Hoofdmenu

Oranjetipje

Gestart door martinrijkaart, maart 02, 2023, 11:23:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

martinrijkaart

Half april vorig jaar hebben 5 rupsjes zich verpopt. De groene vorm verkleurde vrij snel, maar ze zijn even groot gebleven. Om deze tijd vorig jaar vlogen er al oranjetipjes rond, vrij vroeg maar geregistreerd. Toch vrezen we dat ze mogelijk verdroogd zijn. Wie heeft ook deze ervaring...
Onze registratie van april 2022 (blad 1 en 2) en een foto van vandaag.

Rayan Majoor

Normaal gesproken verpoppen oranjetipjes zich inderdaad diep in de vegetatie, dicht bij de grond, waar de luchtvochtigheid relatief hoog is. Dit lijkt er dus wel op te wijzen dat ze gevoelig zijn voor uitdroging (ook al kan het natuurlijk ook een andere reden hebben dat ze op dit soort plekken verpoppen).

In ieder geval zie ik niet per se iets op je foto dat erop wijst dat de poppen verdroogd zijn (zeker degene vooraan, die wat grijzer oogt, ziet er naar mijn mening perfect normaal uit... de wat geligere zou ik eerder nog m'n twijfels bij hebben). Poppen van oranjetipjes verkleuren normaal gesproken altijd grijs voordat ze de winter in gaan. De ontwikkeling van de vlinder kan bovendien straks met de eerste echte lentedagen echt heel snel gaan, soms zie je de eerste tekenen van de ontwikkeling pas 1-2 dagen voordat de vlinder uitkomt. Ik zou ze dus zeker nog gewoon de tijd geven. En bedenk ook dat de eerste vlinders die rondvliegen blijkbaar op de 'beste' plekjes zaten: het is helemaal niet abnormaal wanneer vlinders uit kweeksituaties (en ook in de natuur) pas halverwege de normale vliegperiode uit de pop komen.

Belangrijk is wel dat de pop 's winters ook buiten heeft gestaan, anders heeft ie mogelijk nooit het idee gehad dat het winter is geweest en zal ie ook niet uitkomen totdat ie deze indruk wel heeft gehad.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

martinrijkaart

Met dank, we oefenen geduld...de grote vos foto's miste ik op het overzicht