Melding bij invoeren Duitse zandloopkever

Gestart door Jan-Freerk Kloen, augustus 01, 2023, 13:47:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Freerk Kloen

Ik ontdekte per toeval dat bij de Duitse zandloopkever - Cylindera germanica de volgende melding verschijnt bij invoeren: "Goede foto's gewenst. Bewaar een gedroogd exemplaar". Mijn vraag is: waarvoor is dat laatste nodig? De soort is toch goed herkenbaar? Het lijkt me niet wenselijk dat er zo'n melding verschijnt als mensen op de enige locatie in Nederland zo'n beest invoeren en vervolgens verzamelen.

Groetjes Jan-Freerk
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

H. Mertens

Beste Jan-Freerk,

Ik zal het eens navragen. Misschien geldt dit mocht er ooit een waarneming komen buiten het bekende gebied? 
Ik maak me er verder niet zo'n zorgen over. Het lijkt me sterk dat deze melding veel mensen aanspoort om daadwerkelijk een kever mee te nemen. Ze worden trouwens gewoon van foto gevalideerd, en de meeste waarnemers die reizen speciaal naar het terrein af om een mooi plaatje te schieten en het soortje te scoren. Fanatieke verzamelaars hou je ook zonder zo'n melding niet tegen.
Groetjes, Hendrik

Jan-Freerk Kloen

Hoi Hendrik,
Dat ben ik op zich met je eens. Het viel me vooral op en ik ben benieuwd waarom het is. Als het niet nodig is zou ik zelf de melding gewoon weghalen en vervangen door 'goede foto gewenst' of iets dergelijks. Of gewoon niks, want wat je zegt: ze worden gewoon van foto gevalideerd en zo lastig zijn ze niet. Maar ook wat je zegt: echt belangrijk is het misschien niet.
Ik ben er zelf ook een paar keer geweest. Leuke plek om eens rond te neuzen en de kevertjes over de grond te zien sjezen.
Groetjes
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

H. Mertens

Van goede foto's zouden ze ten allen tijde goed te onderscheiden moeten zijn ja. Een matige foto zou evt. nog verwarring met Cicindela campestris kunnen opleveren, bijv. als het buiten het gebied is. Een andere reden kan ik op dit moment niet verzinnen, maar wie weet.
Ik zou de melding haast vanwege de humor laten staan.
Groetjes, Hendrik

Gerrian

Het is heel eenvoudig deze melding te vervangen door 'goede foto gewenst'. Het lijkt mij goed om dat voor deze soort te doen. Het kan verwarring geven als er een melding bij een soort staat, waar helemaal niets mee gedaan wordt.

gbeersma

Helemaal mee eens. Niet alleen vanwege mogelijke verwarring, ik vind dat waarneming.nl zeker in dit soort volledig onnodige gevallen niet zou moeten oproepen tot het doodmaken van welk dier dan ook.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

H. Mertens

Het is blijkbaar nog een stukje tekst dat dateert uit een grijs verleden.
Ron Felix en Jan Muilwijk waren er i.i.g. niet van op de hoogte, en vonden de tekst ook onwenselijk en volslagen overbodig. Daan Drukker heeft het inmiddels aangepast naar "goede foto gewenst".
Groetjes, Hendrik

Jan-Freerk Kloen

Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?