Meerdere nesten Wespendief

Gestart door harderbroek, mei 22, 2008, 22:38:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

Hallo,

Ik ben op zoek naar ref. literatuur over wespendieven die op hun broedplaats aankomen waarbij het mannetje meerdere nesten bouwt om b.v. vrouw te winnen voor paarsamenstelling.

Uberhaupt is niet veel bekend of dat paarsamenstelling in de broedgebieden  plaats vinden of dat de vogels al een paar vormen vanuit Afrika (nadat de vogels Ad. lees geslachtsrijp zijn.

Als iemand iest hierover weet of in zijn veldervaring ook meerdere nesten van Wesendievenparen heeft gevonden in zijn inventarisatie gebied hou ik me graag aanbevolen voor informatie.

1. Recente lit. die dat beschrijft dat WD man meer dan 2 nesten voorbereid voor aankomst WD vr.

2. Zijn door veldwaarnemers meerde nestclusters gevonden van wespendief?
1-3 nesten waarvan 1 bezet in Nederland

Reacties kunnen via dit forum of persoonlijk via r.swieten2@chello.nl

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

b van lieshout

Hallo Rob, zoek eens op google naar boeken van Rob Bijlsma hij doet al jaren onderzoek naar wd. Hij werk volgens mij voor de roofvogel werkgroep nederland. Hij heeft ook veel boeken geschreven over roofvogels en ook over de wd geloof ik. Hij woont ergens midden in het wapserveld en doet echt heel veel met wd hij heeft ze zelfs al eens groot gebracht toen de ouders dood gemaakt waren door haviken dus deze man kan jou zeker verder helpen.

mvg bram
Groeten Bram

http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil                  
Een 100% Scout!

harderbroek

CiteerHallo Rob, zoek eens op google naar boeken van Rob Bijlsma hij doet al jaren onderzoek naar wd. Hij werk volgens mij voor de roofvogel werkgroep nederland. Hij heeft ook veel boeken geschreven over roofvogels en ook over de wd geloof ik. Hij woont ergens midden in het wapserveld en doet echt heel veel met wd hij heeft ze zelfs al eens groot gebracht toen de ouders dood gemaakt waren door haviken dus deze man kan jou zeker verder helpen.

mvg bram
Hi Bram,

Ik ken Rob al jaren. Heb ook wel eens regelmatig contact met hem.

Dus de vraag kwam ook bij hem op het bordje. Zo heb ik al tel. contact met hem hierover gehad.
In zijn lit. wordt hierover niets vermeld. Wel wist Rob B me te melden dat er ooit door  duitsers iets over geschreven was in de jaren 30 40? maar dit had hij nu niet zo gauw voor handen. Het is niet zeer uitzonderlijk dus al iets over bekend maar toch ook weer niet zeer algemeen.

Gezien de reacties verder vermoed ik dat veldwaarnemers al blij zijn met het vinden van een nest (bezet) WD laat staan 2 dicht bijelkaar.
Het neigt dan ook bij het vinden van een bezet nest niet snel meer tot afzoeken van percelen dicht rondom een bezet nest.
Of hebben dit nog niet eerder meegemaakt. Doorgaans worden WD nesten gelokaliseerd door of het systematisch afzoeken van potentiele broedplaatsen wat erg arbeids intensief is of via het toppen d.w.z.
hoog in de bomen zitten en WD. intekenen vliegroutes waar induiken in percelen en of uitkomen, vlindergedrag (wat ver van nestplaats kan plaatsvinden), voedselvluchten enz..

Het geval 2008 bij ons lijkt veel op het geval in 2006 in het zelfde onderzoeks gebied dus dit kan nog leuke documentatie opleveren. De locaties 2008 en van 2006 zitten niet ver van elkaar(hemelsbreed ongeveer 900 meter)

Met Rob B. al besproken dat ik deze 2 gevallen toch ga beschrijven voor in de Takeling t.z.t.

Maar des al niet te min zeer bedankt voor je gegeven reactie.

M.v.g.
Rob S
Zeewolde
Flevoland

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland