Rupsen Windevedermotten => 1 x pop en 1 x rups

Gestart door Josee, januari 25, 2022, 11:24:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Bij deze eerste twijfel ik of er sprake is van verpoppen of een parasiet.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177538847/.
1 Windevedermot - Emmelina monodactyla rups, gezien
datum: 2019-08-04
locatie: Hoek van Holland - Station Hoek van Holland Haven e.o. (ZH)

foto's:


en deze met een donkerbruin vermoeden dat er geen naam aan kan worden gehangen... maar niet gevraagd, altijd mis  ;D
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179565073/.
3 Windevedermot - Emmelina monodactyla rups, foeragerend, gezien
datum: 2019-09-14
locatie: Wouwse Plantage - Huijbergsche Braak / Zoomvliet (NB)

foto's:

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Matthijs Molenaar

De tweede lijkt me een Gamma-uil. De eerste weet ik niet, misschien een jong rupsje van een Gamma-uil?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Als de waardplant echt harig wilgenroosje is, kan het geen windevedermot zijn (al vind ik dat er wel erg veel op lijken).
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

Allebei windevedermot, de eerste een pop waarin de vlinder al redelijk ver ontwikkeld is (je ziet het bruin van de vleugels, vergelijkbaar met de tweede pop-foto van deze waarneming).

Ik ben wel even benieuwd naar waarom jij dit als een gamma-uil zou determineren, Matthijs... kan je dat toelichten? :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Matthijs Molenaar

Door die beharing en die groene kop, en ik dacht dat windevedermot niet op harig wilgenroosje kon voorkomen. Maar nu ik wat beter kijk, je hebt helemaal gelijk!  :duim:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

 :angel: :duim:  (beide soorten zijn inderdaad harig, maar de mate en lengte van beharing, en vooral de manier waarop de haren ingeplant zijn, zijn wel wat anders)
Inderdaad leven ze niet van wilgenroosjes, maar ze kunnen best wel eens verdwaald zijn. Zonder duidelijke vraatsporen is het dus altijd handig om daar rekening mee te houden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Leuk hoor zo'n samenspraak onder deze rupsjes! Dat jij daar toch vleugeltjes in kunt ontdekken Rayan is voor mij echt een wonder en pas met je weer mooie en boeiende  voorbeeld snap ik wat ik had kunnen zien. TOP  :duim: Had ik dat geweten had ik veel zorgvuldiger gekeken! Weetje voor een volgend keer. Weer twee op naam, daar ben ik echt blij mee.

Matthijs, ik kom je hier met grote regelmaat tegen en zie dat jij van vele markten al aardig thuis bent. Bij jouw leeftijd lees ik:11... dat zal toch op een vergissing berusten, neem ik aan?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Josee

WoW nou dat belooft wat voor jouw toekomst  :lol: Dan sta je dus voor de keuze van een Middelbare school? Weet je al wat je gaat doen?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Matthijs Molenaar

Citaat van: Josee op januari 26, 2022, 10:29:00 AM
Dan sta je dus voor de keuze van een Middelbare school? Weet je al wat je gaat doen?

Dat weet ik nog niet zo goed, Josee
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

S.A. Gorter

Eind februari jarig, Matthijs?    ;D

gr. Simon

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Josee

Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 26, 2022, 13:30:15 PMDat weet ik nog niet zo goed, Josee

Het is ook een lastig jaar geweest, maar voor je het weet, weet je het  :lol:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Citaat van: Josee op januari 26, 2022, 18:33:09 PM
Het is ook een lastig jaar geweest, maar voor je het weet, weet je het  :lol:

Dat is fijn om te weten ;)

maar inderdaad leuk om je hier al op jouw leeftijd te zien, Matthijs! Ben je er zelfs nog iets eerder bij dan ik. Stel gerust vragen als je ergens meer uitleg over wilt: als je op jouw leeftijd al geïnteresseerd bent in rupsen dan zit er heel wat mogelijkheid in om tot een echte expert uit te groeien (of je daar nou je werk van gaat maken of niet). En zolang je maar de passie hebt komen er genoeg kansen op je pad.
Kweek je ook rupsen op?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Matthijs Molenaar

Dag Rayan,

Ik heb het opkweken wel eens geprobeerd met een vlasbekuiltje en een kamillevlinder. Bij de vlasbekuiltjes was er in de pop een schimmeltje gekomen, de kamillevlinder was ik kwijtgeraakt  :rolleye:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Josee

Leuk. In mijn prille jeugd is het me één keer gelukt om rupsjes op te kweken. Van digitale fotografie en wnpuntnl was nog geen sprake en welke het zijn geweest, zal altijd onbeantwoord blijven. Maar de blijheid van de verrassing van vlindertjes in mijn pot is me wel altijd bijgebleven.

Ter afronding van dit topic ben ik blij met bevestigende  :right:-jes. Hier wordt het al lichter, dus een lekker zonnetje gewenst en vooral weer mooie waarnemingen.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

#16
Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 26, 2022, 21:26:02 PM
Dag Rayan,

Ik heb het opkweken wel eens geprobeerd met een vlasbekuiltje en een kamillevlinder. Bij de vlasbekuiltjes was er in de pop een schimmeltje gekomen, de kamillevlinder was ik kwijtgeraakt  :rolleye:

Ah ja, schimmel is inderdaad altijd een uitdaging met het opkweken van rupsen. En het kwijtraken van rupsen gebeurt mij zo af en toe ook nog, soms is de enige verklaring die ik kan bedenken dat rupsen kunnen teleporteren :rolleyes:  (maar kamillevlinders zijn natuurlijk ook wel echt goed in camouflage, over welk stadium je het dan ook hebt). In ieder geval leuk om een beetje ervaring te hebben, en wie weet dat je het in de toekomst nog eens kan proberen (sommige soorten kan je haast niet anders op naam brengen dan opkweken... maar als je je daar zelf niet aan wilt wagen zijn er altijd mensen te vinden die het wel voor je willen doen :angel:). Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier om van de natuur te genieten :)

Citaat van: Josee op januari 27, 2022, 13:45:13 PM
Ter afronding van dit topic ben ik blij met bevestigende  :right:-jes. Hier wordt het al lichter, dus een lekker zonnetje gewenst en vooral weer mooie waarnemingen.
:right: :right: :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers