Spotvogel in Marokko

Gestart door mjh, oktober 30, 2023, 20:07:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

mjh

Vandaag wat moeite besteed om dit exemplaar uit Marokko te determineren. Uiteindelijk kom ik uit op Oostelijke vale spotvogel (vs west) wegens snavelvorm en lichte randen aan de toppen van de armpennen. Wit op de binnenvlaggen van de buitenste staartpennen is ook goed te zien maar of daar iets uit af te leiden is ... Reiseri ivm locatie.

Maar er zijn nogal wat van dit soort vale vogeltjes dus graag hoor ik of er meer mensen zo over denken  :blink:

Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/271879787/.
1 Saharaanse Vale Spotvogel - Iduna pallida reiseri
datum: 2023-05-15
locatie: Morocco - Ternata

foto's:




Met vriendelijke groet, Michiel

frankneijts

Makkelijkst is W van O Vale Spot te onderscheiden aan geluid en gedrag. O Vale 'slaat' de staart frequent naar beneden, ca als n Tjiftjaf. Misschien herinner je je nog een dergelijk gedrag? Indien ja is t vrijwel zeker n O Vale, zo niet weet je eigenlijk nog niet veel want O Vale ssp reiseri is op uiterlijk erg lastig van W Vale te onderscheiden. In mijn ogen ziet de snavel er behoorlijk fors uit en lijkt de vogel juist weinig opvallende lichte randen aan tertials en armpennen te hebben. Dit zou voor W Vale pleiten maar de veren lijken al aardig gesleten dus dat is misschien wat kastig te beoordelen. Ik neig dus naar Westelijke maar durf daar geen geld op te zetten..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mjh

Dank! Helaas geen verdere observaties mbt geluid en gedrag. Zie nu ook dat de lichte toppen die ik zag nog bij de binnenste slagpennen horen. Ik zet m op iduna spec
Met vriendelijke groet, Michiel