Welke vlinder is dit?

Gestart door Michel Langeveld, mei 18, 2023, 21:16:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michel Langeveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/272185439/.
datum: 2023-05-18
locatie: Noordwijkerhout - Langeveld natuurontwikkeling (ZH)

foto's:


Rayan Majoor

Ik zag 'm vanmiddag al langskomen en toen was ie als zuringspanner ingevoerd. Nu als dagvlinder (en je stelt de vraag bij de nachtvlinders :rolleye: ). Hoe dan ook lijkt je eerste ingeving mij te kloppen, het zijn variabele beestjes waarbij bij elke soort in dit geslacht volgens mij dit soort exemplaren voorkomen met egaal donkergekleurde vleugels (zie foto 18 van L. cruentaria (wel als enige foto uit Polen), Foto 16 van L. purpuraria en foto 3 van L. plumularia). Het interessante is wel dat bij die exemplaren het borststuk dan ook opeens een stuk grijszwarter gekleurd is.

Ik heb 'm echter niet gevalideerd omdat ik mij herinneren hier eens een discussie gezien te hebben over de mogelijkheid dat L. purpuraria wellicht ook wel eens in Nederland op kan gaan duiken en er dus niet klakkeloos van uit gegaan moet worden dat elk paars-roze spannertje dat op een zuringspanner lijkt ook echt een zuringspanner is. Hoewel ik veel vlinders makkelijk kan herkennen, houd ik me toch voornamelijk met de rupsen bezig en laat ik dit soort 'risico-soorten' qua validatie veelal aan de andere admins over.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Michel Langeveld

#2
Hoi Rayan Majoor,

Dank voor je antwoord.

Ik had deze in het veld ingevoerd als zuringspanner vraagteken op aanraden van de autopiloot.

Toen ik het plaatje wat beter ging bekijken vond ik de kleurpatronen toch behoorlijk afwijken en ook met het beeld wat ik in mijn hoofd had van zuringspanner, zodoende had ik er (Dag) vlinder onbekend van gemaakt omdat ik nachtvlinder onbekend niet kon vinden (kennelijk heet deze macronachtvlinder onbekend).

Aangezien het misschien toch een zuringspanner is (dagactieve nachtvlinder) heb ik gekozen de vraag in dit forum te plaatsen.

De drie fotovoorbeelden doen me iets minder twijfelen en zijn zeer verhelderend.

M.v.g,

Michel