Wespennest verdelgen of niet

Gestart door JeroenMu, augustus 22, 2023, 20:45:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

JeroenMu

In één van mijn vogelhuisjes zit een wespennest met forse (4 a 5 cm) wespen. Ze hebben de opening met papier (wespen kauwen hout en maken er papier van) wat kleiner gemaakt. Dus ik denken wat ik ermee moet en gaan lezen over het leven van wespen. Lees o.a. dat één wespennest zorgt voor ca 4000 kilo dode insecten per jaar (ze eten insecten). Nu zijn er al steeds minder insecten dus vroeg ik me af: Moet ik dat nest nu verdelgen of niet?

Jan Mudde

Ik geloof niet dat wespen, van welke aard dan ook het probleem vormen bij de sterke achteruitgang van insecten op aarde. Gewoon laten zitten dus. En vooral genieten van wat zich rond dat nest allemaal afspeelt!!

Wij mensen moeten eens een keer leren met onze fikken van de natuur in de breedste zin des woords af te blijven. Die natuur red het prima zonder ons, wij als soort alleen niet zonder diezelfde natuur. ......

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Olger Krischan

Hallo Jeroen,

Goed dat je het vraagt  :duim:

Afgaande op de grootte die je geeft zouden het hier Hoornaars kunnen betreffen. Door hun omvang zien ze er gevaarlijk uit maar dat zijn ze niet en je zult er geen last van hebben.

Andere sociale wespen zoals de Gewone wesp komen op eten af maar als ze opdringerig zijn kan je op de plek waar je eet bijvoorbeeld iets zoets smeren of stuk fruit neerleggen en dan heb komen ze niet meer naar de tafel omdat het andere voedsel makkelijker toegankelijk is.

Als je aan dat huisje gaat zitten rommelen kan je een reactie verwachten, maar van een afstandje is er niets aan de hand. Ik heb zelf op dit moment een wespennest onder het dak zitten waarvan de vele bewoners lekker foerageren in de tuin, zonder enig probleem.

Dat de kolonie andere insecten vangt hoort bij het natuurlijke verloop der dingen, daar zou ik me geen zorgen over maken en al helemaal niet een drastische maatregel als verdelgen voor inzetten.

Dus gewoon laten zitten en bewonderen 👌😊👍

Mvg,
Olger