Dwergooruil

Gestart door laatvlieger, mei 26, 2008, 01:25:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Mochten jullie de dwerooruil morgen gaan bezoeken, dan het dringende verzoek niet verder het terrein op te lopen!!! Zeker gezien het aantal mensen dat toch wel verwacht kan worden. Er slapen bij het pleintje namelijk mensen met een ernstige gedragshandicap en zij moeten niet gestoord worden in hun nachtrust. Ga daar s.v.p. respectvol mee om. De vogel laat zich prima vanaf de weg horen en zien zit er 's avonds toch niet in. Mogelijk dat er toch nog wat meer geregeld kan worden, maar daarover zal morgen vast meer informatie komen.

Het gaat zeker om een dwergooruil. De vogel valt af en toe stil, verplaatst zich dan en roept dan weer vanuit een andere boom. Er zijn geluidsopnamen gemaakt.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bas vd Burg

#1
Goed effe het verhaal (in het kort)

Annelies Marijnis heeft dus op donderdag 22 mei 2008 de vogel voor het eerst gehoord. Na dat ze via een lokale mailgroep op vrijdag 23 mei om 0055u het bericht rond had gestuurd (waarin ze aangaf een raar geluid gehoord te hebben en dat het leek op Dwergooruil), heb ik diverse malen met haar contact gehad. Is het geen vroedmeesterpad? Waar had je de vogel op het terrein enz enz. Gistermiddag vroeg ze me vriendelijk vriendelijk "doch zeer dringend"  :lol:  om toch te gaan luisteren. Zo gezegd zo gedaan.

Om 2230u rijd ik het terrein op en hoor dus gewoon keihard een Dwergooruil roepen. Wil Heemskerk was ook al ter plaatse en had al mooie geluidsopnames gemaakt. Wil was overtuigd dat het echt ging om een Dwergooruil! Maar ja, er zijn natuurlijk wat acties geweest in het verleden met Vroedmeesterpadden. Hoewel ik op dat moment er toch wel zeker van was toch maar wat lokale vogelaars gebeld oa Ab Steenvoorden, Ben Wielstra, Casper Zuyderduyn, Gijs vd Bent, Rene van Rossum. Allemaal met het verzoek naarde Bergh Stichting te komen omdat het geluid toch wel heel erg veel op Dwergooruil leek en dat het geluid uit de bomen kwam! Iedereen die ik sprak kon live meegenieten van de vogel die ondertussen knalhard aan het roepen was. Sommigen namen helaas niet op (Rein, Luuk, Menno).
Goed, toen we met een mannetje of 10 stonden rees de vraag of we moesten piepen ja of nee. Het terrein is in principe privé-terrein en is een zorginstelling voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapten. In overleg met Gijs, voorzitter van de DBA, toch maar doorgegeven. Wel met de boodschap het rustig te houden. En dat is goed gegaan vannacht. In totaal hebben zo'n 30 vogelaars de vogel uitstekend kunnen horen en sommigen hebben de vogel zelfs heeel kort gezien. De vogel heeft in de tijd dat ik er was (van 2230u tot 0130u) constant geroepen, snoeihard hoog uit de kronen van de bomen. Van mensen die op de zorginstelling werken, hoorden we dat vogel er vanaf 12 mei jl aanwezig is. Ze dachten dat er steeds een soort van alarm af ging oid. Degene die deze mededeling deed klonk wel betrouwbaar.

De vogel zit dus op het terrein "Willem van den Bergh", een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking (cliënten) van 's-Heerenloo West Nederland, aan de Zwarteweg te Noordwijk. Ik zal vandaag de portier bellen om te vragen hoe we alles zo soepeltjes mogelijk kunnen laten verlopen. Dit zal teruggekoppeld worden naar Wietze Janse als beheerder van de vogellijn. Vannacht hebben Rein en ik nog een praatje gemaakt met een medewerker van de beveiligingsdienst. Die weten er dus ook van en zullen toezien of alles goed en rustig verloopt. De vogel zit namelijk in de directe nabijheid van "cliëntwoningen" en de bewoners hebben rust en regelmaat nodig. Van grote groepen mensen worden ze "niet echt vrolijk" (laat ik het zo maar noemen).

Zodra er meer info is dan meld ik me wel weer
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Henk de Waard

Bas, uitstekende actie en goed geregeld. Even (alvast) een verduidelijkingsvraag: waar jullie de vogel vannacht gehoord hebben is dus prive-terrein, of niet? Indien dit zo is, mag iedereen daar dan gewoon op (mits uiteraard rust en stilte in acht wordt genomen), en zo niet: kan kan de vogel ook vanaf de openbare weg gehoord worden?

frankmeer

Zie ook http://www.dutchbirding.nl/recent/waarnemingen/recent.php
De vogel laat zich vanaf de openbare weg (Zwarte Weg) goed horen.
Frank van der Meer

Bas vd Burg

kijk het is een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Het is dus een soort van privé-terrein met tevens een bijzondere bestemming. De instelling is opgezet als een groot park en wordt bezocht door mensen uit de omgeving (er zijn wat kinderboerderijtjes, speeltuinen, grote grasvelden vandaar). Maar feit blijft wel dat het dus een privé-terrein is!

Omdat de bewoners (de mensen met de beperking), en dan met name de bewoners in de directe omgeving van de locatie van de Dwergooruil, niet goed tegen plotselinge veranderingen kunnen, is het daarom wenselijk dat alles goed verloopt!

Ik heb net met de voorlichtster gesproken en ik word nog teruggebeld.

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Henk de Waard

Uitstekend Bas; veel dank alvast voor het regelen. We wachten verder rustig af.

Bas vd Burg

Ik zal als ik meer hoor, eea doorspreken met Wietze Janse waarna het via de vogellijn/DBA-website wordt bekend gemaakt
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Tim de Boer

Enig idee hoe laat die gaat roepen, want mijn laatste trein naar huis gata om 2250 vanaf leiden en anders moet ik andere dingen gaan regelen :P

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Bas vd Burg

De vogel schijnt vanaf een uurtje of 2200u te roepen (mogelijk al eerder).

Maar zoals gezegd ik hoor nog van de voorlichtster hoe zij het willen hebben gaan vanavond.

Mag ik nu weer aan het werk??  :grin:  :grin: Kan beter een dagje vrijnemen............ werken wordt niks vandaag volgens mij  :lol:  :lol:  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jaap Denee

#9
CiteerOmdat de bewoners (de mensen met de beperking), en dan met name de bewoners in de directe omgeving van de locatie van de Dwergooruil, niet goed tegen plotselinge veranderingen kunnen, is het daarom wenselijk dat alles goed verloopt!

Ik heb net met de voorlichtster gesproken en ik word nog teruggebeld.
In feite hebben we hier de perfecte test case om te bewijzen dat twitches netjes kunnen verlopen: in plaats van kwetsbare plantjes en diertjes hebben we nu te maken met kwetsbare medemensen. Het grote voordeel is dat deze mensen wél luid en -vooral- duidelijk (als ik Bas mag geloven) communiceren wanneer het niet naar hun zin verloopt.

Bas, nog bedankt voor het regelen/piepen van gisteravond.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

joostverhoeven

Ik weet, dat er een speciaalcarpoolforum voor is. (maar ben bang dat die niet zo veel gelezen word) Gaat er iemand vanuit omgeving Eindhoven?! en benzinekosten delen is uiteraard geen probleem.
Groeten,

Joost Verhoeven

Kasper S

Grappig dat ook vandaag, precies 10 jaar geleden, ook een Dwergoor gespot is !
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Thijs Fijen

Waar zijn de bekende gevallen geweest? Want op waarneming.nl staat alleen die van 10 jaar geleden (Ooijpolder)
Thijs Fijen

Edwin Russer

CiteerWaar zijn de bekende gevallen geweest? Want op waarneming.nl staat alleen die van 10 jaar geleden (Ooijpolder)
http://www.kerkuilenwerkgroep-flevoland.nl...dwergooruil.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Thijs Fijen

Citeer
CiteerWaar zijn de bekende gevallen geweest? Want op waarneming.nl staat alleen die van 10 jaar geleden (Ooijpolder)
http://www.kerkuilenwerkgroep-flevoland.nl...dwergooruil.htm
:o

Poe
Thijs Fijen

Bas vd Burg

#15
ik heb nog niks vernomen van de voorlichtster. Ik ga zo maar eens bellen (het weer is overigens nu knap knudde hier in Noordwijk, maar dat terzijde)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gerard Troost

CiteerWaar zijn de bekende gevallen geweest? Want op waarneming.nl staat alleen die van 10 jaar geleden (Ooijpolder)
Koop eens het boek: Zeldzame vogels van Nederland

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

martinharskamp

Er zullen nog al wat mensen komen vanavond, waar kan je een beetje netjes parkeren?

snwja3

In overleg met de zorginstelling is het volgende afgesproken:
- het terrein is/wordt opengesteld van 21:00 - 24:00 h.
- Beveiling is aanwezig, men dient de aanwijzingen van hen op te volgen!
- Men mag/kan niet op het terrein parkeren, maar op het bedrijventerrein om de hoek ('s Gravendijk) is voldoende parkeergelegenheid.

Dank aan Bas vd Burg voor het regelen!
Wietze Janse

Hans Bossenbroek

#19
Bas en Wietze, goed bezig :duim:

Zijn er nog regels m.b.t. het tapen van de vogel? (niet dat ik het van plan ben).

Peter Verhelst

CiteerIn overleg met de zorginstelling is het volgende afgesproken:
- het terrein is/wordt opengesteld van 21:00 - 24:00 h.
- Beveiling is aanwezig, men dient de aanwijzingen van hen op te volgen!
- Men mag/kan niet op het terrein parkeren, maar op het bedrijventerrein om de hoek ('s Gravendijk) is voldoende parkeergelegenheid.

Dank aan Bas vd Burg voor het regelen!
Ik neem aan dat deze afspraak ook voor morgenavond geld? Trouwens, als de vogel ook vanaf de openbare weg te horen is lijkt me dat ook prima.

Sowieso super geregeld.

Bas vd Burg

#21
Voor de volledigheid en zorgvuldigheid zal ik ook de politie nog inlichten dat het vanavond wel eens druk kan gaan worden op het bedrijventerrein 's-Gravendijck.

Nog even over het parkeren:

Het bedrijventerrein 's-Gravendijck ligt en oosten van de Zwarteweg. Op het terrein zijn wel wat parkeerstroken, maar niet veel (dus carpoolen iedereen). Waar ook geparkeerd kan worden is een pas aangelegde weg langs de 's-Gravendijckseweg die loopt vanaf de 's-Gravendijckseweg naar het zuiden en dan de nieuwe weg die ligt het dichtst tegen de Zwarteweg aan. Hier staan vaak enkele vrachtwagens geparkeerd (wijst zich vanzelf als je eenmaal op de 's-Gravendijckseweg rijdt in westelijke richting).

Het bedrijventerrein heeft 2 wegen: Keyserswey en 's-Gravendijckseweg. langs beide wegen bevinden zich parkeerstroken. Aan de oostzijde van het bedrijventerrein bevindt zich een vrachtwagenparkeerplaats ('s-Gravendijckplein). Hier zijn ook parkeerplaatsen, maar dit staat altijd wel vol met vrachtwagens (dit parkeerterrein kan je niet missen, er staat een grote C2000-mast).

Graag alleen gebruik maken van de stroken aangezien er ook bedrijfswoningen op het terrein staan (het is al eens voorgekomen dat mensen hun auto in de voortuin van een woning parkeerde vlakbij een vuurwerkverkooppunt .......). Vanaf de weg Keyserswey moet je dan richting west lopen en dan bij de rotonde oversteken, rechtsaf en dan eerste weg links. Hier is de hoofdingang van "Willem van den Bergh" (zo heet het terrein).

Langs de Zwarteweg zijn GEEN parkeerplekken te vinden. De strook langs de Zwarteweg is recentelijk opnieuw beplant!!!! De gemeente Noordwijk (m'n werkgever) stelt het op prijs dat de beplanting blijft staan!

De vogel is overigens ook goed te horen vanaf de Zwarteweg. Sterker nog, de vogel is gisteren ook gehoord vanaf de plek van de Kroonboszanger
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

snwja3

CiteerZijn er nog regels m.b.t. het tapen van de vogel? (niet dat ik het van plan ben).
Niet!
Wietze Janse

laatvlieger

#23
Citeer
CiteerZijn er nog regels m.b.t. het tapen van de vogel? (niet dat ik het van plan ben).
Niet!
Lijkt me inderdaad dat dat nu toch duidelijk moet zijn bij een uilentwitch: Niet tapen en niet flitsen!

Ga ook niet onnodig hard lopen bellen met iedereen en zet je telefoon s.v.p. wat zachter dat scheelt ook overlast voor de mensen die daar wonen. Niet dathet nu helemaal stil hoeft te zijn, maar herrie is ook niet nodig.

Gebruik ook s.v.p. geen zaklantaarns om de bomen in te schijnen! En spreek elkaar er op aan mocht het wel gebeuren!

Jaag de vogel ook niet op. Hij komt toch telkens terug op dezelfde plek en zit er waarschijnlijk al dagen. Gewoon even wachten als hij wat verderop gaat zitten of als hij even stil valt met roepen.

Bas en Wietze, complimenten! Goed geregeld!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankw

Is dat overigens alleen vananond? Of ook nog morgen oid?

snwja3

De regeling geld voor vanavond.
De avonden daarna moet/kan men in onderling overleg met de beveiliging aldaar aldanniet toegang verkrijgen, hangt natuurlijk af hoe het vanavond verloopt.
Dus als een ieder zich gedraagt (op het park, maar ook met het netjes parkeren etc. etc.) dan moeten we nog lang van de vogel kunnen genieten.  
Wietze Janse

Ben Wielstra

Naar ik begreep is het hoe dan ook niet noodzakelijk om het terrein op te gaan om de vogel goed te horen.

frankw

hmmm. Dan moet ik toch maar gaan vanavond.. Zit er daar toevallig ergens in de buurt nog iets ander leuks om de voor-avond mee te vullen?

snwja3

CiteerNaar ik begreep is het hoe dan ook niet noodzakelijk om het terrein op te gaan om de vogel goed te horen.
Inderdaad, vanaf de Zwarte Weg was de vogel al zeer goed te horen.
Als je vanaf de rotonde ipv rechts (naar de ingang) naar links (zuiden richting Katwijk) loopt dan heb je daar een plek met wat minder bomen (ofwel minder geruis van de wind) waarvan de vogel goed te horen was.
Wietze Janse

Ben Wielstra

CiteerZit er daar toevallig ergens in de buurt nog iets ander leuks om de voor-avond mee te vullen?

Alleen Dwergooruilen zo te zien:
http://birdclubkatwijk.nl/bck/waarnemingen/waarnemingnl.asp