Hoofdmenu

Velddeterminatie

Gestart door fam. de Lange, mei 08, 2023, 13:00:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

fam. de Lange

Ik ben benieuwd wat er zoal gebruikt wordt voor determinatie in het veld.

Ik heb thuis prima vogelboeken en anders google, maar zijn er bijvoorbeeld (geplastificeerde)veldkaarten met vogels per habitat(bos, zee, plas, weide) of per soort (roofvogels, eenden, reigers, meeuwen). Waar je dus snel een aantal gelijkende vogels naast elkaar hebt, zittend en in vlucht. Of is er misschien in app of online(telefoon) vorm zoiets

keesschreven

Beste Fam. Lange,

Je zou eens kunnen informeren bij de Vogelbescherming. Die hebben vast dit soort materialen.
Ik zie een gratis digitaal pakket dat je kunt aanvragen, maar ik weet niet wat er in zit: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/zelf-doen/vogels-kijken/aanvraag-special-vogels-kijken
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

bramquist

Citaat van: fam. de Lange op mei 08, 2023, 13:00:41 PMIk ben benieuwd wat er zoal gebruikt wordt voor determinatie in het veld.

Ik heb thuis prima vogelboeken en anders google, maar zijn er bijvoorbeeld (geplastificeerde)veldkaarten met vogels per habitat(bos, zee, plas, weide) of per soort (roofvogels, eenden, reigers, meeuwen). Waar je dus snel een aantal gelijkende vogels naast elkaar hebt, zittend en in vlucht. Of is er misschien in app of online(telefoon) vorm zoiets
Overweeg het veldgebruik van de ANWB vogelgids. Hier heb je gelijk veel kleedinformatie overzichtelijk bij elkaar. Hoe compacter je gaat, hoe meer relevante informatie je mist.
Groeten,

Bram Quist

Oenanthe

De ANWB gids (engelstalig) is ook digitaal te downloaden. Krijg je er meteen geluid bij. Errug praktisch.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

fam. de Lange

In ieder geval vast bedankt voor reacties. Inmiddels afgelopen weekend echt wel mooi gewerkt met de Merlin app en de Vogelbescherming site. Beide zeer bruikbaar. Het is vooral op hele grote afstand, is het een kiekendief of buizerd. Of net overvliegend Havik of Sperwer

Tukkerbird

Citaat van: Oenanthe op mei 14, 2023, 22:08:18 PMDe ANWB gids (engelstalig) is ook digitaal te downloaden. Krijg je er meteen geluid bij. Errug praktisch.

Yep, Bird Guide en voor de vogelgeluiden Birdsounds Europa.
Twee mooie bruikbare apps, Merlin werkt ook mooi al herkend die zeker niet alles.