Nieuwe schildwants voor Nederland? Mecidea lindbergi

Gestart door Sam Eijkenboom, januari 21, 2024, 18:13:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sam Eijkenboom

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/258554737/.
1 Schildwants onbekend - Pentatomidae indet.
datum: 2022-10-30
locatie: Kerkrade - Spekholzerheide (LI)

foto's:





Skinnerval met 250w HWL & 2x 15w TL paars. Temperatuur: 21 ºC - 15 ºC. Overwegend bewolkt & geen neerslag. Maanstand: ~16%. Wind: ZW3/Z2.

Ik werd door Daniël Wieringa getipt dat dit Mecidea lindbergi zou betreffen. Dit zou dan de eerste Nederlandse waarneming zijn van deze soort.

Ik heb even wat onderzoek gedaan om deze determinatie van Mecidea lindbergi te onderbouwen.

Twee soorten Mecidea zijn waargenomen in Europa: Mecidea pallidissima en Mecidea lindbergi (Fauna Europaea), waarvan M. pallidissima enkel op de Canarische eilanden is waargenomen en niet in continentaal Europa. M. lindbergi komt in Europa van nature voor in het Mediterraan gebied en is recent waargenomen als migrant in Noordwest Europa in o.a. Groot-Brittannië en België tijdens aanhoudende zuidelijke stromingen. Ik vermoed dus vanwege de migrerende activiteit van deze soort dat dit exemplaar van mij ook M. lindbergi betreft.

Bij M. lindbergi hoort het lichaam tussen de 3,6 en 3,8 keer langer te zijn dan de lengte van de posterieure rand van het pronotum, tegenover 4.1-4.2 keer zo lang bij M. pallidissima (bron: http://web.uni-plovdiv.bg/mollov/EB/2018_vol10_iss1/53-56_eb.18203.pdf). Bij mijn exemplaar heb ik deze verhouding berekend en kom ik uit op een verhouding van ongeveer 3,6. Dit zou dus ook moeten duiden op M. lindbergi. Wat is jullie mening hierover?

pdeknijff

Sam,
Wat een leuke waarneming!
Ik heb Faune de France (aflevering 90: Hemipteres Petatomoidea Euro-Mediterranees volume 1) erbij gepakt. Zij beschrijven meer kenmerken, waaronder de lengte en vorm van antenne 2. Die is bij pallidissima kort en duidelijk verbreed aan de basis. Jouw beest heeft dat duidelijk niet en lijkt goed te passen in de aldaar genoemde kenmerken van lindbergi, voor zover ik dat op jouw laag resolutiefoto's kan nameten.
Ik vermoed dat je gelijk hebt met je suggestie, maar Berend Aukema zal (vermoed ik) graag hier naar willen kijken. Heb je het beest nog? Anders zijn, vermoed ik, de oorspronkelijke foto's in een hogere resolutie beschikbaar?
m.vr.gr.,
Peter de Knijff

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Sam Eijkenboom

Dag Peter,

Goed om te horen dat de andere kenmerken de determinatie ook ondersteunen!

Het beest heb ik niet bewaard (ontzettend jammer :( ) omdat ik destijds niet op de hoogte was dat het zo'n zeldzame soort kon zijn.

Ik heb overigens helaas geen foto's in echt hoge resoluties, aangezien alle foto's met mijn telefooncamera zijn gemaakt. Wel heb ik nog een aantal foto's die ik niet had geüpload. Deze zal ik hieronder posten.

Ik ben benieuwd wat Berend Aukema zijn conclusie is!

Groetjes,
Sam Eijkenboom

Sam Eijkenboom

Het lukt me helaas niet om de andere foto's hier toe te voegen, het uploaden wilt niet lukken. Is er een andere manier waarop ik de foto's kan sturen?

vanmiddelkoop

Ik heb de waarneming doorgestuurd naar Berend,even afwachten ..

Vr groet Betty

gbeersma

Citaat van: Sam Eijkenboom op januari 22, 2024, 00:19:42 AMHet lukt me helaas niet om de andere foto's hier toe te voegen, het uploaden wilt niet lukken.
Wat ik in zo'n geval doe:
- via Opties: 'foto's toevoegen'
- via Opties: 'Hulp forum'
- alleen de toegevoegde foto's markeren
- rechter muis: kopieren
- het gewenste forumtopic opzoeken
- 'snel bewerken' aanklikken
- onder de foto's die je er al had staan de nieuwe foto's plakken
- bewaren
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

vanmiddelkoop


Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Sam Eijkenboom

Bedankt Gerard en Henk!
Berend is bezig met een nieuwmelding voor Entomologische Berichten, dus wordt vervolgd.

Groetjes,
Sam

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?