Forum op waarneming.nl verdwenen

Gestart door Mario Renden, januari 24, 2024, 00:06:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

H. Mertens

Beste Hisko, wat een raadselachtig gedoe.
Eerst is de reden dat het extra linkje moeilijk is voor smartphone gebruikers. :huh: 
Dan is de reden dat het forum te veel gedoe oplevert.
Wat is het nu?

In zulke gevallen ga ik altijd meteen speculeren:
Ik heb het idee dat de site af wil van de mensenlucht die er nu nog om waarneming.nl hangt: het forum, de discussie onder waarnemingen, etc. etc.
Het moet een klinische omgeving worden waarin alleen nog vinkjes uitgedeeld worden.
Een taak waarvan bepaalde mensen hopen dat ze zo spoedig mogelijk door robots gedaan wordt (project ARISE?).
Of ben ik nu een complotdenker?  ;D
Groetjes, Hendrik

E. van Wijk

Citaat van: H. Mertens op januari 24, 2024, 22:57:53 PMOf ben ik nu een complotdenker?  ;D

De vraag stellen is hem beantwoorden...

KoenVerhoogt

Citaat van: hiskodevries op januari 24, 2024, 17:20:52 PMvalidatoren weten prima de weg naar het forum te vinden. Niemand heeft het over weghalen of uitfaseren. Zeker niet voordat een alternatief bekend is.

Het verwijderen van de link naar het forum is toch uitfaseren? Voor nieuwe mensen is het onmogelijk te vinden, door de tijd heen haken bestaande leden af (natuurlijk verloop) en voila, uitgefaseerd.
Wees gewoon eerlijk, het forum is te arbeidsintensief en jullie willen er blijkbaar vanaf. Het is geen ruimtegebrek in het dropdown menu (daar zijn nu meerdere mogelijkheden aangedragen om dat op te lossen). Blijkbaar wordt er nagedacht over een alternatief, hartstikke prima, maar laat de link gewoon staan totdat dat alternatief gelanceerd is.
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Matthijs Molenaar

Als zoveel mensen er tegen zijn, is het toch een kleine moeite om het terug te zetten, Hisko? Volgens mij is het een gebruikersplatform..
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Datura

Mijn speculatie is dat forumgebruik ontmoedigd wordt met het oog op de aanstaande pensionering van Hisko, en het gebrek aan opvolging die ook eindverantwoordelijk voor forummoderatie wil zijn.

Maar dat is dus speculatie. En als ik over een oplossing mag speculeren: ter voorkoming van een Zwart Gat bij jou Hisko, zou het fijn als je de forummoderatie nog blijft doen (en daar elk jaar een KNNV uitgeverij waardebon voor krijgt  :angel: )
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Pluijm

Het forum heeft Waarneming.nl toch ook mede gemaakt tot de geweldige site die het nu is?
Door die ontelbare forumberichten tussen ontwikkelaars (gelukkig centraal bestiert door één persoon, Hisko) en gebruikers, en vice versa, en héél veel geduld en begrip, zijn al die fantastische mogelijkheden van WN toch ontstaan?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Maakun

Citaat van: Pluijm op januari 25, 2024, 09:59:12 AMHet forum heeft Waarneming.nl toch ook mede gemaakt tot de geweldige site die het nu is?
Door die ontelbare forumberichten tussen ontwikkelaars (gelukkig centraal bestiert door één persoon, Hisko) en gebruikers, en vice versa, en héél veel geduld en begrip, zijn al die fantastische mogelijkheden van WN toch ontstaan?

Als er geen forum meer is kunnen gebruikers ook niet meer klagen...
Gr, Maarten

hiskodevries

Citaat van: Maakun op januari 25, 2024, 10:47:14 AMAls er geen forum meer is kunnen gebruikers ook niet meer klagen...
Waar staat dat het forum weg gaat ? Dat gaat ook niet gebeuren natuurlijk. Daar staat een wikipedia aan informatie op.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Freerk Kloen

#38
Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2024, 11:40:49 AMWaar staat dat het forum weg gaat ? Dat gaat ook niet gebeuren natuurlijk. Daar staat een wikipedia aan informatie op.


Dat staat nergens, maar je doet wel erg geheimzinnig en ik denk dat dat is waar de mensen over vallen. De knop is alleen stilletjes verdwenen en terwijl de hele community erover klaagt is er nog niet echt een duidelijke reactie gekomen op wat er verder mee gaat gebeuren. Wellicht komt dat nog, maar tot die tijd zijn we vooral in verwarring. Het helpt bijvoorbeeld als je zegt: ik leg het bij het team neer en we gaan de beslissing heroverwegen. En als jullie dan met een duidelijke reden komen waarom de knop weg blijft is het wellicht wel te begrijpen. Maar ruimtegebrek en daar bij blijven trap ik niet in. Op de pc heb je een enorm scherm voor je en op mobiel is het hele menu verborgen achter een knop dus daar kan het ook niet in de weg zitten.
Zoals je merkt gaat iedereen nu maar wat speculeren over het lot van het forum en dat moet voor jullie ook ronduit irritant zijn. Maar daar is een oplossing voor: duidelijke communicatie.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Freerk Kloen

Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

hiskodevries

Het forum verdwijnt niet totdat:
1. De belangrijke gegevens in een CMS op waarneming.nl zijn opgenomen. B.v een onderwerp zoals dit https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,466341.0.html
2. Een alternatieve mogelijkheid is gevonden voor validatoren/ gebruikers om te overleggen. Maar dan wel wereldwijd toegankelijk  .

De huidige forum software laat nogal te wensen over. Het forum genereert nogal wat errors en is geregeld behoorlijk traag.
Wordt op een aparte server gedraaid met eigen besturingssoftware.
De link is uit het menu gehaald om nieuwe forum gebruikers te ontmoedigen.
Wel wordt geregeld nog naar het forum verwezen vanuit help pagina`s of automatisch gegenereerde commentaren bij waarnemingen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frvh1

Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2024, 14:11:22 PM2. Een alternatieve mogelijkheid is gevonden voor validatoren/ gebruikers om te overleggen. Maar dan wel wereldwijd toegankelijk.
als ik een (twee) suggestie(s) mag doen:
https://discord.com
https://element.io
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

If singing is the bridge
Between the walls of the mind
Who will sing for Palestine
-- Luka Bloom

marcel234

Citaat van: Erik van Dijk op januari 24, 2024, 22:56:51 PMHet lastige van het forum is wel de taal. Doordat Nederlanders en Belgen hardnekkig Nederlands blijven communiceren, blijft het ontoegankelijk voor medegebruikers in bijvoorbeeld Duitsland Oostenrijk en Spanje.Hoe dit te keren is mij niet duidelijk, maar met het internationaliseren wel ongewenst.
Onder het linkje naar het forum een linkje naar een Nederlandse taalcursus. Nederlands is na het Fries de taal die het nauwst aan Engels is verwant, dus zonder cursus gaat het ook wel lukken.

En Google Groups https://groups.google.com/my-groups host ook een forum.

Mario Renden

Misschien is het een goed idee om in de volgende nieuwsbrief te communiceren dat het forum nog steeds bestaat en hoe het te benaderen is en die boodschap af en toe te herhalen zodat nieuwe gebruikers ook op de hoogte zijn?

Met vriendelijke groet,
Mario

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Mario Renden op januari 25, 2024, 19:43:17 PMMisschien is het een goed idee om in de volgende nieuwsbrief te communiceren dat het forum nog steeds bestaat en hoe het te benaderen is en die boodschap af en toe te herhalen zodat nieuwe gebruikers ook op de hoogte zijn?

Met vriendelijke groet,
Mario

Dat zal vast niet gebeuren. Hisko schrijft dat ze nieuwe gebruikers willen ontmoedigen op het forum... Geen idee waarom..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Andre321

#46
Is MijnWaarneming nu terug ? Ik denk dat dit veruit de beste verandering is sinds 12 maart 2018.
Maar projecten zou ook prima wegkunnen.
En Over Ons ziet je ook lang niet altijd in een menu en vooral als je niet ingelogd bent. De helft kan wel weg.

- Mijn Waarneming.nl is weer terug met daaronder de links die nu onder je naam rechts boven staan

Gijs21

#47
Waarneming.nl is iets moois, maar waarom iets moois niet gewoon kan blijven hoe het is, maar steeds weer moet worden veranderd en aangepast..dat is voer voor psychologen. De Community-functie is voor velen van meerwaarde. Veel andere functies totaal niet. Maar ja.. welkom in de wondere wereld van waarneming.nl  ;D

De 'Hulp forum' optie bij waarnemingen is gelukkig wel gebleven, dat is dan weer positief.

