van welke bladroller is dit afkomstig?

Gestart door radjah, juni 01, 2023, 07:30:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

radjah

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/274275852/.
1 Viervleksteltmot - Calybites phasianipennella zak/koker, gezien
datum: 2023-05-31
locatie: Vallée du Viroin de Najauge à Olloy / Commune de Viroinval (NA)

foto's:



Rayan Majoor

Bladrollers en steltmotten zijn al twee verschillende families ;)   en dat laat gelijk zien hoe lastig het is om aan de hand van een opgerold blaadje te bepalen wie 'm opgerold heeft. De tactiek van blaadjes oprollen is heel algemeen binnen insecten (zelfs buiten rupsen om dus). Hoewel ik het ermee eens ben dat dit waarschijnlijk een bladroller is geweest, is er dan nog steeds een redelijk aantal soorten dat je ahv het bladrolletje zelf niet uit elkaar zal kunnen houden.
Mocht je toch een kans maken hier een naam bij te krijgen, dan raad ik aan om in het vervolg langzaam het rolletje van de ene naar de andere kant samen te drukken en zo een rupsje (als er nog een in zit) naar buiten te dwingen (houd je hand er wel onder, want eenmaal eruit zal ie eerst weg proberen te kronkelen). Als je de rups dan op de foto hebt gezet, kan je 'm weer terug bij het rolletje zetten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

radjah

ok, dus de waardplant alleen geeft geen indicatie. ik zal een volgende keer proberen uit te rollen, wilde dit niet doen om verstoring te voorkomen,

bedankt