Zwarte wouw?

Gestart door Gijs21, augustus 30, 2023, 20:57:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

Een waarneming van 30-8 vliegveld Valkenburg. In de verte zag ik een aantal roofvogels met elkaar in de weer, ik dacht aan buizerds. Een paar foto's gemaakt maar donker en ver weg. Bij de onderstaande foto viel de staart mij op, doet me aan zwarte wouw denken. Zou dat kunnen? Of is het een zwarte kraai. Qua grootte was hij zo'n beetje van het formaat buizerd.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/286392781/.
1 Zwarte Wouw - Milvus migrans
datum: 2023-08-30
locatie: Vliegveld Valkenburg (ZH)

foto's:


Vraagteken.. was in de weer met buizerds maar ver weg. Zwarte kraai zal het wel zijn.

frankneijts

Zwarte Wouw is niet onmogelijk (geen Kraai denk ik) maar zekerheid is lastig (vingers net niet te tellen bijv.) met n dergelijke foto. Heb m op 'niet te beoordelen' gezet..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gijs21

#2
Citaat van: frankneijts op augustus 30, 2023, 21:44:00 PMZwarte Wouw is niet onmogelijk (geen Kraai denk ik) maar zekerheid is lastig (vingers net niet te tellen bijv.) met n dergelijke foto. Heb m op 'niet te beoordelen' gezet..

Hm jammer. Obsidentify geeft 98% zwarte wouw. Ik tel zelf 5 vingers overigens maar is niet goed te zien inderdaad.
Verder  een foto waar je niet veel mee kan, meer dan dit zat er niet in.

OlivierO

De andere foto's niet bijgevoegd?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Gijs21

Citaat van: OlivierO op augustus 31, 2023, 07:26:13 AMDe andere foto's niet bijgevoegd?

De andere foto's voegen niets toe, daar staan onherkenbare vlekjes op of vogels die vermoedelijk buizerd zijn. Dit is de enige foto waar ik iets van hoopte te kunnen maken. Het origineel kan ik nog wel toevoegen.

frankneijts

Citaat van: Gijs21 op augustus 30, 2023, 21:54:39 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 30, 2023, 21:44:00 PMZwarte Wouw is niet onmogelijk (geen Kraai denk ik) maar zekerheid is lastig (vingers net niet te tellen bijv.) met n dergelijke foto. Heb m op 'niet te beoordelen' gezet..

Hm jammer. Obsidentify geeft 98% zwarte wouw. Ik tel zelf 5 vingers overigens maar is niet goed te zien inderdaad.
Verder  een foto waar je niet veel mee kan, meer dan dit zat er niet in.

Obsidentify is notoir onbetrouwbaar als het om vogel ID gaat dus het oordeel daarvan is niet interessant. En een hand met "vijf vingers" zouden zowel Zwarte Wouw (6) als Zwarte Kraai (7) uitsluiten maar zoals gezegd durf ik niet met zekerheid te zeggen hoeveel vingers het betreft: met zulke matige foto's kan er makkelijk 1 over het hoofd worden gezien. Overigens sluit de staartvorm Zwarte Kraai uit: bij een dergelijke spreiding moet die afgerond zijn, niet vrijwel recht zoals hier.. Gewoon weggooien die foto's en de volgende keer beter opletten en niet op goed geluk maar wat plaatjes schieten.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gijs21

Citaat van: frankneijts op september 02, 2023, 22:22:11 PM
Citaat van: Gijs21 op augustus 30, 2023, 21:54:39 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 30, 2023, 21:44:00 PMZwarte Wouw is niet onmogelijk (geen Kraai denk ik) maar zekerheid is lastig (vingers net niet te tellen bijv.) met n dergelijke foto. Heb m op 'niet te beoordelen' gezet..

Hm jammer. Obsidentify geeft 98% zwarte wouw. Ik tel zelf 5 vingers overigens maar is niet goed te zien inderdaad.
Verder  een foto waar je niet veel mee kan, meer dan dit zat er niet in.

Gewoon weggooien die foto's en de volgende keer beter opletten en niet op goed geluk maar wat plaatjes schieten.. B)

Jij bent iemand van de oude stempel denk ik. Als ik door de verrekijker had gekeken had ik het ook niet geweten, te ver weg en die vogels verdwenen de hele tijd achter de boomkruinen. De camera helpt juist bij determinatie en om waarnemingen op grote afstand vast te leggen en later nog eens te bestuderen. Vaak levert dat iets op, soms niet.
Overigens vraag ik mij wel af welke andere soort dan zwarte wouw een driehoekige staart heefg bij een bepaalde vlieghouding  :huh:

frankneijts

Citaat van: Gijs21 op september 04, 2023, 07:44:24 AM
Citaat van: frankneijts op september 02, 2023, 22:22:11 PM
Citaat van: Gijs21 op augustus 30, 2023, 21:54:39 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 30, 2023, 21:44:00 PMZwarte Wouw is niet onmogelijk (geen Kraai denk ik) maar zekerheid is lastig (vingers net niet te tellen bijv.) met n dergelijke foto. Heb m op 'niet te beoordelen' gezet..

Hm jammer. Obsidentify geeft 98% zwarte wouw. Ik tel zelf 5 vingers overigens maar is niet goed te zien inderdaad.
Verder  een foto waar je niet veel mee kan, meer dan dit zat er niet in.

Gewoon weggooien die foto's en de volgende keer beter opletten en niet op goed geluk maar wat plaatjes schieten.. B)

Jij bent iemand van de oude stempel denk ik. Als ik door de verrekijker had gekeken had ik het ook niet geweten, te ver weg en die vogels verdwenen de hele tijd achter de boomkruinen. De camera helpt juist bij determinatie en om waarnemingen op grote afstand vast te leggen en later nog eens te bestuderen. Vaak levert dat iets op, soms niet.
Overigens vraag ik mij wel af welke andere soort dan zwarte wouw een driehoekige staart heefg bij een bepaalde vlieghouding  :huh:

Of ik nou n ouwe lul ben of niet (want dat bedoel je ongetwijfeld.. B) ) dan nog lijkt het me raadzaam om eerst te proberen vogels te determineren met oog en oor in het veld. Daar leer je veel meer van dan ff gauw een plaatje schieten in de hoop iets herkenbaars op het schermpje te kunnen zien (en zeker als je dat 'herkennen' aan anderen overlaat..). Maar als het de bedoeling is om 'gewoon' de soort vast te stellen en het leerproces je niet interesseert vind ik t prima hoor, even goeie vrienden. Alleen besteed ik er dan geen aandacht (meer) aan..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gijs21

Citaat van: frankneijts op september 04, 2023, 16:49:17 PM
Citaat van: Gijs21 op september 04, 2023, 07:44:24 AM
Citaat van: frankneijts op september 02, 2023, 22:22:11 PM
Citaat van: Gijs21 op augustus 30, 2023, 21:54:39 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 30, 2023, 21:44:00 PMZwarte Wouw is niet onmogelijk (geen Kraai denk ik) maar zekerheid is lastig (vingers net niet te tellen bijv.) met n dergelijke foto. Heb m op 'niet te beoordelen' gezet..

Hm jammer. Obsidentify geeft 98% zwarte wouw. Ik tel zelf 5 vingers overigens maar is niet goed te zien inderdaad.
Verder  een foto waar je niet veel mee kan, meer dan dit zat er niet in.

Gewoon weggooien die foto's en de volgende keer beter opletten en niet op goed geluk maar wat plaatjes schieten.. B)

Jij bent iemand van de oude stempel denk ik. Als ik door de verrekijker had gekeken had ik het ook niet geweten, te ver weg en die vogels verdwenen de hele tijd achter de boomkruinen. De camera helpt juist bij determinatie en om waarnemingen op grote afstand vast te leggen en later nog eens te bestuderen. Vaak levert dat iets op, soms niet.
Overigens vraag ik mij wel af welke andere soort dan zwarte wouw een driehoekige staart heefg bij een bepaalde vlieghouding  :huh:

Of ik nou n ouwe lul ben of niet (want dat bedoel je ongetwijfeld.. B) ) dan nog lijkt het me raadzaam om eerst te proberen vogels te determineren met oog en oor in het veld.


Dat bedoel ik niet hoor, zeker niet. Ik heb dit soort discussies wel eens vaker gehad. Het één sluit het ander niet uit denk ik. Verrekijker, camera, telefoon om geluiden op te nemen, meestal heb ik dat standaard bij me. Soms zie je soorten regelmatig, dan leer je inderdaad op de manier zoals jij bedoelt. Van het door de polder rijden op de fiets zal ik wel veel geleerd hebben, qua geluiden en het snel determineren van algemene soorten. Maar soms zie je iets aparts en dan wil ik toch echt liever een foto dan dat ik door die kijker tuur, 'bewijsplaatjes' zorgen voor waarnemingen waar je objectief iets over kan zeggen. Vanmiddag zag ik twee zeearenden, dan ben ik toch blij met die camera. Maar goed, een oude lul zou ik iemand nooit noemen, heb juist respect voor de kennis die ervaren vogelaars hebben. Volgens mij heb je dat ook van andere soortgroepen maar het kan zijn dat ik mij vergis.