Erik van Dijk

Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2024, 14:11:22 PMHet forum verdwijnt niet totdat:
1. De belangrijke gegevens in een CMS op waarneming.nl zijn opgenomen. B.v een onderwerp zoals dit https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,466341.0.html
2. Een alternatieve mogelijkheid is gevonden voor validatoren/ gebruikers om te overleggen. Maar dan wel wereldwijd toegankelijk  .

De huidige forum software laat nogal te wensen over. Het forum genereert nogal wat errors en is geregeld behoorlijk traag.
Wordt op een aparte server gedraaid met eigen besturingssoftware.
De link is uit het menu gehaald om nieuwe forum gebruikers te ontmoedigen.
Wel wordt geregeld nog naar het forum verwezen vanuit help pagina`s of automatisch gegenereerde commentaren bij waarnemingen

Duidelijk en ook verstandig beide zaken te splitsen! :duim:
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Nightspy

Ik las net de nieuwsbrief, maar vond daar geen verklaring voor het verdwijnen van de link. Wel hier op het forum. Mijn mening: ik bezoek het forum uitsluitend op mijn computer en niet op mijn smartphone (zoals ook al door anderen is gesteld). En ik vind het superirritant dat de link er niet meer staat. Net zoals ALLE andere forumgebruikers die hebben gereageerd. Ik hoop dat de link snel weer terug is!
Hans Hartvelt
Doorwerth

Jan Mudde

Citaat van: Nightspy op februari 08, 2024, 16:57:20 PMIk las net de nieuwsbrief, maar vond daar geen verklaring voor het verdwijnen van de link. Wel hier op het forum. Mijn mening: ik bezoek het forum uitsluitend op mijn computer en niet op mijn smartphone (zoals ook al door anderen is gesteld). En ik vind het superirritant dat de link er niet meer staat. Net zoals ALLE andere forumgebruikers die hebben gereageerd. Ik hoop dat de link snel weer terug is!

Even, wanneer je op het forum zit, het adres toevoegen aan je "Favorieten" en klaar is Kees  ;D  ;) Werk zelf al vanaf het begin van het Forum op deze manier.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Pluijm

Citaat van: Jan Mudde op februari 08, 2024, 19:29:02 PM
Citaat van: Nightspy op februari 08, 2024, 16:57:20 PMIk las net de nieuwsbrief, maar vond daar geen verklaring voor het verdwijnen van de link. Wel hier op het forum. Mijn mening: ik bezoek het forum uitsluitend op mijn computer en niet op mijn smartphone (zoals ook al door anderen is gesteld). En ik vind het superirritant dat de link er niet meer staat. Net zoals ALLE andere forumgebruikers die hebben gereageerd. Ik hoop dat de link snel weer terug is!

Even, wanneer je op het forum zit, het adres toevoegen aan je "Favorieten" en klaar is Kees  ;D  ;) Werk zelf al vanaf het begin van het Forum op deze manier.
Grtz, Jan
Terug op het forum komen is niet het probleem, het gaat om die 1e keer. Niemand mag meer weten dat er een forum bestaat. :rolleye: 
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Danny katerbarg

Als in het nieuwsoverzicht onderaan de site gewoon voor altijd wordt vermeld dat de link naar het forum is verwijderd. Dan kan je nog altijd via die link erheen ;)
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Jan Mudde

Citaat van: Pluijm op februari 08, 2024, 20:35:03 PM
Citaat van: Jan Mudde op februari 08, 2024, 19:29:02 PM
Citaat van: Nightspy op februari 08, 2024, 16:57:20 PMIk las net de nieuwsbrief, maar vond daar geen verklaring voor het verdwijnen van de link. Wel hier op het forum. Mijn mening: ik bezoek het forum uitsluitend op mijn computer en niet op mijn smartphone (zoals ook al door anderen is gesteld). En ik vind het superirritant dat de link er niet meer staat. Net zoals ALLE andere forumgebruikers die hebben gereageerd. Ik hoop dat de link snel weer terug is!

