foto's bij soortinformatie

Gestart door Gerrian, november 19, 2023, 21:02:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Vandaag zag ik een gans die ik in eerste instantie niet thuis kon brengen. NIA kwam vol overtuiging met de suggestie hybride grauwe gans x grote canadese gans. Na het vergelijken met goedgekeurde waarnemingen, heb ik besloten de suggestie van NIA over te nemen. Bij het bekijken van de soortinformatie viel me echter op dat beide foto's die hierbij staan op 'niet te beoordelen' zijn gezet. Dat komt wat vreemd over, kunnen deze niet vervangen worden door goedgekeurde foto's?

Mijn waarneming betreft deze: https://waarneming.nl/observation/293477848/.
1 Hybride Grauwe Gans x Grote Canadese Gans - Anser anser x Branta canadensis
datum: 2023-11-19
locatie: Vaassen (GE)

foto's:



Alcedo atthis

I sthe bill coloration really a bit greenish and the bill relatively delicate?

 that doesn´t fit well to canada x greylag (a grey bill can happen but it is rare in this cross)

head and bill seem ok for Canada x Barheaded , which can also have a slightly greenish bill--- but the bird is too dark for the vast majority of canada x barheaded goose...

 snow x canada could also be a possibility (if the bill has no greenish hue and this is just photo artefact), or a cross involving more than 2 species

 any more photos, showing the leg color???
greetings,
Jörn Lehmhus

pdeknijff

Weinig mensen durven met 100% zekerheid dit soort ganzenhybrides te beoordelen, vooral omdat ze extreem variabel kunnen zijn, zeker als F2 of backcross of nog extremer. Dat zal de voornaamste reden zijn vermoed ik, dat admins dit niet aandurven. Zelfs in gevangenschap, met bekende ouders, kunnen identieke soortouders, maar verschillende geslachten (dus man Grauwe x vrouw Canadees vs vrouw Grauwe x man Canadees)  verschillendde kruisingsfenotypes produceren. De F1's van deze kruisingen zijn wel iets stabieker en beter te duiden, maar het is vaak het betere gokwerk volgens mij.
Mij lijkt de snavel aan de kleine kant voor de gesuggereerde opties.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff