Mineerder op Moerasandoorn, Insula Dei, Arnhem, 10 oktober 2023

Gestart door RWester, oktober 11, 2023, 16:18:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Op 10 oktober had ik een aantal mijnen in blad van Moerasandoorn.

Het waren lange mijnen, welke vrijwel niet verbreden. Op het eind zat een puparium.

Het betreft deze waarneming


Via Bladmineerders kom ik uit bij Ophiomyia foliaphila, maar ik kan daar verder niets over vinden

https://bladmineerders.nl/parasites/animalia/arthropoda/insecta/diptera/brachycera/agromyzidae/agromyzinae/ophiomyia/ophiomyia-foliaphila/?lang=nl

Heet deze soort tegenwoordig anders, of betreft het een geheel andere soort?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jck

Ik denk dat je verkeerd bent gegaan bij 13a/13b in de sleutel van Bladmineerders. Jouw mijn ligt vrijwel over de hele lengte op de hoofdnerf en dan moet je 13a kiezen - Liriomyza strigata.

Ophiomyia foliaphila: als je de soortpagina op Bladmineerders bekijkt, lijkt het alsof deze soort pas in 2021 beschreven is en alleen uit de Oekraiene bekend is.

James

RWester

Hallo James,

Ik zie eerlijk gezegd weinig aan kenmerken voor Liriomyza strigata.

Deze soort kent bijvoorbeeld op eerste aanzicht een opvallend 'lichtbeige' bredere mijn, met onregelmatig gehoekte randen in de mijnlijn.
 
In mijn geval is de mijn een behoorlijk nette strakke lijn
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jck


RWester

Ha James,

Grote dank voor je meedenken, maar in detail zijn er nog steeds verschillen.

De waarneming die jij opvoert, volgt de hoofdnerf. 'Mijn' mijn begint op het blad, kronkelt, volgt de hoofdnerf, en gaat er weer vanaf.

De randen van de door jou opgevoerde 'strakke mijn' van Liriomyza strigata laten nog steeds een onregelmatige buitenlijn van de mijn zien

De frasslegging lijkt mij ook anders.

En in geen enkele goedgekeurde mijn van Liriomyza strigata zie ik zo duidelijk het puparium op het eind zitten
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jck

We hebben een derde soort op Bladmineerders niet besproken - Chromatomyia horticola. De laatste foto op de soortpagina lijkt veel op jouw waarneming.