Even, wanneer je op het forum zit, het adres toevoegen aan je "Favorieten" en klaar is Kees  ;D  ;) Werk zelf al vanaf het begin van het Forum op deze manier.
Grtz, Jan
Terug op het forum komen is niet het probleem, het gaat om die 1e keer. Niemand mag meer weten dat er een forum bestaat. :rolleye: 

Hey Arno,

Tsja....beleidsbeslissing van de top  ;) Nu moet ik zeggen dat wanneer je met grote regelmaat op het forum komt het wel heel erg opvalt dat het hooguit om enkele tientallen personen gaat die er nog gebruik van maken. Dus dat je dan besluit om het langzaam uit te faseren en naar een meer toegankelijker en internationaler platform wil gaan vind ik dan ook weer niet zo raar.Ben het overigens met iedereen eens die iig "een forum" in stand wil houden. Heeft toch echt wel meerwaarde in heel veel gevallen.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

colossus

Hisko, wat een teleurstelling. Moeten de gebruikers gemiddeld nu nóg dommer worden dan ze al zijn gemaakt met de komst van ObsIdentify? Als ruimtegebrek in de menu's een probleem is zijn er toch zat andere items die minder belangrijk zijn!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

DuDe

Citaat van: Jan Mudde op februari 08, 2024, 21:23:54 PM
Citaat van: Pluijm op februari 08, 2024, 20:35:03 PM
Citaat van: Jan Mudde op februari 08, 2024, 19:29:02 PM
Citaat van: Nightspy op februari 08, 2024, 16:57:20 PMIk las net de nieuwsbrief, maar vond daar geen verklaring voor het verdwijnen van de link. Wel hier op het forum. Mijn mening: ik bezoek het forum uitsluitend op mijn computer en niet op mijn smartphone (zoals ook al door anderen is gesteld). En ik vind het superirritant dat de link er niet meer staat. Net zoals ALLE andere forumgebruikers die hebben gereageerd. Ik hoop dat de link snel weer terug is!

Even, wanneer je op het forum zit, het adres toevoegen aan je "Favorieten" en klaar is Kees  ;D  ;) Werk zelf al vanaf het begin van het Forum op deze manier.
Grtz, Jan
Terug op het forum komen is niet het probleem, het gaat om die 1e keer. Niemand mag meer weten dat er een forum bestaat. :rolleye: 

Hey Arno,

Tsja....beleidsbeslissing van de top  ;) Nu moet ik zeggen dat wanneer je met grote regelmaat op het forum komt het wel heel erg opvalt dat het hooguit om enkele tientallen personen gaat die er nog gebruik van maken. Dus dat je dan besluit om het langzaam uit te faseren en naar een meer toegankelijker en internationaler platform wil gaan vind ik dan ook weer niet zo raar.Ben het overigens met iedereen eens die iig "een forum" in stand wil houden. Heeft toch echt wel meerwaarde in heel veel gevallen.

Grtz, Jan

Ik denk wel dat wanneer je de menselijke interactie er steeds meer uithaalt, dat dan de motivatie om vrijwillig als validator je werk te doen ook minder wordt; voor wie doe je het dan nog?  En van wie kan ik als gebruiker dan nog wat leren? Of is dat niet meer nodig wanneer AI alom vertegenwoordigd is..... ? Wat dat betreft vind ik de site steeds armoediger worden.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

marcel234

#56
Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2024, 14:11:22 PMDe huidige forum software laat nogal te wensen over. Het forum genereert nogal wat errors en is geregeld behoorlijk traag.
Wordt op een aparte server gedraaid met eigen besturingssoftware.
Ik wilde net zeggen dat het forum als een zonnetje draait en de website niet vooruit te branden is, maar als je  iets wilt posten is het forum ook niet meer een van de snelste.
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,479071.0.html

Pluijm

Ik vroeg me af, is inmiddels na verwijdering van de link het beoogde doel - forumbezoek asymptoteren naar nul - inmiddels in zicht, zijn inderdaad de bezoekersaantallen dalende?

En, kunnen wij als forumvragenbeantwoorders wellicht nog bijdragen, door expres verkeerde, verwarrende of onheuse antwoorden te geven? Als verdere afschrikking.

Of is inmiddels, na voortschrijdend inzicht aan de top besloten om Waarneming.nl toch maar weer met een linkje te koppelen aan dat krakkemikkige, good old forum, totdat een betere versie voorhanden is?
  :blink:  :angel:  :police:
 
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

WP de Winter

Vervelender is dat het forum (in oudere browsers?) een certificaatfout geeft waar je op geen enkele manier omheen lijkt te kunnen.

hiskodevries

Citaat van: WP de Winter op februari 26, 2024, 14:27:36 PMVervelender is dat het forum (in oudere browsers?) een certificaatfout geeft waar je op geen enkele manier omheen lijkt te kunnen.
nog nooit gezien  op 4 verschillende devices en 3 verschillende browsers
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0