Willemien Troelstra

Het is afhankelijk van je doel.
FLORON systematiek bij kilometerhok inventarisaties is dat je meestal pas een nieuwe waarneming doet als je meer dan 50 meter van de vorige verwijderd bent (vaker heeft meestal niet veel meerwaarde).
Als de soort slechts een 'aandachtssoort' is en geen 'detailsoort': binnen een kilometerhok inventarisatie drie keer invoeren en daarna alleen als je een grotere populatie tegenkomt (hogere abundantieklasse) dan daarvoor of in een heel ander stuk van het kilometerhok.
groet, Willemien Troelstra

Elly88

Hoi Willemien, bedankt voor jouw antwoord. Ik neem dat mee bij het invoeren van mijn waarnemingen.

Ik heb nog een aanvullende vraag: zijn er richtlijnen m.b.t. aantallen? Of kan ik het veld 'aantal' net zo goed op 1 laten staan?

Ik zie bijvoorbeeld van 1 waarneming aantallen van 1 (default waarde), maar ook bijv. 2, 3, 10, 11, 20, 26, 50, 51, 70, 100, 101, 201, 501, 1001 etc. Ik weet niet wat de gedachte hier achter is.

Alvast bedankt voor het meedenken!




tekenaar

Citaat van: Elly88 op mei 06, 2024, 11:46:41 AMHoi Willemien, bedankt voor jouw antwoord. Ik neem dat mee bij het invoeren van mijn waarnemingen.

Ik heb nog een aanvullende vraag: zijn er richtlijnen m.b.t. aantallen? Of kan ik het veld 'aantal' net zo goed op 1 laten staan?

Ik zie bijvoorbeeld van 1 waarneming aantallen van 1 (default waarde), maar ook bijv. 2, 3, 10, 11, 20, 26, 50, 51, 70, 100, 101, 201, 501, 1001 etc. Ik weet niet wat de gedachte hier achter is.

Alvast bedankt voor het meedenken!





Tijdens mijn studie heb ik geleerd dat afgeronde aantallen staan voor een schatting (tenzij specifiek wordt vermeld dat exact dat aantal is geteld).

1001 betekent dan een exacte telling (wat erg onwaarschijnlijk is) terwijl 1000 een geschat aantal is.

We hadden toen het grapje dat 1001 spreeuwen betekend dat iemand een zwerm van ongeveer 1000 spreeuwen zag, en een stukje verderop nog een enkele spreeuw.

Maar de meeste waarnemers zullen er niet zo diep over nadenken, ben ik bang.

1 betekend "minimaal 1 gezien" = de soort is aanwezig. In het geval van luie waarmnemers in ieder geval.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Elly88

Citaat van: tekenaar op mei 06, 2024, 21:32:00 PM
Citaat van: Elly88 op mei 06, 2024, 11:46:41 AMHoi Willemien, bedankt voor jouw antwoord. Ik neem dat mee bij het invoeren van mijn waarnemingen.

Ik heb nog een aanvullende vraag: zijn er richtlijnen m.b.t. aantallen? Of kan ik het veld 'aantal' net zo goed op 1 laten staan?

Ik zie bijvoorbeeld van 1 waarneming aantallen van 1 (default waarde), maar ook bijv. 2, 3, 10, 11, 20, 26, 50, 51, 70, 100, 101, 201, 501, 1001 etc. Ik weet niet wat de gedachte hier achter is.

Alvast bedankt voor het meedenken!





Tijdens mijn studie heb ik geleerd dat afgeronde aantallen staan voor een schatting (tenzij specifiek wordt vermeld dat exact dat aantal is geteld).

1001 betekent dan een exacte telling (wat erg onwaarschijnlijk is) terwijl 1000 een geschat aantal is.

We hadden toen het grapje dat 1001 spreeuwen betekend dat iemand een zwerm van ongeveer 1000 spreeuwen zag, en een stukje verderop nog een enkele spreeuw.

Maar de meeste waarnemers zullen er niet zo diep over nadenken, ben ik bang.

1 betekend "minimaal 1 gezien" = de soort is aanwezig. In het geval van luie waarmnemers in ieder geval.

Ik probeer mijn leven als waarnemer te beteren ;) Dus waar het gewenst is (of moet) zal ik mijn best doen om mij daar aan te houden. Als de aantallen verder geen waarde heeft, dan zal ik 1 aanhouden.

Willemien Troelstra

Aantallen noteren floristen vooral bij een select aantal soorten: vooral zeldzame en invasieve.

Als een floristisch 5001 invoert zal hij bedoelen meer dan 5000 en minder dan 50.000. 51 is tussen 50 en 500.
We noemen dat abundantieklasses.

In de FLORON app VERA kun je de klassen met letters invoeren zodat duidelijker is wat er wordt bedoeld.
groet, Willemien Troelstra

Elly88

Ok bedankt Willemien! Ik heb een oefenstreeplijst vanuit de Basiscursus ontvangen. Ik zal voor mijn waarnemingen op waarneming.nl ook kijken of het een aandachtsoort (a / d) is en dan de aantallen invullen obv de abundantieschaal. De overige waarnemingen geef ik dan het aantal 1.

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra