Hoofdmenu

Beta-test ObsMapp 9.0

Gestart door Alex Kwak, augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2022, 08:11:19 AM
Citaat van: wespenbuizerd op november 29, 2022, 17:35:56 PMIk ben waarnemingen aan het ingeven, bijvoorbeeld vijf na elkaar. Ik houd op en geef, bijvoorbeeld  na 3 minuten, opnieuw waarnemingen in, zonder naar het overzicht te zijn gegaan. Dan komt het vaak voor dat het 30 seconden of langer duurt voor ik een waarneming kan ingeven, omdat de locatie vanzelf op een ongeldige locatie komt. Ik krijg hierbij af en toe de melding dat ik kan kiezen tussen wachten, de app sluiten of feedback sturen.

Het blijkt een Android/Google issue: https://issuetracker.google.com/issues/234116801 (Sorry, vreselijk technisch, alleen even om aan te geven hoe lastig dit is)
Al maanden geleden gemeld (niet door mij) en zoals helaas gebruikelijk bij Google nog geen enkele zichtbare voortgang.
Het enige wat ik kan doen ik kijken of ik een work-around kan verzinnen.

Ik heb wellicht iets verzonnen. Het probleem zit 'm dat ObsMapp de plek op je toestel zoekt waar hij is geïnstalleerd. Daarvoor wordt een Google-functie gebruikt die dus soms heel lang er over doet. Zo lang dat het tot een foutmelding leidt. Ik sla daarom nu die data lokaal op zodat de Google-functie maar 1x meer aangeroepen wordt. Daarmee hopelijk(!) de bug omzeilend. Deze aanpassing komt in de komende 9.0b111
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op december 01, 2022, 07:38:18 AMHet gaat nog steeds niet goed met de functie "onthoud laatst gebruikte soort". Zojuist even een paar testwaarnemingen ingevoerd en o.a. bij de Mossen en Korstmossen komt in de lijst niet de laatst gebruikte soort terug. Debugbestanden een minuutje geleden verzonden.

Ik hoor twee verschillende zaken door elkaar:
De "onthoud laatst gebruikte soort" beekent dat als je een Aalscholver invoert, het invoerveld voor de soort op Aalscholver blijft staan.
De sortering van de soortenlijst kan je op "Laatstgekozen" zetten. Daarmee zorg je er voor dat de meest recent gekozen soorten bovenaan de selectie-lijst komen te staan.

Beide voor alle zekerheid nog een keer getest en werken (bij mij) prima.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2022, 09:33:36 AM
Citaat van: Jan Mudde op december 01, 2022, 07:38:18 AMHet gaat nog steeds niet goed met de functie "onthoud laatst gebruikte soort". Zojuist even een paar testwaarnemingen ingevoerd en o.a. bij de Mossen en Korstmossen komt in de lijst niet de laatst gebruikte soort terug. Debugbestanden een minuutje geleden verzonden.

Ik hoor twee verschillende zaken door elkaar:
De "onthoud laatst gebruikte soort" beekent dat als je een Aalscholver invoert, het invoerveld voor de soort op Aalscholver blijft staan.
De sortering van de soortenlijst kan je op "Laatstgekozen" zetten. Daarmee zorg je er voor dat de meest recent gekozen soorten bovenaan de selectie-lijst komen te staan.

Beide voor alle zekerheid nog een keer getest en werken (bij mij) prima.

Het gaat om de laatstgekozen functie in de soortenlijst.
Als ik met de verzamelgroep of alle soorten een waarneming invoer van een soort werkt het goed.
Als ik een ondersoort kies en invoer wordt deze niet onthouden.
Als ik een ondersoort invoer met de soortenlijst van 1 soortgroep werkt wel alles.

Het lijkt bij mij dus fout te gaan bij soort types anders dan soort in combinatie met de verzamelgroep/alle soorten.
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Nog een paar foutjes die mij nu opvallen (en steeds lijken terug te keren..):

1.
Als ik in de app het invoerscherm open zie ik in het soortselectie veld de geselecteerde soortgroep.
Als ik vervolgens naar het soortselectie ga, daar wissel van soortgroep en weer terug ga naar het invoerscherm zonder een soort te selecteren blijft de vorige soortgroep zichtbaar.
Wanneer ik dan het invoerscherm afsluit en opnieuw open wordt wel de juiste soortgroep weergegeven.

2.
Op het moment dat de Verzamelgroep/Alle soorten geselecteerd is en ik in het soortselectie-scherm een soort wil kiezen staat er naast het zoekfilter een vraagteken-icoon. Bij een soortenlijst van 1 soortgroep leidt deze knop naar de verzamelsoort (bijvoorbeeld Vogel onbekend).
In eerdere versies werd bij de verzamelgroep een selectiemogelijkheid gegeven met alle 'onbekend soorten' van de geselecteerde soortgroepen. Nu doet die knop niets bij de verzamelgroep en alle soorten.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op december 01, 2022, 09:41:42 AMHet gaat om de laatstgekozen functie in de soortenlijst.
Als ik met de verzamelgroep of alle soorten een waarneming invoer van een soort werkt het goed.
Als ik een ondersoort kies en invoer wordt deze niet onthouden.
Als ik een ondersoort invoer met de soortenlijst van 1 soortgroep werkt wel alles.

Het lijkt bij mij dus fout te gaan bij soort types anders dan soort in combinatie met de verzamelgroep/alle soorten.

Ik kan dit echt niet reproduceren. Net een Witkoppige staartmees ingevoerd (die tegenwoordig klaarblijkelijk Staartmees witkoppig heet, wie verzint dat), en die komt keurig bovenaan de lijst...

Zou je voor alle zekerheid een keer de soorten en stamgegevens willen verversen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2022, 10:43:39 AM
Citaat van: Maarten Hotting op december 01, 2022, 09:41:42 AMHet gaat om de laatstgekozen functie in de soortenlijst.
Als ik met de verzamelgroep of alle soorten een waarneming invoer van een soort werkt het goed.
Als ik een ondersoort kies en invoer wordt deze niet onthouden.
Als ik een ondersoort invoer met de soortenlijst van 1 soortgroep werkt wel alles.

Het lijkt bij mij dus fout te gaan bij soort types anders dan soort in combinatie met de verzamelgroep/alle soorten.

Ik kan dit echt niet reproduceren. Net een Witkoppige staartmees ingevoerd (die tegenwoordig klaarblijkelijk Staartmees witkoppig heet, wie verzint dat), en die komt keurig bovenaan de lijst...

Zou je voor alle zekerheid een keer de soorten en stamgegevens willen verversen?
Gedaan, maar heeft geen effect. Blijft hetzelfde.
Groet,
Maarten

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2022, 09:27:57 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2022, 08:11:19 AM
Citaat van: wespenbuizerd op november 29, 2022, 17:35:56 PMIk ben waarnemingen aan het ingeven, bijvoorbeeld vijf na elkaar. Ik houd op en geef, bijvoorbeeld  na 3 minuten, opnieuw waarnemingen in, zonder naar het overzicht te zijn gegaan. Dan komt het vaak voor dat het 30 seconden of langer duurt voor ik een waarneming kan ingeven, omdat de locatie vanzelf op een ongeldige locatie komt. Ik krijg hierbij af en toe de melding dat ik kan kiezen tussen wachten, de app sluiten of feedback sturen.

Het blijkt een Android/Google issue: https://issuetracker.google.com/issues/234116801 (Sorry, vreselijk technisch, alleen even om aan te geven hoe lastig dit is)
Al maanden geleden gemeld (niet door mij) en zoals helaas gebruikelijk bij Google nog geen enkele zichtbare voortgang.
Het enige wat ik kan doen ik kijken of ik een work-around kan verzinnen.

Ik heb wellicht iets verzonnen. Het probleem zit 'm dat ObsMapp de plek op je toestel zoekt waar hij is geïnstalleerd. Daarvoor wordt een Google-functie gebruikt die dus soms heel lang er over doet. Zo lang dat het tot een foutmelding leidt. Ik sla daarom nu die data lokaal op zodat de Google-functie maar 1x meer aangeroepen wordt. Daarmee hopelijk(!) de bug omzeilend. Deze aanpassing komt in de komende 9.0b111


Ok, Alex, ik wacht af tot de  komende 9.0b111
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op december 01, 2022, 11:36:51 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2022, 10:43:39 AM
Citaat van: Maarten Hotting op december 01, 2022, 09:41:42 AMHet gaat om de laatstgekozen functie in de soortenlijst.
Als ik met de verzamelgroep of alle soorten een waarneming invoer van een soort werkt het goed.
Als ik een ondersoort kies en invoer wordt deze niet onthouden.
Als ik een ondersoort invoer met de soortenlijst van 1 soortgroep werkt wel alles.

Het lijkt bij mij dus fout te gaan bij soort types anders dan soort in combinatie met de verzamelgroep/alle soorten.

Ik kan dit echt niet reproduceren. Net een Witkoppige staartmees ingevoerd (die tegenwoordig klaarblijkelijk Staartmees witkoppig heet, wie verzint dat), en die komt keurig bovenaan de lijst...

Zou je voor alle zekerheid een keer de soorten en stamgegevens willen verversen?
Gedaan, maar heeft geen effect. Blijft hetzelfde.

Met welke specifieke soort gaat het fout?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op december 01, 2022, 20:12:32 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2022, 09:27:57 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2022, 08:11:19 AM
Citaat van: wespenbuizerd op november 29, 2022, 17:35:56 PMIk ben waarnemingen aan het ingeven, bijvoorbeeld vijf na elkaar. Ik houd op en geef, bijvoorbeeld  na 3 minuten, opnieuw waarnemingen in, zonder naar het overzicht te zijn gegaan. Dan komt het vaak voor dat het 30 seconden of langer duurt voor ik een waarneming kan ingeven, omdat de locatie vanzelf op een ongeldige locatie komt. Ik krijg hierbij af en toe de melding dat ik kan kiezen tussen wachten, de app sluiten of feedback sturen.

Het blijkt een Android/Google issue: https://issuetracker.google.com/issues/234116801 (Sorry, vreselijk technisch, alleen even om aan te geven hoe lastig dit is)
Al maanden geleden gemeld (niet door mij) en zoals helaas gebruikelijk bij Google nog geen enkele zichtbare voortgang.
Het enige wat ik kan doen ik kijken of ik een work-around kan verzinnen.

Ik heb wellicht iets verzonnen. Het probleem zit 'm dat ObsMapp de plek op je toestel zoekt waar hij is geïnstalleerd. Daarvoor wordt een Google-functie gebruikt die dus soms heel lang er over doet. Zo lang dat het tot een foutmelding leidt. Ik sla daarom nu die data lokaal op zodat de Google-functie maar 1x meer aangeroepen wordt. Daarmee hopelijk(!) de bug omzeilend. Deze aanpassing komt in de komende 9.0b111


Ok, Alex, ik wacht af tot de  komende 9.0b111


Deze aanpassing heeft helaas 0.0b111 niet gehaald.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 08:15:15 AMMet welke specifieke soort gaat het fout?
Bijvoorbeeld als ik de ondersoort "Zwartbuikrotgans" invoer vanuit mijn verzamelgroep komt de ondersoort bij een volgende soortselectie niet bovenaan te staan. Als ik de soort Rotgans invoer gebeurd dat wel. Heb je iets aan een debug-log?

Wat mij nu ook opvalt is dat de selectie van de soortgroepen een foutje is ontstaan. Daar staat nu bijvoorbeeld "Vogels (Nederlan, Nederlands), de D van Nederland is weggevallen (zelfde geldt voor alle soortgroepen).
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op december 05, 2022, 09:49:13 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 08:15:15 AMMet welke specifieke soort gaat het fout?
Bijvoorbeeld als ik de ondersoort "Zwartbuikrotgans" invoer vanuit mijn verzamelgroep komt de ondersoort bij een volgende soortselectie niet bovenaan te staan. Als ik de soort Rotgans invoer gebeurd dat wel. Heb je iets aan een debug-log?

Ah, ik kan het nu ook reproduceren!

Citaat van: Maarten Hotting op december 05, 2022, 09:49:13 AMWat mij nu ook opvalt is dat de selectie van de soortgroepen een foutje is ontstaan. Daar staat nu bijvoorbeeld "Vogels (Nederlan, Nederlands), de D van Nederland is weggevallen (zelfde geldt voor alle soortgroepen).

Het verbaasde me al dat niemand dat heeft gemeld  B)
Is al gerepareerd in de huidige 9.0b111
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 10:19:19 AM
Citaat van: Maarten Hotting op december 05, 2022, 09:49:13 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 08:15:15 AMMet welke specifieke soort gaat het fout?
Bijvoorbeeld als ik de ondersoort "Zwartbuikrotgans" invoer vanuit mijn verzamelgroep komt de ondersoort bij een volgende soortselectie niet bovenaan te staan. Als ik de soort Rotgans invoer gebeurd dat wel. Heb je iets aan een debug-log?

Ah, ik kan het nu ook reproduceren!

Hmm, nee toch niet. Ik had voor een andere test de sortering aangepast...
Zou jij die sortering ook nog even willen controleren? Voor alle zekerheid, we hebben het hier dus over: ObsMapp -> Instellingen -> Geavanceerde instellingen -> Sorteer soortenlijst
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

#522
Citaat van: Maarten Hotting op december 05, 2022, 09:49:13 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 08:15:15 AMMet welke specifieke soort gaat het fout?
Bijvoorbeeld als ik de ondersoort "Zwartbuikrotgans" invoer vanuit mijn verzamelgroep komt de ondersoort bij een volgende soortselectie niet bovenaan te staan. Als ik de soort Rotgans invoer gebeurd dat wel. Heb je iets aan een debug-log?

Wat mij nu ook opvalt is dat de selectie van de soortgroepen een foutje is ontstaan. Daar staat nu bijvoorbeeld "Vogels (Nederlan, Nederlands), de D van Nederland is weggevallen (zelfde geldt voor alle soortgroepen).

Aanvulling hierop; waar het bij mij fout gaat is als ik vanuit de "verzamelgroep" een soort uit de lijst Mossen en Korstmossen ( zwarte schotelkorst, Bronsmos) of Wantsen, cicaden en plantenluizen (Bladpootrandwants, Vlierbladluis) invoer. Deze soorten verschijnen dan bij een volgende invoer niet in de lijst "laatst ingevoerde soorten". Ook de door Maarten genoemde ondersoort Zwartbuikrotgans komt bij mij niet terug in die lijst en Rotgans dan weer wel. Ik heb dit niet voor alle soortgroepen uitgetest. Ook het wegvallen van de "d" in het soortgroepen selectie menu treedt bij mij op.

PS. ObsMapp->Instellingen ->Geavanceerde instellingen -> Soorteer soortenlijst staat keurig op laatstgekozen.

Grtz, Jan
Treedt dus ook nog op in 9.0b111 ( behalve dan de ontbrekende "d", dat is idd gerepareerd)
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 10:24:25 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 10:19:19 AM
Citaat van: Maarten Hotting op december 05, 2022, 09:49:13 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 08:15:15 AMMet welke specifieke soort gaat het fout?
Bijvoorbeeld als ik de ondersoort "Zwartbuikrotgans" invoer vanuit mijn verzamelgroep komt de ondersoort bij een volgende soortselectie niet bovenaan te staan. Als ik de soort Rotgans invoer gebeurd dat wel. Heb je iets aan een debug-log?

Ah, ik kan het nu ook reproduceren!

Hmm, nee toch niet. Ik had voor een andere test de sortering aangepast...
Zou jij die sortering ook nog even willen controleren? Voor alle zekerheid, we hebben het hier dus over: ObsMapp -> Instellingen -> Geavanceerde instellingen -> Sorteer soortenlijst
Ja die staat bij mij ingesteld op laatstgekozen. Ik heb deze ook even gewijzigd naar een andere instelling en teruggezet, maar effect blijft hetzelfde.
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 10:19:19 AMHet verbaasde me al dat niemand dat heeft gemeld  B)
Is al gerepareerd in de huidige 9.0b111
Top, ik had het wel al eerder gezien maar vond het geen prio om direct te melden  ;D
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Jan en Maarten, dank voor de extra info.
Vreselijk lastig om dit op te lossen al je het niet kan reproduceren...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 11:20:29 AMJan en Maarten, dank voor de extra info.
Vreselijk lastig om dit op te lossen al je het niet kan reproduceren...
Hoi Alex, heb je nog iets aan de debugbestanden van de invoeren die vanochtend uitgeprobeerd heb? Betreffende waarnemingen staan ook nog op telefoon en zijn nog niet geüpload. Kan ik wel doen als het behulpzaam is. Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op december 05, 2022, 11:22:36 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 11:20:29 AMJan en Maarten, dank voor de extra info.
Vreselijk lastig om dit op te lossen al je het niet kan reproduceren...
Hoi Alex, heb je nog iets aan de debugbestanden van de invoeren die vanochtend uitgeprobeerd heb? Betreffende waarnemingen staan ook nog op telefoon en zijn nog niet geüpload. Kan ik wel doen als het behulpzaam is. Grtz, Jan

