Obsmapp 9.x vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door Alex Kwak, september 26, 2023, 08:51:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op januari 03, 2024, 11:23:28 AM
Citaat van: j.simons op november 25, 2023, 17:47:17 PM"tellen"

soorten staan dubbel vermeld in de lijst.
dit waarschijnlijk omdat de soorten lijsten worden aangepast.

voorbeelden
kleine zwaan en kleine zwaan (spp bewickii)
brandgans en brandgans (branta leucopsis)
putter en putter&distelvink

ga je nu zoeken in de soorten lijst dan zie je enkel de eerste variant terug.
dus dat is de soort waarmee je nu in kunt voeren (met de optie ondersoorten aan krijg je geen hit als je zoekt op "bewickii".
het lijkt er dus op dat de soorten lijsten bij worden gewerkt en vervolgens het als aparte soorten afgehandeld worden
maar de soorten die opgeslagen zijn bij de waarnemingen worden niet bijgewerkt.

Daardoor is tellen onduidelijk en onbetrouwbaar.

gr Joost


Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Zou je een probleem willen melden in de vorm:
Ik doe [Actie A], verwacht dan [Resultaat 1], maar krijg [Resultaat 2].
Screenshot bijvoegen helpt ook vaak.

Alex,

zie hier in de alfabetisch gesorteerde soorten lijst. Daarin zie je zowel kleine zwaan als kleine zwaan(spp bewickii)
in obsmapp voer ik zelden een ondersoort in, als ik mijn soorten lijst nu bij het invoeren gebruik kan ik bewickii ook niet terug vinden. maar dit zou je nog met ondersoorten kunnen verklaren

Hetzelfde komt dus voor met putter en putter distelvink, Jan-van-gent en Jan-van-gent & jan van gent, brandgans en brandgans(branta leucopsis). Dit zijn geen ondersoorten, maar de keuzes die afgelopen jaar in de lijst beschikbaar waren. ik heb synoniemen niet aanstaan.
Van kleine zwaan weet ik zeker dat ik alleen het enige beschikbare alternatief heb ingevoerd.

Ik stel dus vast dat tijdens het jaarde soortenlijst is geupdate waarbij de soort, anders beschikbaar was en daardoor mogelijk anders is opgeslagen. en nu buij tellen er als twee verschillende soorten uitkomen.
Bij tellen gebruik ik niet de optie synoniemen.
ik verwacht dat als een putter een keer als putter opgeslagen is en de andere keer als putter distelvink dat dan als een synoniem wordt afgehandeld en dus al aantal bij dezelfde soort komt te staan en dus als één soort meetelt.

ik hoop dat dit voldoende informatie is om te zien wat hier onduidelijk aan is en waar dit mogelijk aan kan liggen.

m vr gr Joost

hiskodevries

mooi moment om die telfunctie te verwijderen uit obsmapp. We hebben op de site een prima soorten gezien functie die al je data gebruikt om een lijst te maken, ongeacht de methode van invoer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2024, 13:33:07 PMmooi moment om die telfunctie te verwijderen uit obsmapp.

Oneens, gaat niet gebeuren, om meerdere redenen.
Een van die redenen is dat je tijdens het invoeren graag wilt zien 'hoe het er mee staat'.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

:) ik heb het nog nooit gebruikt. zo vaak die app opnieuw geinstalleerd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Freerk Kloen

Citaat van: Alex Kwak op februari 07, 2024, 13:45:38 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2024, 13:33:07 PMmooi moment om die telfunctie te verwijderen uit obsmapp.
Een van die redenen is dat je tijdens het invoeren graag wilt zien 'hoe het er mee staat'.

Precies, daarvoor gebruik ik het regelmatig in het veldseizoen.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

j.simons

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2024, 13:51:00 PM:) ik heb het nog nooit gebruikt. zo vaak die app opnieuw geinstalleerd

Als ik het niet regelmatig gebruik zou ik hier geen aandacht voor vragen om een goed/duidelijk functionerende functionaliteit te kunnen gebruiken.

er is allerlei fuctionaliteit op de website dat betekent niet dat het niet in een app aanwezig kan zijn.
Dan kun je de het invoeren van waarneming ook wel wel laten of het topevoegen van foto's

Dat jij het nooit gebruikt, zou geen argument mogen zijn.

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op februari 07, 2024, 13:45:38 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2024, 13:33:07 PMmooi moment om die telfunctie te verwijderen uit obsmapp.

Oneens, gaat niet gebeuren, om meerdere redenen.
Een van die redenen is dat je tijdens het invoeren graag wilt zien 'hoe het er mee staat'.
:duim:

OlivierO

Citaat van: OlivierO op januari 23, 2024, 08:47:27 AM
Citaat van: hiskodevries op januari 23, 2024, 08:23:59 AMazie ?

Als er geen andere optie is, zal dat het worden vrees ik inderdaad.
Maar gezien de nogal compleet uiteenlopende regio's is dat ook wel veel qua soorten.
Er is geen intentie om iets van Mongolië te maken begrijp ik dan?

Azië bestaat ook niet voor veel soortenlijsten, enkel wereldlijsten. Dat kan toch écht niet de bedoeling zijn??  :huh:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op februari 12, 2024, 12:25:59 PMOlivier, zulke lijsten zijn niet simpel te genereren.

Dat heb ik ook helemaal nergens gezegd.

Ik vraag alleen of Mongolië er is, dat blijkt niet zo te zijn, en je stelt dan Azië voor. Maar buiten vogels bestaat dat ook niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rapunzel

Als ik een waarneming probeer te uploaden in obsmapp 9.4.7 krijg ik de mededeling dat ik ingelogd moet zijn. Wat kan hier aan de hand zijn ?
M.vr.gr.
Koos Ballin tijn
Koos Ballintijn

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: rapunzel op februari 12, 2024, 16:39:14 PMAls ik een waarneming probeer te uploaden in obsmapp 9.4.7 krijg ik de mededeling dat ik ingelogd moet zijn. Wat kan hier aan de hand zijn ?
M.vr.gr.
Koos Ballin tijn


Door een serverfout is iedereen(?) afgelopen weekend uitgelogd, oftewel het 'token' waarmee je altijd ingelogd zou moeten blijven is niet meer geldig. We zijn druk aan het zoeken naar de oorzaak en oplossing, maar voor nu is opnieuw inloggen in ObsMapp voldoende om het probleem (hopelijk definitief) op te lossen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rapunzel

Probleem is inmiddels opgelost. Ik denk dat het password gecorrumpeerd was.
Koos
Koos Ballintijn

Jelle

Citaat van: Jelle op november 08, 2023, 09:41:20 AMHet eerder gemelde probleem van het niet kunnen zoeken in het waarnemingenscherm op de wetenschappelijke naam als een vernaculaire naam voor die soort in de database zit, bestaat nog steeds in versie 9.4.6. Getest met verschillende landenlijsten in verschillende talen.
Ook handig als je bijvoorbeeld per ongeluk of niet een lijst selecteert in een andere taal. Voor veel groepen en soorten is de lingua franca nog steeds de Latijnse naam.
Bijvoorbeeld ik zoek naar alle waarnemingen van 'Admiral'. Als ik zoek naar Vanessa zie ik enkel https://old.observation.org/soort/info/207906 en niet https://old.observation.org/soort/names/723.
De situatie met de talen wil ik graag nog verduidelijken. Het is niet ongewoon om bij groepen zoals planten of vogels de Nederlandse namen te willen gebruiken, maar in het buitenland ook de namen in de lokale taal of de lingua franca. Dat is bijvoorbeeld vaak Engels bij vogels. De ene dag ben je op stap met een internationale groep en gebruik je de Engelse lijst en al dan niet per ongeluk gebruik je de Nederlandse lijst op een andere dag. 'S avonds bij het nakijken van determinaties zijn die waarnemingen enkel te vinden onder de lokale namen die werden gebruikt tijdens de invoer. Je moet ze dan eerst foutief uploaden, om ze dan wel te kunnen vinden onder dezelfde naam.

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op februari 12, 2024, 14:14:16 PMjawel, voor zoogdieren, herpeto en dagvlinders

Enkel voor vogels krijg ik in Obsmapp de suggestie voor een lijst uit Azië, zowel in het Engels als het Nederlands, maar voor de rest niets. Hoe jij dus aan zoogdieren uit Azië komt, mag je mij gerust vertellen dan, want ik vind het niet.

Azië is eigenlijk al een lapmiddel. Voor de rest meen ik dus te lezen: tirer votre plan. Oké, doen we. Hopelijk zal mijn bijdrage dan wel leiden tot een mogelijke soortenlijst voor meer soortengroepen in Mongolië.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

De stamgegevens heb ik uiteraard geupdate. Ik heb ook de laatste beschikbare versie van de app. Zie bijlage.

Ik wou het dat het anders was ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op februari 13, 2024, 14:36:19 PMDe stamgegevens heb ik uiteraard geupdate. Ik heb ook de laatste beschikbare versie van de app. Zie bijlage.

Ik wou het dat het anders was ...

Hoi Olivier,

Ik zal zo even kijken waar dat aan ligt.

Alex.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op februari 13, 2024, 14:42:45 PM
Citaat van: OlivierO op februari 13, 2024, 14:36:19 PMDe stamgegevens heb ik uiteraard geupdate. Ik heb ook de laatste beschikbare versie van de app. Zie bijlage.

Ik wou het dat het anders was ...

Hoi Olivier,

Ik zal zo even kijken waar dat aan ligt.

Alex.



Net gecontroleerd en inderdaad wat Hisko zegt: even de stamgegevens bijwerken. Daarna zie je Vogels, Zoogdieren, Reptielen en Amfibieën, Dagvlinders van Azië.
Zonder dat bijwerken heb je inderdaad die lijsten niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op februari 13, 2024, 14:56:17 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 13, 2024, 14:42:45 PM
Citaat van: OlivierO op februari 13, 2024, 14:36:19 PMDe stamgegevens heb ik uiteraard geupdate. Ik heb ook de laatste beschikbare versie van de app. Zie bijlage.

Ik wou het dat het anders was ...

Hoi Olivier,

Ik zal zo even kijken waar dat aan ligt.

Alex.



Net gecontroleerd en inderdaad wat Hisko zegt: even de stamgegevens bijwerken. Daarna zie je Vogels, Zoogdieren, Reptielen en Amfibieën, Dagvlinders van Azië.
Zonder dat bijwerken heb je inderdaad die lijsten niet.

Dat heb ik al herhaaldelijk gedaan. Dat lost het niet op.  :(

Ik probeer nog eens.

Edit: HOERA, HET IS GELUKT!!  :right:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

@ Alex: enig idee hoe dat het komt dat dat in eerste instantie herhaaldelijk niet lukte? Heb je iets aangepast?

Andere vraag: heeft het zin om zelf iets proberen samen te stellen van vogellijst voor Mongolië? Of is dat onbegonnen werk?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op februari 14, 2024, 09:18:59 AM@ Alex: enig idee hoe dat het komt dat dat in eerste instantie herhaaldelijk niet lukte? Heb je iets aangepast?

Ik vermoed dat Hisko de lijsten heeft aangemaakt nadat je ze had ververst. Ik had ze in eerste instantie ook niet, en na het verversen wel.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Citaat van: Alex Kwak op februari 14, 2024, 09:44:33 AMIk vermoed dat Hisko de lijsten heeft aangemaakt nadat je ze had ververst
absoluut niet. Die waren al aanwezig voordat ik dit melde
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op februari 14, 2024, 12:45:38 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 14, 2024, 09:44:33 AMIk vermoed dat Hisko de lijsten heeft aangemaakt nadat je ze had ververst
absoluut niet. Die waren al aanwezig voordat ik dit melde

Misschien dan eens nakijken of er nog zo'n lijsten zijn die "zeker wel" beschikbaar zijn maar die dat "echt niet" zijn in Obsmapp?

For the record: de lijsten waren er dus niet, ook niet als ik herhaaldelijk de stamgegevens geupdate had, tot de laatste keer dus. Er zit dus volgens mij ergens een bug die maakt dat dat ergens niet helemaal goed gaat?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op februari 14, 2024, 12:45:38 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 14, 2024, 09:44:33 AMIk vermoed dat Hisko de lijsten heeft aangemaakt nadat je ze had ververst
absoluut niet. Die waren al aanwezig voordat ik dit melde

Dan verschillen Hisko en ik van mening, dat gebeurt ;-)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

ik heb gelijk: timestamp laatst aangemaakt Azie lijst : 2024-02-12 13:15:10
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op februari 15, 2024, 11:04:12 AMik heb gelijk: timestamp laatst aangemaakt Azie lijst : 2024-02-12 13:15:10

Ik heb óók gelijk, ik had nog niet na 12 febr. m'n basislijsten ververst ;-)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!