Gekarteld leemkelkje - Tarzetta catinus?

Gestart door William de Jong, november 10, 2021, 18:42:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Mag ik dit Tarzetta catinus noemen? Het heeft een vrij kort steeltje en een ietwat gekartelde rand, maar niet heel opvallend.
In de Nordic Macromycetes zit er maar heel weinig verschil in microscopische details tussen T. catinus en T. cupularis / T. gaillardiana....
T. gaillardina zou maar 0.2-0.5 cm breed moeten zijn, dus daarvoor is die te groot.
T. catinus moet 'distinctly stipitate' zijn en dat is die nou ook niet echt. T. cupularis daarentegen 'sessile or substipitate'.
De habitatvoorkeur voor T. catinus is dan wel weer een perfecte match: "In rich soil. often along roadsides in forests."
In tegenstelling(?) tot T. cupularis: "In mull(?) or calcareous soil."

Of weet iemand betere literatuur om dit te determineren?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229130046/.
1 Gekarteld leemkelkje - Tarzetta catinus veldwaarneming
datum: 2021-11-10

foto's:

Kort steeltje en licht gekartelde rand. Op beschaduwde bosbodem vlak langs pad.

Groeten, William de Jong

rietvanoosten

Een tijdje geleden heb ik een leemkelkje onder de mic. gehad.
Parafysen zaten zo in elkaar vast, lastig om een afzonderlijke parafyse in beeld te krijgen. Op het eind toch enkele kenmerkende parafysen in beeld gekregen, maar toen had ik geen zin meer om er nog verder mee te gaan  :rolleye:
Microfungi on Miscellaneous Substrates, blz. 96
Tarzetta catinus: "Paraphyses often branched near base, and lobed at the apex"
Tarzetta cupularis: "Paraphyses slighly swollen at apex"
Ook te zien op afbeeldingen in Pilze der Schweiz
https://www.flickr.com/photos/labmyco/2556767971
https://www.flickr.com/photos/labmyco/2556894285
Geen idee of de vorm van de parafysen doorslaggevend is voor de determinatie ...

met vriendelijke groet, Riet

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

rietvanoosten

William de Jong

Bedankt voor de tips Riet, zal er morgen eens naar kijken.
Microfungi on Miscellaneous Substrates heb ik helaas niet..

Groeten, William de Jong

Rob Koelman

Ik had zelf vorig jaar ook ergens leemkelkjes gevonden (https://waarneming.nl/waarneming/view/204244293) en heb toen gekeken in hoeverre deze op uiterlijk te determineren waren. Daartoe flink wat foto's van goedgekeurde waarnemingen van beide soorten bekeken. Puur op grond van de foto's zag (en zie) ik zelf zo gauw geen duidelijke verschillen. Er bleken toen ook aardig wat goedgekeurde waarnemingen van beide soorten te bestaan, waarbij de waarnemingen niet microscopisch waren gecontroleerd. Mogelijk gaan de validatoren hier iets te gemakkelijk mee om (?).

De Veldgids Paddenstoelen II (Dam en Kuyper) vermeld voor leemkelkjes het volgende:
'Het is onduidelijk hoeveel soorten er in deze groep zitten, en hoe je die zou moeten onderscheiden.'

Let op:
Bovenstaande is nadrukkelijk niet bedoeld als kritiek op de admins, maar kan mogelijk/hopelijk bijdragen aan een zuiverder database mbt deze twee soorten...
Met vriendelijke groet, Rob

rietvanoosten

Rob, dank je wel voor de link naar jouw waarneming en de link daarin naar het forumtopic.
Daaruit:
Citaat van: wimperzwam op december 13, 2020, 22:10:46 PM
........ mogelijk een soort uit het lastige geslacht Tarzetta. Mogelijk Klein leemkelkje (Tarzetta cupularis). Zelfs onder  :micro: nog moeilijk zeker met wat verouderde literatuur.

wimperzwam

Dank je Riet hoef ik dat niet te herhalen. Voor de echte liefhebbers van dit geslacht waar waarschijnlijk nog het nodige in te ontdekken valt, het volgende artikel, gemakkelijk van internet te halen: Preliminary notes on the genus Tarzetta (Pezizales) with typifications of some species and description of six new species.

Mvgr.,
Henk Huijser.

William de Jong

Dat artikel had ik inmiddels ook gevonden. En dat maakt het er niet makkelijker op..  :rolleyes:

Groeten, William de Jong

wimperzwam

Vandaar mijn eerste opmerking.

Mvgr.,
Henk Huijser.