Nee, daar zou ik eerst specifieke logging voor toe moeten voegen.
Hetgeen weer een interne test beïnvloedt...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 13:24:43 PM
Citaat van: Jan Mudde op december 05, 2022, 11:22:36 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2022, 11:20:29 AMJan en Maarten, dank voor de extra info.
Vreselijk lastig om dit op te lossen al je het niet kan reproduceren...
Hoi Alex, heb je nog iets aan de debugbestanden van de invoeren die vanochtend uitgeprobeerd heb? Betreffende waarnemingen staan ook nog op telefoon en zijn nog niet geüpload. Kan ik wel doen als het behulpzaam is. Grtz, Jan

Nee, daar zou ik eerst specifieke logging voor toe moeten voegen.
Hetgeen weer een interne test beïnvloedt...

Okay, prima. Sterkte en succes er mee! Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Ik heb zojuist update 7.0b112 in Google Play gezet, met heel misschien een oplossing voor die 'last used'.
Ook een waarschijnlijke oplossing voor het niet meer reageren van ObsMapp.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Ok, Alex, deze middag zullen wij het eens testen.
Dirk

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op december 06, 2022, 09:47:08 AMIk heb zojuist update 7.0b112 in Google Play gezet, met heel misschien een oplossing voor die 'last used'.
Helaas nog niet met het gewenste resultaat
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Is het uploadproces van de waarnemingen eigenlijk al geoptimaliseerd? Het uploaden van een redelijk groot aantal waarneming duurt nog behoorlijk lang..
Groet,
Maarten

wespenbuizerd

#533
Citaat van: wespenbuizerd op december 06, 2022, 10:58:37 AMOk, Alex, deze middag zullen wij het eens testen.

Voorlopig bij test-waarnemingen geen haperingen meer vastgesteld.
Er treden echter andere problemen op.
Wanneer ik de 'verzamelgroep' selecteer, en voer een vogel in, springt hij automatisch de volgende keer op de soortgroep 'vogels' en niet terug naar de 'verzamelgroep', voer ik een dagvlinder in, dan springt hij de volgende keer op de soortgroep 'dagvlinders'  en niet terug naar de 'verzamelgroep'.
Bovendien springen het gedrag en het kleed ('laatstgekozen' geselecteerd via de 'geavanceerde instellingen') niet altijd naar de 'laatstgekozen', maar naar het gedrag en het kleed dat helemaal onderaan de rij staat, zodat ik steeds omhoog moet scrollen om de laatstgekozen activiteiten te kunnen selecteren. Zover ik kon vaststellen gebeurt dat soms wel, soms weer niet.
Dirk

Maarten Hotting

Versie 9.0b112
Als ik in het invoerscherm (bij het invoeren van een Vogels) het gedrag selecteer kom ik bij het keuzelijstje steeds helemaal onderaan terecht. De vermoedelijke reden is dat 'ter plaatse' onderin staat (waar die overigens niet hoort te staan).
Nu moet ik steeds omhoog scrollen om de gebruikelijke activiteiten te kunnen selecteren.
'ter plaatse' wordt na gebruik ook niet bovenaan gezet, wat wel zou moeten met de sortering van laatstgekozen.

Hetzelfde geldt voor de selectie van kleed, waarbij 'onbekend' onderin staat.

Bij methode en telmethode gaat het wel goed.
Groet,
Maarten

OlivierO

Citaat van: Maarten Hotting op december 06, 2022, 15:20:59 PMIs het uploadproces van de waarnemingen eigenlijk al geoptimaliseerd? Het uploaden van een redelijk groot aantal waarneming duurt nog behoorlijk lang..

Wat verwacht je eigenlijk qua snelheid? En hoe snel gaat het nu, per waarneming?

Ik moet nooit echt heel grote hoeveelheden uploaden, maar voor wat ik zie bij elke waarneming apart gaat het echt wel snel. Je kan niet verwachten dat bijvoorbeeld 250 waarnemingen in 1 minuut geupload zijn. Toch?

Een alternatief: Je kan weer in het veld noteren in een boekje en dan alles met de hand ingeven.  ;)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

wespenbuizerd

Citaat van: OlivierO op december 10, 2022, 10:34:05 AM
Citaat van: Maarten Hotting op december 06, 2022, 15:20:59 PMIs het uploadproces van de waarnemingen eigenlijk al geoptimaliseerd? Het uploaden van een redelijk groot aantal waarneming duurt nog behoorlijk lang..

Wat verwacht je eigenlijk qua snelheid? En hoe snel gaat het nu, per waarneming?

Ik moet nooit echt heel grote hoeveelheden uploaden, maar voor wat ik zie bij elke waarneming apart gaat het echt wel snel. Je kan niet verwachten dat bijvoorbeeld 250 waarnemingen in 1 minuut geupload zijn. Toch?

Een alternatief: Je kan weer in het veld noteren in een boekje en dan alles met de hand ingeven.  ;)

Ik denk dat wordt bedoeld dat het uploaden bij vroegere versies een stuk sneller verliep, ook al duurde het dan wat langer voor ze op waarneming.nl verschenen, maar dat laatste proces gebeurde niet op je smartphone, zodat je die ondertussen voor iets anders kon gebruiken.
Dirk

OlivierO

Citaat van: wespenbuizerd op december 10, 2022, 10:43:28 AM
Citaat van: OlivierO op december 10, 2022, 10:34:05 AM
Citaat van: Maarten Hotting op december 06, 2022, 15:20:59 PMIs het uploadproces van de waarnemingen eigenlijk al geoptimaliseerd? Het uploaden van een redelijk groot aantal waarneming duurt nog behoorlijk lang..

Wat verwacht je eigenlijk qua snelheid? En hoe snel gaat het nu, per waarneming?

Ik moet nooit echt heel grote hoeveelheden uploaden, maar voor wat ik zie bij elke waarneming apart gaat het echt wel snel. Je kan niet verwachten dat bijvoorbeeld 250 waarnemingen in 1 minuut geupload zijn. Toch?

Een alternatief: Je kan weer in het veld noteren in een boekje en dan alles met de hand ingeven.  ;)

Ik denk dat wordt bedoeld dat het uploaden bij vroegere versies een stuk sneller verliep, ook al duurde het dan wat langer voor ze op waarneming.nl verschenen, maar dat laatste proces gebeurde niet op je smartphone, zodat je die ondertussen voor iets anders kon gebruiken.

Ik vind het nu veel beter qua idee, maar dat gaat inderdaad iets trager dan vroeger maar nog altijd heel snel vind ik. Dus ik snap echt het probleem niet.  :huh:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 10, 2022, 11:20:20 AMIk vind het nu veel beter qua idee, maar dat gaat inderdaad iets trager dan vroeger maar nog altijd heel snel vind ik. Dus ik snap echt het probleem niet.  :huh:

Het is inderdaad 'anders'.
Voordelen:
- Een gedeeltelijk geslaagde upload kan je hervatten zonder dat alle op zich al gelukte waarnemingen ook weer geupload moeten worden.
- Je kan zelf de upload stoppen en later hervatten.
- Een waarneming wordt tezamen met eventuele foto's of geluiden geupload, dus de link daartussen raakt niet meer verloren zoals vroeger wel eens gebeurde.
Nadeel:
- Het is iets trager.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ik heb zojuist update 9.0b113 in Google Play gezet. Hierin is alleen logging toegevoegd voor de problemen met 'laatst gebruikt' en het teruggaan naar een 'echte' soortgroep als een soort uit de verzamelgroep is gekozen.

Als iemand een van beide bovenstaande problemen kan reproduceren met de update 113, dan graag mij de logging sturen.
Ik kan het nog steeds niet reproduceren  :huh:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!