Bloemkool-achtige zwam op Den

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, januari 26, 2022, 00:42:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Het was behoorlijk fors en had een vrij "vettige" doch brokkelige structuur (een deel was afgebroken).

Alvast dank voor de hulp!

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232894769/.
1 Kaaszwam p.p. - Oligoporus spec. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-12-22
locatie: Amsterdamse Waterleidingduinen (NH)

foto's:

D.J.Chr. Zuidweg


Giel van der Pluijm

Weinig van te zeggen, misschien een oude ingezakte grote sponszwam?

D.J.Chr. Zuidweg

Dank voor de reactie Giel! Daar moest ik ook aan denken.

paddenstoelenmonster

Hoi Daan, ik wil het feestje van jou en Giel niett verpesten, maar ik kan in deze tamelijk massieve homp toch moeilijk de heel sponsachtige Grote sponszwam in herkennen, nog even los van het feit dat ik die bijna altijd bij (Douglas) sparren zie groeien.
Precies 2 jaar geleden heb ik ook een bleek exemplaar met vorst gefotografeerd, maar dat lijhkt er toch van geen kant op??
Ik had niet gereageerd, want ik zou absoluut niet weten in welke richting ik dit zou moetren zoeken.
Helaas..
HG van henk de zwamneus, dus trek je niet teveel aan van mijn gezwam.
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

D.J.Chr. Zuidweg

Dank voor je reactie Henk! Gewaardeerd!

paddenstoelenmonster

Hoi Daan, om je niet helemaal in de (vries)kou zoals op de foto te zien, te laten staan, heb  ik onderstaand een paar plaatjes van oude en verbleekte Zwavelzwammen (groeien weliswaar op Eiken) geplaatst. Die willen ook wel zo'n spons- of bloemkoolstructuur hebben.
Vaak vallen ze van wat grotere hoogte in de herfst/winter op de grond, en kunnen dan best bij een den terechtkomen.
Maar jij kent de omgeviong, en ik niet, dus ik weet niet of dat een optie zou kunnen wezen. Mij lijkt het in ieder geval meer waarschijnlijker dan een Grote sponszwam.
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

jan pos

Inderdaad Henk! Deed mij ook denken aan een afgevallen brok Zwavelzwam, maar ja die Den...
Wellicht toch een Eik of bijv. Wilg in de directe omgeving?

Groeten, Jan

D.J.Chr. Zuidweg

Ik denk dat je het mysterie opgelost hebt Henk! Dank! :duim: