Dwergglimmer (Amara tibialis)? => jup

Gestart door Rayan Majoor, april 29, 2022, 16:19:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/239491552/.
1 Dwergglimmer - Amara tibialis imago, gezien
datum: 2022-04-14
locatie: Wageningen - Nude (GE)

foto's:









Lengte: 5 mm.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jpjcox

Amara aenea heeft geen buitenste basaalindruk en valt dus af.

Rayan Majoor

Ah... ik dacht dat ie alleen een binnenste had. Maar blijkbaar is zo'n dunne, kleine indruk er dus ook een :angel:
Ik ga later even opnieuw kijken dan :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

H. Mertens

Hallo Rayan,
in het vervolg misschien even met een kwastje de ergste zandkorrels eraf vegen? Amara's zijn al moeilijk genoeg ;D
De buitenste basaalindruk is aanwezig maar ook weer niet super heftig zoals de andere goedgekeurde tibialissen dat hebben.
Maar de geringe lengte en al het andere dat zichtbaar is, klopt dan weer wel. Ik durf het niet te zeggen.
Trouwens, heel af en toe vang ik wel eens A. aenea's die wél een (lichte) buitenste basaalindruk hebben. W.m.b. geen 100% kenmerk.
groetjes Hendrik
Groetjes, Hendrik

Rayan Majoor

Hallo Hendrik,

bedankt voor je uitgebreide reactie. Even oppoetsen is op zich wel een goed idee ja (tijd om binnenkort een kwastje aan te gaan schaffen :angel:)
Ik laat 'm voor nu dan maar op tibialis staan
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

H. Mertens

 :duim: loopkevers vinden het soms best lekker om met een kwastje geaaid te worden.
Een onzekere A. tibialis zou ik ook voor gaan.
Groetjes, Hendrik

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

H. Mertens

Hoppa!
Aparte biotoop wel, in stedelijke omgeving, want volgens de literatuur (Turin2000) prefereren ze vrij kale zandgronden en duingebieden.
Misschien was dit exemplaar op door(vlieg)reis..
Groetjes, Hendrik

Rayan Majoor

Interessant inderdaad. Zit natuurlijk wel dicht bij de Rijn, waarlangs zo af en toe ook wel flink zanderige plekjes voorkomen in de uiterwaarden. En ik weet niet hoeveel ruimte zo'n beestje nodig heeft, maar rondom een flat zijn vaak ook wel plekjes met een warm en droog microklimaat te vinden, en heb hier al verschillende wolzwevers rondom de flat op zanderige stukjes bezig gezien om hun eitjes met zand in te pakken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

H. Mertens

Langs de Rijn zal de soort zeker ook her en der zitten ja.
Dat van die microbiotoopjes is erg interessant, en die ervaring deel ik zeker wat betreft loopkevers!
Voorbeeld: ik werkte vorig jaar in een fabriek. Een kant van de loods was een klein struikgewas-bosje waarin veel regenwater van het dak terecht kwam.
Hier zaten soorten van vochtige, lichte bossen. Nog geen 10 meter verderop lag een lange zandige border (bouwgrond) met betonplaten.
Daar zaten zand en droogteminnende soorten.
Groetjes, Hendrik

Rayan Majoor

Leuke anekdote! Voelt zo kwetsbaar, als maar zo'n klein gebied geschikt is... maar blijkbaar goed genoeg voor bepaalde soorten :angel: :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

H. Mertens

Precies! Het geeft ook weer hoop als je ziet hoe sommige soorten zich blijkbaar toch kunnen aanpassen aan het menselijk milieu. Het zou me niks verbazen als sommige soorten die in de vrije natuur (of wat daarvoor moet doorgaan...) zeldzaam zijn geworden, op onverwachte "lelijke" plekken in steden verstopt zitten.
Voor loopkevers is het misschien interessant om te onderzoeken of er dan een correlatie is met vliegvermogen. In de bebouwde kom van mijn dorp zitten i.i.g. veel soorten die houden van droog en zand (niet verwonderlijk).
Groetjes, Hendrik