Onderzijdige gangmijn met centrale frasslijn op hop. Iemand een idee...?

Gestart door Rayan Majoor, november 04, 2022, 15:24:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/258840935/.
1 Hopsteltmot - Caloptilia fidella mijn, gezien
datum: 2022-08-24
locatie: Wageningen - Nude (GE)

foto's:





Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Matthijs Molenaar

#1
Ik denk dat het deze of deze is. Bij de eerste lees ik dat de gang bovenzijdig is en niet de nerven volgt, bij de tweede staat dat de frass in twee dubbele rijen is. Allebei niet echt perfect, maar ik kan zo gauw niets anders verzinnen! Ik denk de tweede
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

jck

De sleutel voor hop-soorten werkt niet met deze mijn. Weet je helemaal zeker dat het hop is? Een mailtje aan Willem Ellis is ook een optie.

James

Rayan Majoor

Ik weet zeker dat het hop is, ja. Heb er onder andere ook de hopprachtmot uit opgekweekt, en er zaten mijnen van de hopsteltmot in.
Ik kan hem inderdaad wel even een mailtje sturen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Matthijs Molenaar

Citaat van: Rayan Majoor op november 05, 2022, 19:10:08 PMHeb er onder andere ook de hopprachtmot uit opgekweekt, en er zaten mijnen van de hopsteltmot in.

Gaaf!  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

Reactie van Willem Ellis:

'ik hou het op een jonge, misulukte fidella-mijn. De larve is in de mijn doodgegaan (er is geen uitsnede te zien), voordat hij kon beginnen aan de blaasmijn. Het gang-gedeelte is misschien ongewoon lang, maar dat kan sanenangen met de vermoedelijke doodspoorzaak: parasitering.'
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl