zijn dit niet goed ontwikkelde nachtvlinders?

Gestart door Birgitte, juni 10, 2023, 11:47:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Birgitte

Goedemorgen allen,

Ik weet niet of ik met mijn vraag hier goed zit, maar ik stel hem toch omdat ik geen idee heb wat ik heb gezien.

Afgelopen donderdag heb ik twee keer een soort half ontwikkelde insecten gezien in mijn tuin. De ene in de ochtend, de andere in de avond. Beide keren heb ik een foto gemaakt en hiermee geprobeerd op te zoeken wat het was. Maar het blijft super onduidelijk. (foto's zijn ook niet van super kwaliteit : )

Maar als ik zo naar de foto's kijk, lijken het lijfjes van nachtvlinders, twee verschillende soorten op verschillende plekken in de tuin. En het lijkt alsof de vleugels niet goed ontwikkeld zijn. Ze lijken verschillend, maar misschien is het toch twee keer dezelfde? Gisteravond zat nummer 1 nog op ongeveer dezelfde plek in de tuin.

Weet iemand van jullie waar we naar kijken bij deze foto's?

Alvast hartelijk dank natuurlijk!
Birgitte

niet goed ontwikkelde nachtvlinder 1..jpgniet goed ontwikkelde nachtvlinder 1.jpgniet goed ontwikkelde nachtvlinder 2..jpg   

Matthijs Molenaar

Op de eerste twee foto's staat denk ik een net dode vlinder, op de laatste foto staat volgens mij een Huismoeder, eentje die z'n vleugels aan het 'oppompen' is om weg te vliegen. Net uit de cocon gekomen dus  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Birgitte

Hoi Matthijs,

Dank je voor je reactie!
Leuk, een ontvouwende huismoeder : ) daar ga ik voor!
Deze 'foto 2' had ik de ochtend gemaakt en vond de foto niet zo best. Toen ik terugging om er nog een te maken, was ie weg.

Foto's 1 heb ik in de middag gemaakt. En deze vlinder was echt niet dood! Hij kroop en bewoog door het gras alsof hij wilde gaan vliegen. De volgende dag zat hij nog op ongeveer dezelfde plaats en kroop en bewoog hij nog steeds.
Omdat de vleugels niet ontwikkeld lijken, dacht ik dat het misschien om een foute ontwikkeling gaat. En dat komt dan weer omdat onze buurman zoveel gif gebruikt tegen van alles en nog wat. Vandaar. Ik was benieuwd of dat kan en of dat vaker voorkomt.

Met vriendelijke groet,
Birgitte

Birgitte

Trouwens, vorig jaar had ik een verdwaald Zwart weeskind in huis. Dat zou de ontvouwende, oppompende vlinder ook nog kunnen zijn!

Matthijs Molenaar

Citaat van: Birgitte op juni 10, 2023, 16:04:24 PMFoto's 1 heb ik in de middag gemaakt. En deze vlinder was echt niet dood! Hij kroop en bewoog door het gras alsof hij wilde gaan vliegen. De volgende dag zat hij nog op ongeveer dezelfde plaats en kroop en bewoog hij nog steeds.
Omdat de vleugels niet ontwikkeld lijken, dacht ik dat het misschien om een foute ontwikkeling gaat. En dat komt dan weer omdat onze buurman zoveel gif gebruikt tegen van alles en nog wat. Vandaar. Ik was benieuwd of dat kan en of dat vaker voorkomt.

Ah, oké! Ja, ik vond het er wat rommelig uitzien maar het zal inderdaad fout ontwikkeld zijn.
 
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

Ik kan niks nieuws inbrengen, alleen maar bevestigen: beide zijn huismoeders, de eerste heeft mislukte vleugels en de tweede was nog niet begonnen aan het oppompen van de vleugels.
Dat de mislukte vleugels door pesticiden zouden komen, betwijfel ik. Vaak hebben pesticiden effect op inwendige processen (hechten bijvoorbeeld aan de darmen van een insect) of op de vervelling, waardoor de beestjes niet kunnen vervellen en daardoor dood gaan. Natuurlijk kan een heel lichte dosis verstoringen veroorzaken die processen wat minder ideaal laten verlopen, maar dat de vleugels niet goed gevormd worden kan door heel veel dingen komen. Voorbeelden zijn: verstoring, te weinig ruimte of te sterke droogte bij het oppompen van de vleugels (dat laatste zorgt ervoor dat de vleugels al droog en hard zijn voordat ze goed gevormd zijn), problemen bij het verlaten van de pop of het vinden van een goede plek om de vleugels op te pompen (waardoor ook weer de vleugels te vroeg uitgehard zijn) of juist waterschade. En dat zijn dan alleen nog maar abiotische factoren. Uiteindelijk kom het er allemaal op neer: de vlinder kan niet meer vliegen en zal vaak niet lang leven - en zelfs als die dat wel doet, zich meestal niet voortplanten. Om het wreed te zeggen: ze zijn vogelvoer.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Birgitte

Beste Ryan,

Dank je voor jouw fantastische antwoord! Echt helemaal super, uitgebreid en duidelijk.

Zeker ook de uitleg over de werking van pesticiden (als ik de buurman weer hoor spuiten, krijg ik bijna een rolberoerte). Maar goed, ieder zijn ding.

Hartelijke groet en nogmaals dank!
Birgitte